۳ نفر
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
چگونه آشپزی را شروع کنیم؟

اکثر ما زندگی پرمشغله و سختی داریم، و گاهی اوقات زمانی که بعد از یک روز طولانی و پر زحمت به خانه برمیگردیم، آخرین کاری که دوست داریم انجام بدهیم آشپزی کردن برای خودمان و اعضای خانواده است. حتی خیلی از ما آشپزی کردن را بلد نیستیم.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، اصلا نگران نباشید. برای اینکه آشپزی کردن در خانه را شروع کنید، نیازی نیست یک آشپز حرفه‌ای باشید. علاوه بر این، نیازی نیست استرس بگیری و فکر کنید که آشپزی کردن یک کار بسیار سخت است که به زمان زیادی نیاز دارد. کافیست ۸ مرحله‌ای که در این مقاله برای شما توضیح میدهیم را اجرا کنید، تا بتوانید به راحتی آشپزی در خانه را شروع کنید و سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید. با ما همراه باشید!

در ابتدا برای خودتان یک کتاب آشپزی درست کنید

نیازی نیست که از همان ابتدا آشپزی کردن در خانه را با یک کتاب آشپزی و یا سایت آشپزی حرفه‌ای آغاز کنید. در عوض میتوانید دستور پخت غذاهایی که خودتان دوست دارید و زیاد مصرف میکنید را داخل یک دفترچه بنویسید. ممکن است در ابتدا تنها ۲ یا ۳ دستور پخت غذا به ذهنتان برسد، اما با گذشت زمان و هرچه بیشتر آشپزی کنید، احتمالا به دستور پخت غذاهای بیشتری نیاز خواهید داشت. به همین دلیل بهتر است که همه آنها را داخل این دفتر بنویسید و داشته باشید.

شما میتوانید برای نوشتن دستور پخت غذاهای مورد علاقه خود از اپلیکیشن‌های مخصوص نوت برداری یا حتی از پینترست نیز استفاده کنید. علاوه بر این، برای اینکه انگیزه بیشتری برای آشپزی کردن داشته باشید، میتوانید صفحات را به سلیقه خودتان تزئین کنید. بعضی از اپلیکیشنهای آشپزی هم وجود دارند که دستور پخت غذاهای مختلف را به شما ارائه میدهند، هم شما را قادر میسازند تا این دستورالعملها را ذخیره کنید و هروقت که دوست داشتید از آنها استفاده کنید.

لوازم مورد نیاز برای آشپزی کردن را تهیه کنید.

بعد از اینکه یک لیست از دستور پخت غذاهای مورد علاقه خود را تهیه کنید، نوبت به آن میرسد که لوازم مورد نیاز برای آشپزی کردن در خانه را تهیه کنید. یادتان باشد که ابزار مناسب، بخش مهمی از فرآیند آشپزی هستند. ابزاری مثل چند سایز ماهیتابه، قابلمه، کفگیر، و غیره. نیازی نیست که در ابتدا همه چیز را تهیه کنید. به مرور زمان، هرچه بیشتر دستور پخت غذاهای متنوع را یاد بگیرید، متوجه میشوید که چه ابزاری کم دارید و میتوانید کم کم آنها را تهیه کنید.

سعی کنید برای آشپزی کردن خود برنامه‌ریزی کنید.

علاوه بر دستور پخت غذاهای مختلفی که یادداشت میکنید، بهتر است برای غذاهایی که قصد دارید در طول هفته در خانه درست کنید هم یک لیست تهیه کنید. به عنوان مثال، قصد دارید در طول هفته پیش رو چه غذاهایی را درست کنید؟ دوست دارید هر غذا را در چه وعده‌ای درست کنید؟ یا قصد دارید در طول یک روز، چند وعده غذا درست کنید؟

پس از اینکه برنامه‌ریزی خود را یادداشت کردید، میتوانید با توه به دستور پخت غذاها و مواد اولیه مورد نیاز برای آنها، یک لیست از مواد غذایی تهیه کنید که باید آنها را بخرید. برای اینکه بتوانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید، میتوانید مواد غذایی مورد نیاز برای ۲ هفته را یک جا بخرید؛ البته اگر مواد تازه نیستند و خراب نمیشوند. البته گاهی اوقات هم ممکن است دلتان هوس بکند که یک غذای متفاوت با لیست خود درست کنید و در این حالت، ممکن است مجبور شوید دوباره به خرید بروید.

هر روز، یک مدت زمان خاص را به آشپزی کردن اختصاص بدهید.

آشپزی کردن کار آسانی است، اما به کمی زمان هم نیاز دارد. شما میتوانید در ابتدا و در طول روز مدت زمان کمی را به آشپزی کردن اختصاص بدهید؛ مثلا ۳۰ دقیقه. پس از آن، اگر دوست داشتید کم کم این مدت زمان را افزایش بدهید. برای شروع می‌توانید کار را با طرز تهیه انواع سالاد شروع کنید و سپس به سراغ دستورهای آشپزی سخت‌تر بروید.

بسیار مهم است که در طول روز، یک مدت زمان خاص را به آشپزی کردن اختصاص بدهید؛ هرچقدر هم که کم باشد مهم نیست. در غیر این صورت فرصت نمیکنید در خانه آشپزی کنید و ناچار میشود دوباره به سراغ فست فود و غذاهای ناسالم بروید.

عادت کردن به آشپزی در خانه کمی زمان میبرد، ولی وقتی که بخضی از روتین زندگی شما بشود، حتما تاثیر مثبت آن را مشاهده خواهید کرد.

مقدار زیادی غذا بپزید که لازم نباشد دائما آشپزی کنید.

شاید زمانی که تازه شروع میکنید در خانه غذا درست کنید، زیاد حوصله آشپزی کردن نداشته باشید، یا زمان کافی برای آن را در اختیار نداشته باشید. در این حالت میتوانید هر بار که آشپزی میکنید، مقدار زیادی غذا درست کنید تا بتوانید چند وعده از آن استفاده کنید. اگر مهمترین دلیل شما برای آشپزی نکردن در خانه، نداشتن زمان کافی است، این راه حل میتواند برای شما بسیار مفید واقع بشود. به این ترتیب حتی روزهایی که خیلی سرتان شلوغ است، خیالتان راحت است که غذای خانگی و خوشمزه در یخچال منتظر شما است! فقط سعی کنید غذاهایی را به مقدار زیاد درست کنید که چند روز نگه داشتن آنها در یخچال برای شما مشکلی ایجاد نکند.

سعی کنید غذاهایی را درست کنید که خیلی سریع آماده میشوند و خوشمزه هستند.

آرامپز، سرخ کن یا هواپز (air fryers) و زودپز، از جمله لوازم آشپزخانه هستند که میتوانند در آشپزی کردن به شما خیلی کمک کنند. اگر این لوازم را تهیه کنید، میتوانید به راحتی و در مدت زمان کم، بسیاری از غذاهایی که دوست دارید را درست کنید. سعی کنید اندازه این لوازم را بزرگ انتخاب کنید که برای درست کردن مقدار زیادی غذا مناسب باشند. بعضی از غذاهای خوشمزه‌ای که میتوانید خیلی سریع با استفاده از این ابزار آشپزخانه درست کنید عبارتند از:

۱) اسپاگتی

۲) خوراک گوشت

۳) انواع سوپ

۴) آبگوشت

۵) ماکارونی و پنیر

۶) پاستا با سس آلفردو

۷) خوراک لوبیا

حتما غذاهایی را درست کنید که آنها را دوست دارید.

شاید در ابتدا بترسید بعضی از غذاها را در خانه درست کنید؛ به خصوص اگر این غذاها، غذاهایی باشند که خودتان خیلی دوست دارید و فکر میکنید درست کردن آنها کار سختی است. نگران نباشید، زمانی که آشپزی کردن در خانه برای شما به یک عادت تبدیل بشود، میتوانید خودتان به راحتی هر چیزی که دوست دارید را درست کنید. حتی اگر مزه غذا آن چیزی که انتظار داشتید نشد، ناراحت نشوید و دوباره سعی کنید تا به طعم دلخواه خود برسید.

از آشپزی کردن نهایت لذت را ببرید!

درست است که آشپزی کردن در خانه به کمی زحمت و زمان نیاز دارد، اما این به این معنا نیست که شما نمیتوانید از این کار لذت ببرید. اتفاقا آشپزی کردن در خانه میتواند یک کار بسیار لذتبخش و سرگرم‌کننده باشد. کافیست آرام آرام شروع کنید؛ یعنی در ابتدا فقط چند دستور پخت ساده را یاد بگیرید و فقط چند مدل ابزار کاربردی برای آشپزی کردن تهیه کنید. اگر دوست داشته باشید، حتی میتوانید همراه با دوستان یا خانواده خود آشپزی کنید که بیشتر از این کار لذت ببرید. آشپزی کردن لزوما یک کار تک نفره نیست. علاوه بر اینها، بعد از اینکه کمی راه افتادید و به آشپزی عادت کردید، میتوانید چند تکنیک آشپزی یاد بگیرید، کمی خلاقیت به خرج بدهید و خودتان چند ماده غذایی که دوست دارید را با هم ترکیب کرده، و یک غذای جدید، خلاقانه و خوش طعم درست کنید.

آیا آشپزی کردن در خانه به داشتن یک سبک زندگی سالم کمک میکند؟

نتایج تحقیقات علمی اینطور نشان داده‌اند که آشپزی کردن در خانه، میتواند به شما کمک کند که از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید. زمانی که بیرون از خانه غذا میخورید، دقیقا نمیدانید چه مواد اولیه‌ای و با چه کیفیتی در غذاها به کار برده شده‌اند. یا دقیقا نمیدانید که غذای مورد نظر چه مقدار نمک و شکر و چربی دارد. زمانی که خودتان در خانه آشپزی میکنید، میتوانید کنترل تمام این مسائل را بر عهده بگیرید و یک غذای سالم و خوشمزه و با کیفیت درست کنید. به خصوص اگر به بیماری خاصی (مثل دیابت یا فشار خون و کلسترول بالا) مبتلا هستید و باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید، به شما پیشنهاد میکنیم که حتما خودتان در خانه آشپزی کنید.

آیا آشپزی کردن در خانه منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های ماهیانه ما میشود؟

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام گرفته‌اند نشان داده‌اند که غذا خوردن در بیرون از خانه میتواند تقریبا ۵ برابر هزینه بیشتری برای شما داشته باشد! حتی قیمت کیترینگ‌ها که به نسبت مناسب هستند نیز ۳ برابر غذاهای خانگی است. پس منطقی‌تر است که خودتان با استفاده از مواد اولیه با کیفیت، در خانه غذاهای ارزان قیمت و خوشمزه درست کنید.

آشپزی کردن در خانه چه مزایایی دارد؟

۱. زمانی که خودمان در خانه آشپزی میکنیم، دقیقا میدانید چه مواد در غذای مورد نظر به کار رفته است، و چقدر کالری و چربی و قند و نمک دارد.

۲. باعث میشود که هزینه‌های ماهیانه شما تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

۳. میتوانید غذاهایی با کالری کمتر، کیفیت بالاتر، و طعم لذیذتر درست کنید.

۴. میتوانید سرگرم بشود و از آشپزی کردن لذت ببرید.

۵. آشپزی کردن میزان انرژی روزانه شما را بالاتر میبرد و باعث میشود که احساس بهتری داشته باشید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1527299

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =