رهبران کدام کشورها پیروزی رئیس جمهور منتخب را تبریک گفتند؟

با گذشت سه روز از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و مشخص شدن هشتمین رئیس جمهور، سران کشورهای دنیا با ارسال پیامی به ابراهیم رئیسی تبریک گفتند.

به گزارش خبرآنلاین، از همان دقایق ابتدایی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران سران کشورهای دنیا پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات را به فال نیک گرفتند و برای گسترش روابط دو جانبه در زمینه های گوناگون، آمادگی خود را اعلام کردند.

در تازه ترین پیام ها رئیس جمهور تاجیکستان انتخاب حجت الاسلام رئیسی به ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. امام علی رحمان در این پیام گفت: عالیجناب،به شما تبریکات و تمنیات نیک خویش را به مناسبت پیروزیتان در انتخابات رئیس جمهوری اسلامی ایران ابراز مینمایم.  تاجیکستان و ایران را ارزشهای بیزوال فرهنگی و تاریخی و تمدنی به هم میپیوندند. در این ضمن ما همیشه خواهان تحکیم و توسعۀ روابط دوستی و همکاریهای سودمند بین کشورهایمان بر اساس اصول حسن تفاهم، نیکخواهی و اعتماد خالصانه هستیم. به شما صحتمندی کامل و در فعالیت پرمسئولیتتان در مسند عالی رئیسجمهوری اسلامی ایران کامیابیهای نوین، به مردم دوست ایران صلح و ثبات، نیکواحوالی و شکوفایی روزافزون آرزو دارم. 

براساس اعلام سفارت جمهوری قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران، قاسیم ژومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان با ارسال پیامی خطاب به حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب، از سوی خود و مردم قزاقستان پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.رئیس جمهور قزاقستان در این پیام، پیروزی رئیس جمهور منتخب را  به واسطه حمایت مردم از برنامه های وی که با هدف توسعه، تقویت بنیادها و افزایش شکوه ایران ارائه شده بود، ارزیابی کرده و در این راستا برای رئیس جمهور منتخب در تلاش برای ایجاد آینده ای خوب و شگفت انگیز جهت مردم ایران  آرزوی موفقیت نموده است. قاسیم ژومارت توقایف همچنین در پیام خود اضافه کرده است: ما ایران را یک کشور همسایه خوب در منطقه دریای خزر و یکی از شرکای قابل اعتماد در جهان اسلام می دانیم. اطمینان دارم که ما نه تنها همکاری سنتی بین کشورهایمان را با روحیه دوستی و حمایت متقابل حفظ خواهیم کرد بلکه به آن انگیزه و معنای جدیدی خواهیم بخشید. رئیس جمهور قزاقستان همچنین آمادگی این کشور برای همکاری با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه تعامل نزدیک در قالبهای دوجانبه و چند جانبه را اعلام نمود.

 "رام نات کوویند" رئیس جمهوری هند در پیامی پیروزی حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی را به او تبریک گفت.رئیس جمهوری هند ضمن تبریک به حجت‌الاسلام رئیسی اعلام کرد وی اطمینان دارد تحت رهبری حجت‌الاسلام رئیسی روابط هند و ایران به رشد خود ادامه خواهد داد. کوویند در پیام توییتری خود نوشت: به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم. اطمینان دارم روابط دوجانبه گرم و صمیمی ما تحت رهبری شما به رشد خود ادامه خواهد داد. 

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد: ضمن تبریک انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، امید است روابط دو کشور و دوستی بر اساس مشترکات بین ایران و افغانستان گسترش یابد.در ادامه این پیام آمده است: افغانستان و ایران به عنوان دو کشور همسایه و برادر با شاخصه‌های مشترک فرهنگی و روابط حسنه تاریخی فرصت های فراوانی برای همکاری در جهت تأمین صلح و رفاه دو کشور دارند.

دبیر کابینه ژاپن و سخنگوی ارشد دولت این کشور با اشاره به پیروزی آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: ما امیدواریم که ایران تحت ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور منتخب رئیسی، نقش سازنده‌ای در کاهش تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) و ثبات‌بخشی به اوضاع ایفا کند. وی با اشاره به این که ۹۰ درصد از واردات نفت خام ژاپن از غرب آسیا می‌آید، گفت: صلح و ثبات در منطقه بسیار برای ژاپن اهمیت دارد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز دوشنبه با ارسال پیامی انتخاب حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به مقام ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و تاکید کرد ایران و چین شریکان جامع راهبردی هستند.  در پیام شی آمده است: من برای توسعه روابط چین – ایران اهمیت زیادی قائل هستم. رئیس جمهور چین افزود که او تمایل به همکاری با رئیسی برای تقویت ارتباطات راهبردی، تحکیم اعتماد سیاسی متقابل و توسعه و تعمیق همکاری سودمند برای دو طرف دارد. این خبرگزاری به نقل از شی تاکید کرد که امسال پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و ایران است.

همچنین «میشل عون» رئیس جمهور لبنان با ارسال پیامی به «سید ابراهیم رئیسی» انتخاب وی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان عون در این پیام ضمن آرزوی موفقیت برای آیت الله رئیسی در مسئولیت های جدید، بر لزوم توسعه روابط دوستانه لبنان و ایران تأکید کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1527696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    3 3
    ریس جمهوری بورکینافاسوکوپس
    • کرار IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      ایشون قبلا به اقای خاتمی وروحانی تبریک گفتن دیگه نیازی نیست به جناب آقای رئیسی تبریک بگن شما نگران نباشید
  • حافظ IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 0
    اگر از سردوستی وارد شویم با همه جهان نه یه تعداد کشور خاص وبرای منافع یه عده خاص همه تبریک می‌گویند هم داخلی هم خارجی
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    کاش به جای این کشورها عربستان فرانسه انگلیس دانمارک کانادا استرالیا و امریکا پیام تبریک می فرستادین