۳۸ نفر
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵

جذابیت پنهان محبوب‌ترین محله تهران

از سوییت ۴۰ متری تا پنت‌هاوس ۵۳۰ متری در آگهی‌های فروش آپارتمان در سعادت‌آباد
جذابیت پنهان محبوب‌ترین محله تهران

۸۰ سال پیش ده مخروبه و بدون سکنه‌ای حوالی تهران میزبان گروهی از کشاورزان شد که به گندم‌کاری و یونجه‌کاری و پرورش خرگوش سرگرم بودند. چون همه سید بودند اسم این منطقه را هم گذاشتند سادات آباد! حالا اما همین منطقه تبدیل به یکی از گران‌قیمت‌ترین و لوکس‌ترین محله‌های تهران شده است.

منطقه خوش آب‌وهوایی در دامنه کوه‌های شمال غرب پایتخت که آمارهای دیوار می‌گوید حداقل از نظر بازدید و انتشار آگهی، محبوب‌ترین محله تهران است. به طوری که در همین زمستان پارسال ۶ درصد از کل آگهی‌های منتشر شده در تهران سهم این محله بوده است. حتی بالاتر از محله‌های مثل پونک و فردوس که در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سعادت آباد حالا با ۳۳ هزار و ۵۳۸ واحد مسکونی بین ۳۵۳ محله تهران در رتبه سوم قرار دارد. اگرچه از نظر شاخص بُعد خانوار این محله در رتبه خیلی بالایی قرار ندارد. سعادت آباد از نظر بُعد خانوار با عدد ۲.۸ نفر در رتبه ۲۷۹ قرار دارد و البته با ۳۹۶ هکتار مساحت یکی از محله‌ها نسبتا بزرگ تهران محسوب می‌شود. حالا بد نیست گشت و گذاری داشته باشیم در بین آگهی‌های این محله و ببینیم مظنه قیمت‌ها در این محله ۶۲ هزار نفری منطقه دو چند است؟

سعادت آباد از محله‌هایی است که تا دلتان بخواهد در آن واحدهای مجلل و گران‌قیمت پیدا می‌شود. همین حالا یک آپارتمان نوساز ۳۱۰ متری را در ۲۴ متری سعادت آباد آگهی کردند متری ۱۰۵ میلیون تومان. یعنی کل خانه می‌شود ناقابل ۳۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان (همان خُرده مبلغ که می‌بینید پول یک واحد آپارتمان در منطقه ۱۰ یعنی چند کیلومتر پایین‌تر است). برای این واحدی که اسم بردیم البته روف‌گاردن و لابی مبله و استخر و آشپزخانه فرنیش و ۴ خواب مستر هم در نظر گرفتند. دستشان درد نکند!

حالا کمی به سمت غرب محله سعادت‌آباد حرکت کنیم و برسیم به میدان کاج، قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین میدان محله. جایی که یک آپارتمان ۳۳۰ متری آگهی کردند ۳۲ میلیارد تومان. آگهی دهنده نوشته عمارت سلطنتی در بهترین فرعی دیپلمات نشین! همراه با استخر و سونا و جکوزی و سالن سینما و کارواش و لابی مجلل و سرویس‌های اسپانیایی. تازه منت گذاشتند ۲۰ درصد زیر قیمت هر متر ۹۶ میلیون و ۹۷۰ میلیون تومان مرقوم فرمودند. خدا برکت بدهد!

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد میانگین قیمت آپارتمان‌هایی که در اردیبهشت ماه امسال در تهران معامله شده ۲۸.۸ میلیون تومان است. با این حساب یک واحد نوساز شُسته و رُفته در محله سعادت آباد بیش از سه برابر میانگین قیمت خانه در پایتخت آب می‌خورد. پس با این قیمت‌های نجومی چطور سعادت آباد محبوب‌ترین محله تهران شده؟ آپارتمان ارزان‌تر وجود ندارد؟ پاسخ سوال مثبت است. شهرداری می‌گوید میانگین سن خانه‌های این محله ۱۷ سال است. پس باید بتوانیم خانه‌های چند سال ساخت و قیمت مناسب‌تر هم در این محله پیدا کنیم. یک خانه نقلی ۴۸ متری در علامه جنوبی سال ساخت ۱۳۸۳ را می‌شود با ۲.۲ میلیارد تومان خریداری کرد. یا یک سوئیت ۴۰ متری در میدان کاج به قیمت ۱.۹ میلیارد تومان. این ارزان‌ترین آگهی‌ای است که با یک جست‌وجوی مختصر بین خانه‌های سعادت آباد پیدا کردیم. یا سمت بوعلی یک واحد ۶۶ متری ساخت ۱۳۸۷ هم گزینه بدی نیست با قیمت ۳ میلیارد تومان. شاید نکته شگفت‌انگیز این محله همین بازه قیمتی گَل و گشاد خانه‌هایش است. از آن خانه بدون اتاق خواب ۱.۹ میلیاردی تا آن پنت‌هاوس ۵۳۰ متری ۷۰ میلیارد تومانی با روف اختصاصی و دید پاناروما همه کنار هم زندگی می‌کنند و می‌گویند ما بچه سعادت آبادیم.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1527717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =