امسال برای اولین بار رسانه ها از زبان معاون قضایی دادگستری استان کرمان شنیدند که نرخ یک فقره دیه کامل مرد مسلمان در سال جاری، 90 میلیون تومان است که از 16 خردادماه جرا می شود.

مسئولان سازمان دیه کشور از اعلام نابهنگام آن متعجب شدند و آن را به ضرر خانواده های زندانیان جرایم غیرعمد دانستند. دراین باره نیز هیات رییسه مجلس با حضور رییس کل بیمه مرکزی تشکیل جلسه داد تا جوانب موضوع گران شدن دیه کامل مرد مسلمان را بررسی کند.

درباره این جلسه، فرهاد تجری، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به خبرآنلاین گفت: رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که بیمه‌ها توان پرداخت این مبلغ را ندارند و با ابلاغ این مبلغ دیه توسط رییس قوه قضاییه از 17 خرداد، بیمه‌ها متضرر خواهند شد.

به گفته او مجلس از افزایش 100 درصدی نرخ بیمه در شوک است، اما از نظر قانونی نمی تواند نقشی در این مسئله داشته باشد: از نظر قانونی و شرعی قوه قضاییه مسئول این موضوع است اما سوال ما این است که از سال گذشته تا امروز چه اتفاقی رخ داده است که این رقم دو برابر شده؟ لذا برای جلوگیری از مشکلات پیرامونی این موضوع لازم است با مسئولین قوه قضاییه به گفت‌وگو بنشینیم.

تجری ادامه داد: البته نرخ دیه بر اساس موارد 6 گانه ای که در قانون معین شده انتخاب می شود و اگر این مبلغ کم یا زیاد شود رئیس قوه قضاییه از نظر شرعی که یک حق الناس است مسئول خواهد بود.

در همین حال کارشناسان بیمه هم معتقدند که  اعلام ناگهانی نرخ دیه و اجرایی شدن آن از دو هفته دیگر صنعت بیمه را غافلگیر کرده به طوری که هنوز نرخ حق بیمه های شخص ثالث براساس تعهدات جدید مشخص نیست و اگر قرار باشد بر اساس این افزایش، برای بیمه نامه های قبل از این تاریخ نیز الحاقیه صادر شود ممکن نیست.

47/232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    احتمالا از سال گذشته تا حالا قیمت شتر باید بالا رفته باشه دیگه...!!
  • راس امور IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    آخي بيچاره مجلس الان 6 ساله كه مجلس همش داره شوكه ميشه و جالبتر اينكه هيچ كاري هم ازش بر نمياد
  • رضا IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    خدايا به دادمون برس .خبر 90ميليوني رو كه شنيدم ديگه نه روز دارم نه شب .اخه چطور اين مبلغ رو جور كنم بخاطر يه بي احتياطي عابر پياده!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    باید منتظر افزایش خودکشی ها بود.
  • بدون نام IS ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    تو سالهاي اخير با مصلحت انديشي نرخ ديه واقعي نبوده؛خودتون حساب كنيد 100شتر يا 200كاو يا1000كوسفند جقدر ميشه؟واقعا الآن كجا كوسفندو90تومن ميدن؟
  • بدون نام US ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    به نظر شما مجلس چه كاري تا خالا در برابر اين همه گراني تونسته انجام بده كه خالا نمي تونه
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    باسلام،آياشما دراين تصميم ثانيه اي به پرونده هاي بازدادگاهها وخانواده هايي كه مي خواهند ديه بپردازندومشكلات آنهابوده ايد
  • رسا IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۴
    0 0
    ما قشر ضعیف جامعه که یه ماشین مدل پایین دستمون با هزار زحمت و قناعت پول بیمه را با جور می کردیم حالا دیگه با این افزایش دیه باید قید ماشین را بزنیم . حالا خیابانها برای مایه دارها میی مونه برن حالش ببرن
  • بدون نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    من میگم نمیشه قیمت شتر رو پایین آورد؟ اگه دولت یارانه بده هم قیمت شتر پایین میاد هم پول دیه
  • بدون نام US ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    0 0
    نگران نباشید.ایشالا شتر تقلبی چینی وارد میشه دیه میاد پایین
  • بدون نام US ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    به نظر من که این قوانین همش اشتباست اولاً که جون یه انسان با هیچ پولی جبران نمیشه، ثانیاً به نظر شما حالا هم که پولیه واقعاً آیا جون یه آدم چهل و پنج میلیون می ارزه؟ به نظر من که واقعاً کمه. باید قانون اصلاح بشه و هر کسی هم تاوان اشتباه خودش رو بده و در صورتی که عابر پیاده اشتباه کرده باشه مقصر شناخته شه و مشمول دریافت دیه نشه.