پیام «نه» گفتن ابراهیم رئیسی درباره دیدار با جو بایدن /سیاست خارجی رئیسی امیدوار کننده است؟

عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین روایت خود از حضور در نشست خبری رئیس جمهور منتخب را روایت کرد.

«ناگفته های نشست خبری رئیسی، پیام اصلی او چه بود؟» این سوالی است که امشب در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین که درحال برگزاری است به بحث و بررسی گذاشته شده است.

در ابتدای این نشست، حسن لاسجردی عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین، که در نشست خبری رئیس جمهوری منتخب حضور داشته، گفت:

امروز اولین نشست خبری آقای رییسی برگزار شد که جلسه شلوغی هم بود. سوال این است که توقع از منتخبی که چند روز پیش رای آورده و امروز می‌خواهد اظهار نظر کند تا بر فضای جامعه تاثیر بگذارد چیست؟

این سوال مطرح شده که آیا این نشست به موقع برگزار شده یا نه، جلسه هم در جای غیرمرسومی برگزار شد که برای بسیاری سوال شد. جلسه همچنین بسیار بسیار شلوغ بود و خیلی از افراد سوال داشتند که چرا با وجود این شلوغی تعداد افرادی که سوال مطرح کردند محدود بود.

من با چند رسانه خارجی حرف زدم، آن‌ها خیلی علاقه‌مند بودند که مواضع آقای رئیسی در مسائل خارجی صریح‌تر باشد. البته از برخی پاسخ‌ها چنین برداشتی داشتند و انتظار داشتند به دیگر سوال‌ها هم به شکل صریح‌تر پاسخ بدهند. این‌ها نکاتی بود که در فضای داخلی آنجا دیده شده است.

آقای رییسی تلاش کردند که به سوالات پاسخ کلی بدهند، ما علاقه‌مند هستیم کسی که بعد از یک رقابت سخت رییس جمهور می‌شود، چند نکته خاص مطرح کند.این نکات می‌توانستند جامعه را با افکار و اندیشه ایشان آشنا کند.به جز دو یا سه مورد، آقای رییسی تلاش کرد ادبیات عادی داشته باشد و پاسخ‌ها کلی بود.

بحثی که درباره عدم گمانه‌زنی کابینه مطرح کردند هم نکنته مهمی بود. این که ایشان از رسانه‌ها چنین چیزی بخواهند این سوال را مطرح می‌کند که رسانه به چه چیزی ورود کند؟ درباره برجام هم آقای رییسی مثل آقای روحانی از کلمه تعامل استفاده کرد، این برای من خیلی جالب بود و به موضوع روابط خارجی در دولت بعدی نگاهم امیدوارانه شد.

فکر می‌کنم که آقای رییسی تلاش کرد که یک میانه ایجاد کند و در جلسه اول شعار یا حرفی نزد که محل چالش باشد.

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی هم گفت:

آنجایی که خبرنگار روسی درباره امکان دیدار با رئیس جمهور آمریکا سوال پرسید، ایشان فقط گفتند «نه» برای من جالب بود. این «نه»، مملو از پیام درباره سیاست خارجی است. به هر تقدیر آقای رئیسی نمی‌توانند به سرعت تعاملی مانند روحانی را شکل بدهند و آن تعامل شدیدتر هم باشد.

هنوز هم تاثیر رویکردهای مختلف در ذهن مردم مانده است، حافظه کوتاه مدت مردم هم مشکلی ندارد که یادشان برود. دیگر صحبت از اف‌ای‌تی‌اف و برجام اشتباه نیست. برجام ترکمنچای نیست، من فکر می‌کنم که الگوی تعاملی ایشان باید دارای شکل خاص خودش باشد و در همین «نه» گفتن دیده می‌شود و ایشان نمی‌توانند مانند دولت  آقای روحانی این تعامل را ایجاد کنند.

وجود انقدر میکروفن در نشست خبری هم عجیب بود، من در هیچ جای دنیا انقدر میکروفن ندیدم.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1527870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =