محمدرضا درند: اداره ارشاد کرمانشاه، مانعِ مستقل‌شدن انجمن هنرهای نمایشی استان است

تبدیل شدن انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه به تشکیلاتی مستقل، از نگاه محمدرضا درند به علت «نوع نگاه خاص حاکم بر اداره ارشاد این استان»، تاکنون محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین جلسه گفت‌وگوی مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با روسای دفاتر انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها متاثر از شرایط شیوع بیماری کرونا ۳۰ تیر ۱۳۹۹ در فضای مجازی و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد و دومین جلسه یکشنبه، ۱۶ آذر همان سال.  

در جلسه دوم یکی از موضوعات مطرح‌شده «لزوم استقلال شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور» بود. اتفاقی که رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران معتقد بود «از جمله ثمراتش واگذاری تئاترشهرها به شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی است که پیش از این به دلیل آن که این شعب از شخصیت حقوقی مستقلی برخوردار نبودند امکان‌پذیر نبود» او همچنین شکل‌گیری این شخصیت حقوقی مستقل را منجر به «ایجاد ظرفیت برای جذب مشارکت‌ و عقد قرارداد از سوی شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی با مراکز دولتی و خصوصی» می‌دانست و تاکید داشت «در این زمینه با سعه‌صدر دوستان در ادارات‌کل ارشاد استان‌ها» مواجه شده‌اند.

اتفاقی که پس از گذشت ۱۸ ماه از آن، امروز و در نیمه پایانی خرداد ۱۴۰۰ از میان ۳۱ استان کشور تنها در ۶ استانِ چهارمحال‌وبختیاری، کردستان، قم، سمنان، فارس و یزد رخ داده است و اکنون با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و به‌تبع آن تغییر احتمالی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، معاونت امور هنری این وزارتخانه، مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و تغییر و تحولات احتمالی همه اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها، حرکت در مسیر آن با خوفی بیش از پیش همراه شده است و در کنار این نگرانی، روسای شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی همچنان ایرادات بسیاری را بر آن وارد می‌دانند. ایراداتی که بخشی از آن در گفت‌وگو با با محمدرضا درند، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه مطرح شد.  

او با اشاره به نکات مثبت چنین اتفاقی، توضیح می‌دهد: «ما در حال حاضر به عنوان شعبه به حساب می‌آییم و در چهارچوب قوانین، شعبه نمی‌تواند مستقیما به عنوان بهره‌بردار عمل کند و می‌بایست این کار را طی پروسه‌ای طولانی و عذاب‌آور از طریق نماینده معرفی‌شده از سوی انجمن هنرهای نمایشی ایران انجام دهد. اتفاقی که با تغییر ساختار انجمن‌ها و استقلال برآمده از پی آن که در حال حاضر در ۶ استانِ چهارمحال‌وبختیاری، کردستان، قم، سمنان، فارس و یزد محقق شده است، به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. در پی این استقلال، انجمن‌ها می‌توانند چه در خصوص تئاتر شهرِ استان‌ها و چه در موارد دیگر، بهره‌بردار اصلی باشند  و همه چیز در قالبی دموکراتیک و برمبنای برآیند نظرات گروه‌های نمایشی شکل می‌گیرد.»

درند در پاسخ به این سوال که آیا این انتخابات در کرمانشاه برگزار شده است یا خیر با اشاره به عدم توافقی که میان اداره‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان کرمانشاه و شعبه استانی انجمن هنرهای نمایشی آن وجود دارد، می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد اما تاکنون با لطف و کرم دوستان ارشاد رخ نداده است. دوستانی که به بهانه‌های مختلف وقوع این واقعه را به تاخیر می‌اندازند. در اساسنامه ارائه‌شده طبق قانون تجارت و قانون ثبت موسسات وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیچ نقش و جایگاهی برای ادارات ارشاد استان‌ها در نظر گرفته نشده است و این دوستان که ظاهرا خودشان را از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بالاتر می‌دانند معتقدند باید ناظری در هیات‌موسس داشته باشند، در صورتی که هیات‌موسس می‌بایست سه نفر از اعضای هیات‌رئیسه قبل باشند و قرار نیست هیچ اعمال قدرتی انجام دهند جز این که انجمن را ثبت کنند و همه چیز را به مجمع عمومی بسپارند. این بهانه و بهانه‌هایی از این دست مکررا مطرح می‌شود و با وجود این، ما کوشیده‌ایم تمام بهانه‌هایشان را از میان برداریم و اعلام کرده‌ایم که برخلاف آن‌چه در کل کشور انجام می‌شود، نماینده آن‌ها می‌تواند در کنار یک نماینده از ما حضور داشته باشد. برای پی‌بردن به این نکته که این اتفاق برخلاف چیزی بود که در کل کشور رخ می‌داد، می‌توانید با آقای رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور هم گفت‌وگو کنید تا بدانید این اتفاق برخلاف رویه معمول و صرفا به علت نوع نگاه خاص حاکم بر اداره ارشاد استان کرمانشاه که زاویه‌ای از بالا به پایین دارد، رخ داد.»

او با اشاره به نامه مورخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ از تهران خطاب به اداره ارشاد این استان، می‌افزاید: «در آن نامه از اداره ارشاد استان خواسته شده بود یک نفر را به عنوان نماینده معرفی کند تا در کنار یک نفر از انجمن هنرهای نمایشی کشور و یک نفر از انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه، کار را پیش ببرند اما اداره ارشاد کرمانشاه پس از گذشت چند وقت اعلام کرد که نماینده انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه، محمدرضا درند به عنوان رئیس آن نباشد و کس دیگری باشد که من هم برای پایان دادن به بهانه‌گیری‌هایشان اعلام کردم نخواهم بود و بیش از یک ماه از تاریخ این اعلام موضع می‌گذرد اما همچنان منتظر پاسخ دوستان اداره ارشاد هستیم.»         

متن کامل این گزارش- گفت‌وگو را در ایرادات «مستقل‌شدن» برای انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها بخوانید. 

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1526943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =