تا کنون هیچ کدام از جریان‌های مخالف نظام خیانت را به آن حد نرسانده‌اند که از دنیا بخواهند به کشورشان حمله نظامی شود.

سلیمان نمر :
عبدالحلیم خدام، معاون سابق رئیس جمهوری سوریه خواستار انجام حملات نظامی بین‌المللی علیه کشورش شد، تقاضایی کاملا خیانت‌آمیز که به هیچ وجه قابل بخشش نیست.

این درست است که جریان‌های سوری خواستار دخالت جامعه بین‌المللی برای فشار به نظام سوری برای متوقف ساختن قلع و قمع تظاهرکنندگان که توسط ارتش و سازمان‌های امنیتی صورت می‌گیرد، شده و می‌خواهد که جلوی شکنجه بازداشت شدگان را بگیرد. ولی تا بدین لحظه هیچ کدام از جریان‌های مخالف نظام سوری خیانت را به آن حد نرسانده‌اند که از دنیا بخواهند به کشورشان حمله نظامی شود. تا به حال یک بار هم نشده که مخالفان حتی تندروترین آنها که به زندان افتاده‌اند یا توسط نظام بازداشت شده‌اند خواستار مداخله نظامی برای حمله به کشورشان شوند.

چنین درخواستی از کسی که خود یکی از مهم‌ترین چهره‌های بارز نظام سوری محسوب می‌شد، به هیچ وجه قابل قبول نیست و قطعا باید بسار هم محکوم شود.

یکی از ویژگی‌های جریان‌های مخالف نظام - به ویژه در داخل سوریه - این است که به هیچ عامل خارجی اجازه دخالت در امور داخلی کشورشان نمی‌دهند و نمی‌خواهند آنها با نظامشان مخالفت کنند.

آنچه عبدالحلیم خدام را به سخره می‌کشد اظهاراتش درباره نظام دیکتاتوری در سوریه است. وی هم نسبت به حافظ اسد اظهار نظر می‌کند و هم نست به بشار اسد. گویی که آقای خدام اصلا نماینده این نظام نبوده است. او طوری از قلع و قمع تظاهرات مردمی سخن می‌گوید و نسبت به سرکوب اعتراض‌ها فریاد سر می‌دهد و خواستار مداخله نظامی خارجی است انگار که او در دوران مشت آهنین حافظ اسد هیچ مشارکتی نداشته است. هنوز فراموش نشده که پس از حوادث حماه در سال 1985 اخوان المسلمین طرح ترور او را کشیده بود چرا که او نقشی مستقیم در بسیاری از اعدام‌ها و کشتارها داشت.

آیا کسی هست نداند که وی زمانی با بشار اسد که جانشین پدر شد از در مخالفت در آمد که بشار اسد قصد آغاز اصلاحات داشت؟ آیا کسی هست نداند که آقای خدام زمانی که بشار اسد پرونده لبنان را از او گرفت، خشمگین شد و نتوانست جلوی خود را بگیرد و در سال 2005 از دمشق فرار کرد؟

پرواضح است که آقای خدام نمی‌خواهد با تظاهرات و خشم ملی همراه باشد بلکه می‌خواهد رهبری انقلاب را به دست گیرد تا مجددا به قدرت برگردد چرا که خوب می‌داند سوری‌ها حتی مخالفان سرسخت نظام نیز برای او هیچ احترامی قائل نیستند و فرزندانش از چهره‌های فاسد در سوریه محسوب می‌شوند، در حقیقت او تنها می‌خواهد از نظام سوریه انتقام بگیرد، همان نظامی که قبل از این که به خارج فرار کند از ارکان و سمبل‌های آن محسوب می‌شد.

گفته می‌شود آقای عبدالحلیم خدام - به استناد منابع خبری عربی - در انتقال سلاح و شبه نظامی از شمال لبنان به سوریه به ویژه به شهر بانیاس به شدت فعال است و به اعتقاد بسیاری این مسئله باعث شده تا سازمان امنیت توجیه لازم برای پناه بردن به سلاح و تصرف شهرها و کشتن تظاهرکنندگان را به دست آورد. موضوعی که باعث شده تا مطالبات ملت برای آزادی و کرامتش زیر سئوال رود و به شدت سرکوب شود.

دوست‌داران حقیقی سوریه خواستار توقف قلع و قمع امنیتی ملت سوریه هستند و با هر گونه سرکوب امنیتی برای رویارویی با تظاهرکنندگان و اعتراض‌های سوری‌ها مخالفند و از رئیس بشار اسد می‌خواهند که در اجابت خواسته‌های ملت برای آزادی و کرامتش دخالت کند و آنها را از هر گونه کشتن و شکنجه نجات دهد.

اما برای هیچ شهروندی که سوریه را دوست دارد امکان‌پذیر نیست که قبول کند سوریه مورد تعرض تهدیدهای خارجی یا مداخلات داخلی قرار بگیرد و برای هیچ کس هم ممکن نیست که از دیگران دعوت کند که حمله نظامی بین‌المللی علیه سوریه انجام دهد. 

ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

 میدل ایست آن لاین / 22 می 

26249

کد خبر 152703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    0 0
    سوال اینجاست که اگه تغییرات سوریه به نتایج جدی برسد صدا و سیمای ایران پس از این همه سانسور چگونه میخواهند این خبر را اعلام کنند.