آیا ایرانی ها برای تور ارمنستان نیاز به ویزا دارند؟

ارمنستان، یکی از بهترین و ارزان‌ترین مقاصد گردشگری خارج از کشور است؛ اما آیا مسافران ایرانی برای سفر به این کشور، نیاز به ویزا دارند؟

جمهوری ارمنستان در غرب آسیا و در همسایگی شمال ایران قرار دارد. این کشور از شمال با کشور گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب و جنوب غربی با ترکیه و از جنوب با ایران هم‌مرز است. زبان رسمی ارمنستان، «ارمنی» است؛ اما بسیاری از شهروندان این کشور به زبان روسی و انگلیسی نیز مسلط هستند. ارمنستان با پیشینه‌ای ۳۰۰۰ ساله، آب و هوای خنک و کوهستانی، تفریحات متعدد و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، مقصدی فوق‌العاده برای سفر به شمار می‌آید و تور ارمنستان، یکی از محبوب‌ترین تورهای خارج از کشور در میان ایرانیان است.

پاسپورت ارمنستان در رتبه ۶۳ جهانی قرار دارد و شهروندان آن می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۳۳ کشور دنیا سفر کنند؛ اما برای ورود به ۱۲۶ کشور دیگر باید ویزا بگیرند. البته از این تعداد، ۳۹ کشور تنها نیاز به ویزای فرودگاهی دارند. مطمئنا یکی از مهم‌ترین سوال‌ها برای سفر به یک کشور خارجی این است که آیا برای سفر به آن مقصد، باید ویزا بگیریم؟ خبر خوب این است که گردشگران ایرانی برای ورود به کشور ارمنستان، نیاز به دریافت ویزا ندارند؛ اما برای انجام فعالیت‌های دیگر مانند کار، تحصیل و سرمایه‌گذاری یا اقامت در ارمنستان، باید ویزا دریافت کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع ویزای ارمنستان و جزئیات ویزای توریستی آشنا کنیم.

ویزای توریستی ارمنستان

با توجه به توافق‌نامه منعقد شده میان دو کشور ایران و ارمنستان، شهروندان هر دو کشور برای ورود به کشور دیگر نیاز به اخذ ویزا نخواهند داشت؛ این توافق‌نامه به‌جهت بهبود روابط سیاسی و اجتماعی، توسعه گردشگری، توریسم و همچنین تسهیل رفت‌وآمد گردشگران میان دو کشور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ امضا شد. طبق این توافق‌نامه شهروندان ارمنی و ایرانی می‌توانند در هر دوره ۱۸۰ روزه، حداکثر ۹۰ روز در کشور مقصد اقامت داشته باشند.

به‌عبارت دیگر، یک شهروند ایرانی پس از ۹۰ روز اقامت در ارمنستان، باید قبل از ورود مجدد به کشور، ارمنستان را ترک کند و ۹۰ روز دیگر در خارج از ارمنستان بماند. البته اگر شهروند ایرانی اجازه اقامت داشته باشد، اقامت بیش از ۹۰ روز نیز امکان‌پذیر است. در نظر داشته باشید که در صورت نقض این قوانین، فرد خاطی ممکن است بازداشت یا از کشور اخراج شود یا حتی به مجازاتی چون جریمه مالی و ممنوعیت ورود به ارمنستان دچار شود.

آیا ایرانی ها برای تور ارمنستان نیاز به ویزا دارند؟

تا قبل از اجرای توافق‌نامه بین ایران و ارمنستان نیز مسافران ایرانی برای اخذ ویزا مشکلی نداشتند و گرفتن ویزا به تنها چند روز زمان نیاز داشت؛ البته طبق آمارها، حذف ویزا برای سفر بین دو کشور ایران و ارمنستان، باعث رشد ۲۴ درصدی سفر و گردشگری شده است.

برای ورود به کشور ارمنستان و بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان تنها باید پاسپورتی با حداقل ۶ ماه اعتبار به‌همراه داشته باشید. ویزای توریستی ارمنستان از ویژگی متمایزی برخوردار است و اخذ آن نیاز به مراجعه به سفارت، مصاحبه، انگشت‌نگاری و انجام کارهای اداری پیچیده ندارد. ویزای توریستی این کشور در بدو ورود به این کشور، در پایانه‌های مرزی زمینی و هوایی صادر می‌شود و مهر آن در پاسپورت شما درج خواهد شد.

احتمال ریجکتی ویزای گردشگری ارمنستان بسیار پایین است؛ به‌غیر از مواردی که حضور شخص در کشور، موجب به‌خطر افتادن امنیت شود و همچنین در صورتی که افسر فرودگاه یا مامور گمرک با دلایل کافی از ورود شما به کشور جلوگیری کند.

انواع ویزاهای کشور ارمنستان

سفر به ارمنستان به غیر از هدف گردشگری می‌تواند به‌دلایل مختلفی مانند کار، تحصیل، اقامت، سرمایه‌گذاری، دیدار از آشنایان یا شرکت در سمینارها، همایش‌ها و برنامه‌های علمی، ورزشی و فرهنگی باشد و متقاضیان برای دریافت سایر ویزاهای ارمنستان باید به سفارت این کشور در تهران بروند.

همان طور که پیش‌تر گفتیم، ویزای گردشگری برای شهروندان ایرانی به‌راحتی در مرزهای زمینی و هوایی صادر می‌شود و اغلب مسافران هنگام ورود به ارمنستان و در لب مرز یا در فرودگاه درخواست ویزا می‌کنند؛ اما برخی افراد که به‌صورت گروهی و به‌خصوص در ایام تعطیل سفر می‌کنند، مایل نیستند که زمانی را برای صدور ویزا در مرز تلف کنند؛ به همین دلیل حتی گردشگران نیز ممکن است به‌دنبال اخذ ویزا از سفارت باشند. برای آشنایی با انواع ویزاهای کشور ارمنستان و کسب اطالاعات از سفارت این کشور در ادامه با ما همراه شوید.

برای دریافت اغلب ویزاهای ارمنستان باید در زمان مراجعه به سفارت ارمنستان، اصل گذرنامه، یک نسخه کپی از صفحه اصلی گذرنامه، یک قطعه عکس سه در چهار رنگی با زمینه سفید و فرم ویزای تکمیل شده را به‌همراه داشته باشید.

  • ساعت کار: یکشنبه تا پنجشنبه: ۹ صبح تا ۶عصر
  • تلفن: ۴۸۳۳ ۶۶۷۰ ۰۲۱
  • شماره فکس: ۰۶۵۷ ۶۶۷۰ ۰۲۱
  • وب‌سایت: iran.mfa.am
  • آدرس سفارت ارمنستان: تهران، خیابان استاد شهریار، خیابان رازی، خیابان شهریار، پلاک یک

آیا ایرانی ها برای تور ارمنستان نیاز به ویزا دارند؟

ویزای بازدید

ویزای بازدید زمانی صادر می‌شود که یک فرد خارجی برای اهداف گردشگری، بازدید از اقوام یا افراد دیگر، حمل و نقل، کارآفرینی، تجارت، تحصیل، معالجه پزشکی یا دیگر اهداف، قصد اقامت کوتاه مدت یا ورود به ارمنستان را داشته باشد. این نوع ویزا به‌صورت یک‌بار ورود یا چند بار ورود صادر می‌شود و برای یک سال، قابلیت تمدید دارد.

رایج‌ترین نوع ویزای دیداری، ویزای ۲۱ روزه یک‌بار ورود است که قیمت آن ۳۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۶ یورو) است و شما باید هزینه آن را به‌شکل یورو در بخش کنسولی سفارت ارمنستان در تهران پرداخت کنیدارمنستان، ویزای چهار ماهه یک‌بار ورود، چهار ماهه چندبار ورود و همچنین ویزای دوماهه چندبار ورود نیز صادر می‌کند؛ اما موافقت با صدور این نوع ویزاها به‌سادگی ویزای ۲۱ روزه یک‌بار ورود نیست.

ویزای ترانزیت

دارنده ویزای ترانزیت می‌تواند برای سه روز یا حداکثر چهار روز در خاک ارمنستان باشد و پس از آن باید به کشور مورد نظر خود سفر کند. عبور از ارمنستان می‌تواند با هواپیما یا به‌روش زمینی باشد. این نوع ویزا معمولا به درد افرادی می‌خورد که قصد دارند زمینی به گرجستان سفر کنند و می‌خواهند در طول سفر و در میانه راه، یک یا دو شب را در ارمنستان بمانند. ویزای ترانزیت برای سفر هوایی به برخی از شهرهای روسیه و اوکراین مانند سوچی، سن پترزبورگ، خارکف، اودسا و غیره که پرواز مستقیم به آن‌ها از تهران وجود ندارد، یک گزینه کاربردی است.

هزینه دریافت ویزای ترانزیت، ۱۰ هزار درام (حدود ۲۰ دلار) است و متقاضیان آن، اغلب رانندگان و افراد خاصی هستند که به‌طور مداوم نیاز به عبور ترانزیتی از این کشور دارند. افراد دیگر با توجه به‌سادگی صدور ویزای ۲۱ روزه و قیمت ارزان آن، ترجیح می‌دهند که به‌جای ویزای ترانزیت، ویزای دیداری درخواست کنند.

ویزای الکترونیک ارمنستان

ویزای یک‌بار ورود ارمنستان را می‌توان به‌شکل آنلاین و بدون مراجعه به سفارت درخواست داد. به این نوع ویزا، ویزای الکترونیک (eVisa) گفته می‌شود. ویزای الکترونیک حداکثر برای ۱۲۰ روز اقامت صادر می‌شود، یک‌بار ورود است و برای درخواست آن باید به سایت ویزای الکترونیک وزارت امور خارجه ارمنستان مراجعه کرد. این نوع ویزا معمولا ظرف سه تا چهار روز کاری صادر می‌شود.

ویزای رسمی

ویزای رسمی مختص افرادی است که پاسپورت دولتی دارند.

ویزای دیپلماتیک

ویزای دیپلماتیک مختص افرادی است که پاسپورت دیپلماتیک دارند یا در وضعیت دیپلماتیک قرار دارند.

یکی از سوال‌های مهم بسیاری از گردشگران به‌غیر از شرایط ویزا، قیمت تور ارمنستان است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی کجارو و بازدید از تورهای آژانس‌های معتبر گردشگری، اطلاعات خوبی از انواع تورها و هزینه‌های سفر به این کشور پیدا کنید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1528412