۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۲

نادر قاضی پور

مشکلات مخابرات در ایران از آن قصه‌هایی است که همیشه یک قسمت دارد تا به بقیه اضافه شود. علاوه بر مشکل همیشگی اینترنت در ایران، در چند ماه اخیر پیام‌های کوتاه وقطع و وصل شدن آن هم اضافه شده است.

این موضوع کاملاً روشن است که هزینه اینترنت برخلاف سایر کشورها در ایران بالاست و بالا بودن قیمت پهنای باند و هزینه‌های جاری شرکت‌های ISP باعث شده تا آنها اینترنت و سرویسهای آن را با هزینه بالایی ارائه دهند و این امر تولید محتوا توسط کاربران را دچار مشکل می‌کند. برخی کاربران نمی‌توانند به درستی به شبکه متصل شوند و برخی افراد هم به خاطر سرعت پایین، توانایی استفاده از اطلاعات اینترنت را ندارند.

بنابراین بهترین راه حلی که در این مورد به نظر می‌رسد این است که سیاستهای دولت باید به گونه‌ای باشد که بتوان هزینه اینترنت را پایین آورد، چرا که بزرگترین مشکل کاربران، گرانی اینترنت است.

مشکل عمده شرکتهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در کاهش قیمت اینترنت این است که برای گرفتن امکانات مخابراتی نظیر دسترسی به خطوط «E1» و یا گرفتن پهنای باند اینترنت در نوبت هستند.

از طرف دیگر اگر شبکه مخابرات در کل کشور هوشمند شود و این امکان فراهم گردد که کاربر با گرفتن یک شماره تلفن بدون نیاز به «پسورد» و «یوزر نیم» به اینترنت متصل شود، هزینه اتصال به اینترنت کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از عوامل گرانی اینترنت، انحصاری بودن توزیع پهنای باند است و در حوزه دسترسی به اینترنت دولت باید در جایگاه خود یعنی توسعه زیرساختها، کنترل و نظارت بر شبکه دیتا قرار گیرد بنابراین دولت باید اجازه بدهد بخش خصوصی روی این زیرساختها سرویس خود را که دسترسی به اینترنت است، ارائه دهد.

اکنون به دلیل اینکه زیرساخت‌ها آماده نیست و اجازه نصب تجهیزات فنی در بسیاری از مراکز مخابراتی داده نشده، توسعه اینترنت پرسرعت (خطوط ADSL) به کندی پیش می‌رود. این امر مستلزم این است که بخش خصوصی بدون دغدغه کار خود را انجام دهد، به این ترتیب سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش می‌یابد.

اما همانطور که چند ماه پیش نیز اعلام شد برای پیگیری این مشکلات چندی است که کمیته مخابرات مجلس در حال تحقیق و تفحص در این مورد است. وجوه خارج از شمول، مرکز تحقیقات مخابرات، نحوه اعمال قیمت تمام شده در بودجه سالانه، مناقصات و مزایده‌ها و نحوه پرداخت حقوق پیمانکاران، میزان تحقیق برنامه پنج ساله چهارم در مخابرات، واگذاری بدون ضابطه تلفن ثابت و همراه به اشخاص حقیقی و حقوقی، خسارات ناشی از عدم انجام به موقع تعهدات به مردم، از محورهای تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات ایران است.

عدم بهبود کیفیت تلفن همراه و نحوه درآمد و هزینه شرکت ارتباطات سیار، پروانه اپراتورهای اول و سوم و پروانه wimax، تعرفه sms پروژه 6 میلیارد تومانی کنسرسیوم داخلی، صندوق‌های مالی، بازدهی سهام و چگونگی، اساسنامه تهیه شده شرکت مخابرات جهت ارائه به بورس و نادیده گرفتن حقوق بیت‌المال، حقوق مدیران عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه شرکت‌های مخابرات، هیأت‌های مدیره، عامل، کارشناسان و مشاوران و غیره از محورهای تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات ایران است.

در چنین شرایطی، بهترین راه حلی که به ذهن می‌رسد این است که بهتر است در درون شرکت مخابرات یک مرجع نظارتی به وجود بیاید تا این شرکت و مشکلاتش از این بلاتکلیفی در بیایند.

عضو کمیته مخابرات وعضو کمیسیون صنایع مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۴
    0 0
    شاید تا صدسال اینده ما هم 1 مگابایت اینترنت داشته باشیم/ و مردم دنیا حتی در افریقا با 1000 مگابایت و تلوزیونهای اینترنتی برایشان خوش بگذرد ولی ما خیلی به اصطلاح پیشرفت کنیم یک مگابایت انشااله بعد از 100 صد سال با یک میلیون تومان شاید بگیریم ولی در تمام دنیا انوقت مردم اینترنت رایگان و نهایت سرعت میگیرند