شما نظر بدهید/ چرا عده ای در جهان و ایران به واکسن تولیدی اعتماد ندارند؟

یکی از مهمترین راهکارها برای کنترل بیماری کووید ۱۹ واکسیناسیون عمومی است.

واردات واکسن کرونا در این مدت بارها دچار مشکل شده است اما از طرفی روند تولید واکسن داخلی به مراحل پایانی نزدیک می شود.

اعتمادسازی برای تزریق این واکسن در همه جهان و ایران موضوع حائز اهمیتی محسوب می شود.

نظر شما چیست؟

نظرات خود را ذیل این مطلب در قالب کامنت، بنویسید.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1528800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 65
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    228 6
    وقتی معاون وزیر به مردمی که نگران سلامت خودشون هستن و به حق می‌پرسن چرا جان مردم رو برای سود شرکت‌های دارویی گروگان گرفتین، می‌گه پفـ....، حرف از اعتمادسازی مضحکه.
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      178 3
      کاملا درسته، طرف سخنگوی سازمان غذا و داروئه و با اون ادبیات صحبت میکنه
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      2 1
      سال ۲۰۰۶ هنوز فرودگاه امام در حال ساخت بود و همه پروازهای خارجی از فرودگاه مهراباد انجام می شد یادم هست اون موقع خیلی تو جی میل مثل واتس اپ امروز اطلاعات رد و بدل می شد یک ایمیلی دست به دیت می شد که فرودگاه امام فرودگاهی است که اصلا دوام نداره از لحاظ سازه ای خطرناکه ، ... ملت هم باور می کردند مثل همین حرف هایی که راجع واکسن ایرانی می زدند در صورتی که چقدر ما غافل بودیم اون موقع ایرلاین قطری و اماراتی داشتند با خراب کردن وجهه این فرودگاه دنیا رو قانع می کردند که مسیر ها رو دو ساعت دورتر کنند و ملت چه ساده اون حرف ها رو باور می کردند. داستان همینه وگرنه این همه داروی ایرانی تولید می شود و مصرف می کنیم ما فقط به واکسن کرونای ایرانی مشکوکیم واقعا شرم اوره این همه متخصص دارند تحقیق می کنند ...
    • ناامید US ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 0
      کار ار کسی نیست خرمن کوفتن...!!
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 0
      تو خبرانلاین همه درحال نق زدن و شکایت از عالم و ادمن . خبرانلاین هم که ماشالا فقط نظراتی رو چاپ میکنه که خودش دوست داره و مرتبط با جریان فکریشه
  • حسنعلی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    به نظرم باید به پزشکان و متخصصان وطن اعتماد کرد که در طول دوسال گدشته با کرونا مبارزه کردند و الان در گام آخر با واکسیناسیون اقدامات بهداشتی را تکمیل کردند درود بر همت شان
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      کدوم اعتماد؟ اعتماد به چی؟
    • صادق IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      کدوم اعتماد؟ اصلا مگه در این خصوص اطلاعاتی داده شده که مردم اعتماد کنند؟ قبل از اعتماد سازی باید شفاف سازی کنند..ضمنا مردم سابقه را هم نگاه می کنند و رفتار مسئولان با مردم را.ضمنا کدوم مبارزه؟؟ هر کس رفت بیمارستان که مُرد. بقیه رو که خدا نخواست که بمیرند.. یه خورده به شعور مردم احترام بگذاریم. متاسفانه مسئولان عادت کردند که از دید نگاه از بالا به مردم نگاه کنند و مردم هم همیشه باید بگویند چشم..
    • محمد IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      به پزشکان و متخصصان بله ولی به مسئولان حاشا و کلا. سمانه مستعان کجاست؟!
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    درباره واکسن ایرانی اعتمادسازی نشده اصلا و مردم نظر خوبی ندارن
    • یه آدم عادی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      اتفاقا برعکس
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      شما بدون حرف هایی که توسط منوتو و امثالهم وارد دستگاه کپیتون میشه، کوچکترین، تاکید میکنم کوچکترین توان تحلیل ذهنی ای ندارید
    • به ۱۴:۱۳ GB ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      5 1
      به جای که ایراد گرفتن از دیگران ، خب تویی که توان تحلیل ذهنی داری برو واکسن ایرانی بزن . اگر بعدا برات اتفاقی افتاد فحش و ناسزا باید به خودت بدی
    • DE ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 1
      فکر کنم هر چی واکسن تو عمرشون زده اند ایرانی بوده، اون وقت اعتماد ندارند؟
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    چگونه به واکسنی که توسط کشوری که بارها و بارها دروغ گفته میشه اطمینان کرد از کرونا یاب مستعان تا وعده های بی سرانجام واکسینه کردن اقشار مختلف که بارها و بارها به تعویق افتادن تا ادعای حمله پهپادی به مرکز ساخت این واکسن
  • ایرانی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    اول اینکه خیلی خوبه که توی مملکت خودمون بشه یه کالای با کیفیت تولید کرد . کاری که خیلی جاها انجام میشه . در مورد واکسن هم این صادق هست . دوم ، به واکسن یا هر داروی دیگری زمانی میشه اعتماد کرد که حداقل مطالعات درستی انجام بدن و توسط گروه های بیطرف بررسی بشه . در مورد هیچ یک از واکسنهای ایرانی این قضیه اتفاق نیفتاده . صرفا بر اساس حرفهای خانم دکتر محرز یا آقای دکتر x یا خانم دکتر Y نمیشه به نتیجه رسید . توی این اوضاع خراب حداقل کاری که دولت میتونست انجام بده این بود که تا به ثمر رسیدن واکسن های ایرانی که یک پروسه زمان بر هست ، از هر جایی که میشد واکسن بخره که متاسفانه این کار رو نکردن. در مورد واکسن برکت که نمیشه بر اساس مطالعات preclinical تصمیم گرفت !!! فاز سوم هم که تا آخر تیر زمان میبره . یه چیز جالب اینکه ما توی مملکتمون بیش از 5 واکسن معرفی شده . ولی فقط نزدیک به 5 یا 6 میلیون نفر واکسن زدن ان هم با واکسن وارداتی ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    184 8
    از بس که مردم دروغ شنیدن ، شده عین داستان چوپان دروغگو
  • حمید IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    131 8
    از بس دروغ شنیدن راست هم باور نمیکنن11
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    برای اینکه مثل شما مریض هستند چرا سوال را اینجوری نمی پرسید چرا مردم زیادی علاقمند به تزریق داخلی هستند
  • مهسا IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    65 15
    ببینید راجع به واکسن اسپوتنیک وی هم همین حرفا رو میزدن و اعتمادی نداشتن اما به محض اینکه چارتا مجله معتبر علمی مقالات و تحقیقاتشونو تایید کردن اعتماد مردم بهشون برگشت حالا برای واکسن ایرانی هم باید همین کارو بکنید نکه هنرمندا رو بیارن ردیف کنن بهشون واکسن بزنن که مردم اعتماد کنن
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    86 7
    دروغ....دروغ....دروغ.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    92 3
    متاسفانه سال‌ها حرف‌های بی‌پایه و اساس در صدا و سیما و سایر نهادهای دولتی اعتماد مردم رو به هر آنچه گفته می‌شه صلب کرده.
  • FR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    184 4
    دنیا رو نمیدونم ولی تو ایران مسئول وزارت بهداشت به مردم معترض به عدم شفافیت در مورد واکین ، وضعیت واکسیناسیون و... فحش میدن ! به مردم میگن پ و ف ی و ز ! شرم آوره ! باید از سر تا پایین این وزارتخانه عوض بشه که به مردمی که دارن عذاب میکشن ، عزیزی رو بخاطر کرونا از دست دادن ، کسب و کارهاشون خوابیده فحش میدن در توئیتر ! ببینم چقدر وجدان دارید و صحبتهای امروز جهانپور رو منتشر میکنید و لفظی رو که به کار برده .
  • من AU ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    86 3
    متأسفانه دروغ گفتن روی باور مردم در مورد همه چیز تأثیر میذاره
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    32 1
    تودنیا همه علوم وتولیدات و.. راستی آزمایی های داره، مراکزی هستند که میتواننددرستی وکیفیت واستاندارد محصولات رارتبه بندی کنند درمورد مثلاً واکسن سازمان بهداشت جهانی اگه اوکی! بده دیگه حنای سیاست رنگ میبازه. مهم سلامت محصول خواهدبود شاید آن رایک کشورفقیر افریقایی درست کرده باشه!
  • »هدی CA ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    63 8
    البته دلیل عدم اعتماد برخی از مردم جهان به واکسن با دلیل ایرانی ها تفاوت زیادی دارد. عدم شفافیت در تمام مراحل توسعه و آزمایش ها دلیل اصلی عدم اعتماد به واکسن ایرانی است. همچنین، نام سازمانی که سرمایه گذار اصلی در تولید واکسن ایرانی است بسیار جنجالی است. در نهایت هم، وقتی در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی 3 روز به مردم دروغ گفته شد توقع خیلی زیادی هست که مردم در مورد سلامتیشون به ما اعتماد بکنند.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    16 48
    .... از برکات تدبیر و امید است
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      4 0
      نه عزیزم. مشکل رو به این هشت سال اخیر تقلیل نده. از برکات تفکری هست که می‌خواد جمهوری اسلامی رو به حکومت اسلامی تغییر بده و ۴۲ ساله داره در این راستا کار می‌کنه.
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    14 63
    اصل سوالت اشتباهه. سوالت مثل اینه که بیایم بپرسیم چرا اکثر خبرهای سایت خبرآنلاین دروغه؟ خب خودت اعتماد نداری نزن. چرا میخوای واسه خودت یارکشی کنی و حرف تو دهن مردم بذاری؟؟؟؟!
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      موافقم این چه طرز سوال پرسیدنه..اتفاقا به واکسن خارجی اطمینان ندارم وبه دانشمندان خودمون خیلی هم اعتماد داریم وافتخار میکنیم.
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 0
      احسنت
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    65 3
    طبیعی است که اعتماد ندارند .دنیای امروز دنیای ارتباطات است و هر موضوعی منجمله موضوعات علمی و پژوهشی با جستجو در اینترنت و سایتهای علمی قابل دسترسی و فهم هستند .طول دوره فاز سه کارآزمایی بالینی در شرایط عادی حدود دو سال است. برای مجوز اضطراری یعنی کوتاه شدن این زمان دوساله ، آنچه در دنیا اتفاق افتاد این بود که FDA, اتحادیه اروپا و ..، مجوز مصرف اضطراری به واکسنهایی دادند که بجای مدت دو سال ، تعداد داوطلبان را از ۲۸ هزار نفر به دو برابر یعنی حدود ۵۶ هزار نفر افزایش دادند . نتایج آن را منتشر کردند و در قالب مقاله به چاپ رساندند . اما در مورد نوع ایرانی ، بجای اینکه تعداد داوطلب دو برابر شود، هنوز روی ۱۲هزار نفر آزمایش شده و به همان ۲۸ هزار نفر عادی ( و ۵۶هزار نفر برای مجوز مصرف اضطراری نرسیده ) اجازه مصرف عمومی داده شده است که منطبق با معیارهای علمی و پژوهشی نیست . مردم این چیزها را مطالعه و تحقیق میکنند و می فهمند. مراجع علمی دنیا هم اینها را میدانند و به کارهای قانونی وزارت بهداشت ما بدبین میشوند . واکسن های ایرانی تاکنون نتیجه شان خوب بوده اما نباید عجله میشد .به خودمان ضربه زدیم
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    92 19
    1_ مسئولین و خانواده آنها همان روزهای اول واکسن خارجی زدند. 2_تست هر واکسن چندین سال وقت میخواد تا ابتدا روی حیوانات تست شده و سپس استفاده گردد. 3_ کلا اعتماد به واکسن ایرانی نیست
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      استاد همه واکسن های موجود در جهان مجوز اضطراری گرفتن یعنی فاز مطالعاتی چند ساله رو نگذروندن خواستی اظهار فضل کنی قبلش مطالعه کن
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      دوست عزیز، اگه مایل نیستی میتونی از واکسن ایرانی استفاده نکنی. شخصا به واکسنهای خارجی اعتمادی ندارم به خصوص به آسترازنکا. به پدرم هم گفتم صبر کن تا واکسن انستیتو پاستور بیاد. بهش گفتم اگه آسترازنکا زدی و خونت لخته شد و سکته مغزی یا قلبی زدی مسولیتش با خودت است و بنده شما را در بیمارستان بستری نخواهم کرد. ایشان سابقه جراحی قلبی داشت و من اصلا به این واکسن آسترازنکا اعتمادی ندارم. حتی وقتی رفت در جایی واکسن بزنه به من زنگ زد و گفت واکسن کره ای است بزنم؟ گفتم خیر. ریسک داره
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    6 0
    احيانن بخاطر پيشنهاد روغن بنفشه و ...شتر و دستگاه کرونا ياب و ...نباشه خخخخ
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    این جور آدما هیچکیو جز خودشون قبول ندارن
  • NL ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    شما به عنوان خبرگزاری یک مقاله تحلیلی بنویس از تمام مصاحبه های عزیزان دست اندر کار در مورد واکسن و خرید واکسن و وعده هایی که دادن و واقعیت بعد میبینی تناقض ها ، دروغ ها رو و میفهمی چرا مردم اعتماد ندارن ! مسائل دیگه و منافع یک عده دیگه هم هست که نه شما جرات داری بهش بپردازی نه هیچ کس دیگه ! ولی کافیه یک مقایسه کنی تا دروغ هایی که گفته شد و تناقض ها رو متوجه بشی حتی خرید واکسن که کاملا مشخص هست که از قصد خرید نکردن نه بخاطر تحریم ها.
  • DE ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    4 0
    کجای دنیا شما دیدی که مردم به سیستمهای مافیایی حکومتی و بدون رقیب اعتماد دارند که از مردم ایران چنین انتظاری داری؟
  • الم IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    کدام تولیدمان قابل اعتماده که این یکی هم با این حساسیت قابل اعتماد باشد
  • رضا CA ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    5 0
    چرا فرش ایرانی . زعفران . پسته وو تو دنیا اعتبار داره چون کیفیتش رو دیدن و تست شده .. درباره دارو هم همینطوره یه چیز سربسته اعلام کردن معلوم نیست چی هست .. شما برو اگه مریض شدی یا دارو خارجی مصرف کن و یا دارو ایرانی بعد میفهمی تفاوتش رو دودتا چهارتای ساده س .. واکسن خارجی میکن از هر ده نفر زدن شش هفت نفر اعلاعم داره این میگن هیچ اعلامی نداره معلوم نیست اب مقطره چیه
  • TR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    بقیه چیزهای تولیدی ایران مثل ماشین و لوازم خانگی و غیره را هر روز دارند می بینند فکر می کنند دارو و واکسن هم همینطور هست
  • حامد IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    بعنوان یک داروساز به تولیدات داخلی دارو اعتماد دارم ولی در مورد واکسن چند عامل باعث بی اعتمادی من شده: 1. ارگانهای مختلفی در مورد تولید واکسن ابراز نظر کردند که به خیلیاشون مربوط نمیشد 2. ازمایشات بالینی به صورت مقاله همراه با نمایش میزان اثربخشی انجام نگرفته یا اگر انجام گرفته از منظر FDA معتبر نیست 3. تاییدیه های مربوط به FDA رو کسب نکرده. 4. زمان تولید واکسن رو بعد از اعلام، چندین ماه به تاخیر انداختند که باعث کاهش اعتماد میشه 5. با کشورهای معتبر در زمینه دارو و واکسن همکاری نکردن 6. شرکتهای مختلف با اسامی مختلف شروع به داد و بیداد کردند که به شخصه باعث کاهش اعتماد من شد... کوویران، کووبرکت، فخرا، کووپاستور، رازی و ... در کل دنیا این همه اسم برای واکسن نیست که در ایران هست
  • جعفر IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    اول خود مسولین نظام بزنن ضمنا اگر بهداشت جهانی تایید کرد شاید اونم شاید بشه اعتماد کرد ولی من نمی زنم
  • محمد IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    به جای تعریف و تمجید و ادعاهای آنچنانی توسط وزیر و جهانپور و ... دو کار را انجام بدهند: ۱-نتایجش را در مجلات معتبر منتشر کنند۲- شروع به صادراتش اعتماد می آورد زیرا برای صادرات نیاز به مجوز سازمان بهداشت دارد و نشانه اعتماد جهان به یه واکسنه. نه اینکه مسئول داروسازی برکت بفرمایند تا نیاز داخلی باشد صادر نمی کنیم. مگر کشورهای دیگه مثل چین و روسیه همه مردمشون را واکسن زده اند که واکسن را می فروشند
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    فعلا انهایی را که واکسن را قبول ندارند بی خیال شوید سریعتر به ما که واکسنرا قبول داریم واکسن بزنید
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    دلیل عدم اطمینان به واکسن کاملاً روشنه . باید مفید و موثر بودن واکسن با ارائه مستندات متقن علمی اثبات بشه و از طرف مجتمع معتبر بین المللی تایید بشه .سوال اینجاست که چرا تولید کننده نمیخواد خوب بودن واکسن رو ثابت کنه تا حرف و حدیثی باقی نباشه .در ضمن مردم موش آزمایشگاه نیستند تا واکسنی با کیفیت نامشخص روی آنها تست بشه.
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    مستندات علمی ارایه کنید اعتماد می کنیم عصر تیرکمون شاه نیست چشم بسته چیزی رو بپذیریم
  • حمید IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    6 0
    من داروساز هستم و نسبت به تولید دارو در داخل کشور نظر مثبتی دارم و مطلع هم هستم ، اما دیدگاه نظام در مورد تولید واکسن در داخل هم مانند بسیاری از دیدگاه های دیگر جای نقد و بررسی دارد . تا حال از خودتان سوال کردید چرا بسیاری از کشورهای دیگر که در صنعت هم قوی هستند سراغ تولید واکسن نمی روند؟ جواب در این مقایسه نهفته است که یکی از واکسن های ایرانی در مقایسه با آسترازنکا حدود بیست و پنج درصد اثر بخشی کمتر داشته و دو برابر آن هزینه تولید و قیمت تمام شده دارد . در این مورد هم مثل خیلی از موارد دیگر ما اصلا به هزینه فایده فکر نمی کنیم، فقط میخواهیم پز بدهیم که ما واکسن تولید میکنیم ، در صورتی که اگر کشور ما هم روابط منطقی و عرفی با دنیا داشته باشد لازم نیست ما این همه اتلاف منابع مالی داشته باشیم و همه چیز را تولید کنیم . من با تولید داخلی موافقم اما نه به این شکل ، بدون کیفیت و همراه با اتلاف بالای سرمایه
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    زیرا شبهه این وجود دارد فقط نگاه تجاری و انحصاری و سود دهی محصول توجه شده است و مستندات ارایه نشده است وظیفه سازنده است اعتماد سازی کند نه اینکه بقیه مکلف باشند اعتماد کنند
  • علی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    سلام یکی از ایرادات واکسیناسیون این است که گروههای پزشکی به جای آنکه کشف به مبانی ورود این ویروس به بدن کنند (که همان استفاده از غذای صنعتی است و باعث پایین آمدن سیستم ایمنی بدن می شود) با تجویز واکسن سعی در پاک کردن صورت مساله دارن
  • TR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    6 0
    کجا تایید شده این واکسن سازمان بهداشت جهانی تایید کرده ؟
  • حسینی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    شماداریددیدگاه منفی خودتان رانسبت به واکسن ایرانی به همه تسری میدهید شما ازنسل همان نخست وزیر پهلوی هستید که میگفت ایرانی که نمیتواند افتابه بسازدچطورمیتواند صنعت نفتش را اداره کند ودرسالهای اخیردرباره صنعت هسته ای هم همین حرفهارا زدید شماهمواره مرغ همسایه راغاز می پندارید
  • علي IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    كشوري كه نميتونه قيمت يه مرغ رو ثابت نگه داره چرا بايد واكسنش اعتماد كرد
  • محمد US ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    آقایون سرِ هیچی به خودشون غرّه هستن، حالا کی باورش میشه واکسنی ساخته باشن که امکان گرفتن مجوزهای بین‌المللی رو داشته باشه و آقایون این کار رو نکنن؟ دیگران رو نمی‌دونم ولی من مطمئنم اگه این واکسن امکان گرفتن مجوز بین‌المللی رو داشت آقایون مجوز رو می‌گرفتن و تا سال‌ها باهاش تبلیغات راه می‌انداختن و با لبخندی بر لب، ملت را پف...ز می‌خواندند!
  • GB ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    6 0
    شاید دلیل اعتماد عده ای عدم باور به توانمندی های داخلی و متخصصان کشور باشد . اما من و عده ای واکسنی را که تایید سازمان های جهانی پزشکی و بهداشتی را نداشته باشد قابل اطمینان نمی دانیم . واکسنی که تولید کشورهای پیشرفته هم باشد و چنین تاییده ای و امضایی از طرف نهادهای پزشکی جهانی نداشته باشد چندان قابل اطمینان نیست دیگر چه برسد تولید داخل و کشورهایی مثل چین و روسیه باشد .
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    زدن واکسن اجباری نیست، هر کس دوست داره بزنه هر کس نداره نزنه
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    ما که میزنیم عقلمون دست چندتا شبکه ماهواره ای نمیدیم
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    من افتخار می کنم که ایرانیم و منتظر واکسن ساخت ایران هستم تا تولید انبوه بشه و با اون ایمن بشم.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    ایران علم ساخت واکسن نداره باید واقع بین باشیم مگه ساخت واکسن به این اسونی هاست زمان بر هست باید چندین مرحله ازمایش بشه اثرش در طی زمان معلوم بشه بعدش خودمونیم کشور عزیزم تولیدات درست و خوبی نداره چه برسه به واکسن
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    چون هر واکسنی باید 15 سال آزمایش بشه تا بشه تزریق کرد نه 6 ماهه واکسن ساخته بشه و بعد تزریق کرد
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    من نمیدانم بعضی ها چه نفعی از زیر سوال بردن دستاوردهای ملی میبرند! البته میدانم، واردات، شغل پرسودی است و باید به هر نحو تولید داخل را تخریب کرد حتی با دروغ! شمادر کودکی واکسن فلج اطفال خارجی زدید؟؟؟؟ سرخک وآبله و...
  • شهلا IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    6 0
    هر گز نشنیده ام که موسسه واکسن سازی پاستور در این مورد اطلاعیه بدهد و در مورد مراحل کار و افرادی و تحصیلات مرتبط به کارشان گزارشی بدهد فقط وزیر و معاون وزیر که معلوم نیست چرا تا این حد بی ادب است با تغیر با ملت که انگار کارگرانشان هستند حرف زدند
  • کوروش CA ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    خدا شاهده من دوز اول فایزر رو زدم ولی اگه میتونستم بیام ایران حتما می اومدم و با جون و دل برکت رو میزدم، قطعا واکسن تولید داخل امن تر هست.به خودمون باور داشته باشیم تا دیگران هم اعتماد کنند. ما در طول تاریخ در همه عرصه های علمی پیشتاز بودیم. این واکسن رو هم سازمان های علمی ساختند نه نهادهای امنیتی.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    7 0
    چون دانش ساخت واکسن را ندارن باید مثل همه دنیا قد بازی راکنا ر گذاشته وواکسن معتبر به اندازه کافی وارد کنند