چالش ۵۲ درصدی رئیسی /پای وزرای روحانی به دولت رئیسی باز می شود؟

حسین مظفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: پیام آراء باطله نشان می دهد که یک عده ناراضی و یک عده بی تفاوت هستند. طبعا نظام باید آسیب شناسی کند و تا آنجایی که می‌تواند اولا به مردم آگاهی بخشی کند که در نظام دموکراسی همه باید مشارکت کنند و اگر مشارکت نکنند خودشان را از سهیم بودن در سرنوشت خودشان محروم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «۵۲ درصد در انتخابات شرکت نکردند و آراء باطله نیز پس از آراء ابراهیم رئیسی در رتبه دوم قرار گرفت.»؛ مسئولیت رئیس جمهوری منتخب در قبال این ۵۲ درصد و آراء باطله چیست؟ سوالی که حسین مظفر از سیاستمداران اصولگرا و عضو مجمع تشخیص در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به آن پاسخ داد و گفت؛ «رئیس جمهور منتخب باید کل جامعه را تحت پوشش قرار دهد یعنی یک پدری است که باید برای کل جامعه پدری کند چون او رئیس جمهور ۸۵ میلیون نفر است نه رئیس جمهور آنهایی که به او رای دادند.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید دارد اصولگرا یا اصلاح طلب بودن در کابینه رئیسی نباید مطرح باشد. او نسبت به هرگونه سهم خواهی از دولت آینده هشدار می دهد و معتقد است«رئیس جمهور را باید آزاد گذاشت چون او در قبال قانون اساسی و کشور و مردم پاسخگو است، او رئیس اجرایی کشور و شخص دوم کشور است لذا اینکه بخواهد با سهم خواهی مدیریت‌ها را انتخاب کند اصلا به صلاح نیست.»

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حسین مظفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را می خوانید؛

**********

*آقای مظفر!با توجه به اینکه در انتخابات حدود ۵۲ درصد مشارکت نکردند به نظر شما رئیس جمهور جدید در مقابل این ۵۲ درصد چه مسؤلیتی دارد و چگونه می تواند امید را به آنها برگرداند و آنها را در تصمیم گیری ملی سهیم کند؟

هرکسی که در انتخابات مشارکت نکند خودش خواسته تا خودش را محروم کند و خودش را از  سرنوشت خودش کنار بکشد و اگر مساله ای پیش می‌آید چه خوب و چه بد نباید دیگران را سرزنش کند چون ما در آموزه های اسلامی، انسانی که نسبت به سرنوشت خودش بی تفاوت باشد نداریم و هرکس باید در این زمینه دخالت کند و هرکسی که در سرنوشت خودش دخالت نکند باید بپذیرد که به تیم رقیب رأی داده و این اختیار را به رقیب داده که به جای او تصمیم بگیرد پس نباید گله ای داشته باشد.

رئیسی گفته نمایندگی هیچ حزب و گروهی را ندارد

رئیس جمهور منتخب باید کل جامعه را تحت پوشش قرار دهد یعنی یک پدری است که باید برای کل جامعه پدری کند چون او رئیس جمهور ۸۵ میلیون نفر است نه رئیس جمهور آنهایی که به او رای دادند. در تمام دنیا هم همین مرسوم است و مردم هم همین انتظار را دارند و هم رئیس جمهور اینگونه است و هم ساختار قانونی ما اینگونه است، به ویژه اینکه رئیس جمهور منتخب اعلام کرده که نمایندگی یک حزب یا گروه را ندارد یعنی جناب آقای رئیسی اعلام کردند که نمایندگی هیچ حزب و گروهی را ندارند و مستقل آمده اند و منافع عمومی ملت و کل آحاد جامعه را مورد توجه قرار می دهند و حتما هم باید همین گونه باشد.

نظام باید در خصوص آراء باطله آسیب شناسی کند

*به هرحال آنهایی که شرکت نکردند یک پیامی داشتند یا اینکه آراء باطله از تعداد آرای کاندیداها به جز آقای رئیسی پیشی گرفته، پیامی داشت، تحلیل شما چیست؟

پیام آراء باطله نشان می دهد که یک عده ناراضی و یک عده بی تفاوت هستند. طبعا نظام باید آسیب شناسی کند و تا آنجایی که می‌تواند اولا به مردم آگاهی بخشی کند که در نظام دموکراسی همه باید مشارکت کنند و اگر مشارکت نکنند خودشان را از سهیم بودن در سرنوشت خودشان محروم کرده اند.

دوما باید ببینند گلایه ها چه بوده و گلایه ها را برطرف کنند. من فکر می کنم بخشی از گلایه های مردم به خاطر ناکارآمدی دولت قبل بوده است، مشکلات اقتصادی، مشکلات اشتغال و مشکلاتی که بر مردم تحمیل شد و دولت گذشته متاسفانه نتوانست انتظارات آنها را برآورده کند. پیام این آرا نکته ای را برای رئیس جمهور منتخب مشخص می کند که کارهای گذشتگان را جبران کند تا در آینده هم مشارکت افزایش پیدا کند و هم مردم به ثمرات انقلابشان برسند.

چالش ۵۲ درصدی رئیسی /پای وزرای روحانی به دولت رئیسی باز می شود؟

دولت منتخب باید گوش شنوایی برای مشکلات مردم داشته باشد

*رئیس جمهور جدید چگونه می تواند به کسانی که رای ندادند یا رای باطله دادند امید را برگرداند؟

او باید به همه بقبولاند که من رئیس جمهور و خادم همه ملت هستم، پس اول باید بیانی امید دهد و دوم باید برای حل مشکلات مردم اقدام کند. برای مشکلات مردم چند برنامه را در روزها و ماه های آغازین اجرا کند، من معتقد هستم اگر گشایش هایی در وضع معیشت مردم پیش آید و دولت گوش شنوایی برای مشکلات مردم پیدا کند، مردم امیدوار می‌شوند و خلاءهایی که از قبل وجود داشته از بین خواهد رفت.

*پیش بینی تان از کابینه آقای رئیسی چیست؟ ممکن است کابینه تبدیل به فضای سهم خواهی و گروکشی سیاسی شود؟

به نظر من هیچ رئیس جمهوری نباید منافع ملی و مصلحت کشور را گروکشی کند و ایشان هم چنین روحیه ای را ندارد. نوع نگاه به جامعه و خدمتگزار دانستن ایشان، این تلقی را به وجود نمی آورد ایشان باید در عمل خودش را نشان دهد.

افراد کارآمد باید در دولت به کار گرفته شوند

* آقای مظفر! پیش بینی تان از نوع مراوده دولت آینده با جریانات سیاسی چیست؟ مثلا اصلاح طلبان به انزوا خواهند رفت؟ یا اصولگرایان به مدح و ستایش صرف دولت بپردازند؟ یا باید فضای مطالبه گری باشد؟

منظور از اینکه انزوا پیشه کنند یعنی چه؟ یعنی اگر به آنها مسؤلیت‌هایی داده شد باید بمانند و اگر نمانند انزوا پیدا کنند، در تمام این دورانی که آقای روحانی سر کار بود تمام اصولگرایان برکنار شدند و از پستها کنار رفتند حتی حداقل پستهایی که در اختیار داشتند را هم از دست دادند و به اصطلاح خانه نشین شدند، ولی دولت جدید نباید اینگونه عمل کند.

قطعا کسانی که کارآمد هستند چهارچوب سیاست‌های دولت را قبول دارند پس باید مورد استفاده قرار گیرند. من معتقد هستم وضعیتی در دولت آینده پیش می آید که انشالله بتوانند جناح ها و افرادی که اصل نظام را قبول دارند و توانمندی خاصی در حوزه های تخصصی دارند از توانمندی و تخصص آنها استفاده شود. این شیوه که هرکسی رای داده باید بیاید و بزرگترین مسؤلیتها را قبول کند حتی اگر بی لیاقت باشد ولی هرکسی لیاقت داشته باشد ولی چون رای نداده باید برکنار شود، سیاست غلطی است که بعید می دانم آقای رئیسی چنین دیدگاهی داشته باشد.

نه همه اصلاح طلبان بی دین هستند، نه همه اصولگرایان متحجر

به نظرم گروه ها در جامعه ما موضوعیت ندارند چون ما مرز بندی دقیقی بین گروه ها نداریم. بسیاری از اصلاح طلب های ما اصولگرا هستند و خیلی از اصولگراهای ما اصلاح طلب هستند و اینطور نیست که همه اصلاح طلبان بی دین باشند و همه اصولگرایان متحجر و عقب مانده باشند. ما اصلاح طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح طلب زیاد داریم. من توضیح دادم که نگاه آقای رئیسی باید اینطور باشد که کسانی که دل در گرو نظام دارند و ارزش‌های نظام و قانون اساسی و نظام ولایی را قبول دارند باید مورد استفاده قرار گیرن.

اگر کسانی که اصل نظام را قبول ندارند بیایند و مسؤلیتها را قبول کنند و در نقش اپوزیسیون نظام قرار گیرند که اصلا معنا ندارد و در هیچ جای دنیا این موضوع پذیرفته شده نیست که مجموعه ای به کار گرفته شوند که هم نظام را قبول ندارند و هم توقع داشته باشند که مسؤل شوند و بعد از اینکه مسؤل شدند اپوزیسیون نظام شوند.

اصولگرا یا اصلاح طلب بودن در کابینه رئیسی مطرح نیست

ما این شیوه ای که آقای رئیس جمهور، رای مردم را می‌گیرد و اپوزیسیون نظام می‌شود و نظام را نفی می کند، وزیری می آیند و رای مجلس را می گیرد و اپوزیسیون نظام می‌شود، نمایندگان رای مردم را می‌گیرند و اپوزیسیون نظام می شوند، اینها اصلا معنی ندارد اینها باید خودشان پاسخگو باشند و حق ندارند لجباز باشند، مردم این حق را دارند اما مسئولینی که مسؤلیت به عهده دارند خودشان سلیم و شریک هستند و باید پاسخگو باشند و حق ندارند در موضع اپوزیسیون قرار گیرند. لذا کسانی که اساس نظام را قبول دارند، نظام ولایی را قبول دارند و قانون اساسی را قبول دارند و توانمندی‌های خوبی در بخش‌های مختلف دارند قطعا به نظر من مورد توجه قرار می‌گیرند و استفاده می شوند.

*پس می فرمایید که اصولگرا و اصلاح طلب بودن در کابینه آقای رئیسی  چندان مطرح نیست.

بله. اصلاح طلب اصولگرا و اصولگرای اصلاح طلب.

 رئیسی در برابر بد اخلاقی‌ها صبر دارد

*یکسری چهره های تندرو در ایام تبلیغات انتخاباتی می گفتند اگر آقای رئیسی بیاید ما فلان کار را می کنیم و به نوعی خط و نشان برای رقبا می کشیدند. به نظر شما وظیفه رئیس جمهور در قبال این تندروها چه خواهد بود، خصوصا در این مقطع که کشور نیازمند آرامش است؟

این شایعه است و دارند یک تصویر غلطی را طراحی می‌کنند. آقای رئیسی در رقابتهای انتخاباتی نشان داد که در برابر فحاشی‌ها، تهاجم‌ها و بد اخلاقی‌ها صبر دارد، اصلا از دو نامزد اصلاح طلب انتظار نمی رفت که یک چنین رفتاری سر بزند اما ایشان سکوت کردند و خود برادارن اصلاح طلب گفتند برنده رقابت‌ها آقای رئیسی است چون در برابر تهاجم نامربوط یک عده ای عاقلانه رفتار کردند و به نظر من این تجربه خوبی بود و از این به بعد ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور اداره کننده کشور است و تندروها در سرنوشت کشور نقش‌آفرین نیستند. اگر رئیس جمهور سیاست‌هایی را اعمال کند که همه مردم احساس امنیت و آرامش کنند و با اهدافی که مطرح می کند همه آحاد جامعه با همه سلایق را جذب کند این ملاک است وگرنه هیچ رئیس جمهوری نمی تواند نظرهای شخصی افراد را اصلاح کند، مهم این است که این نظرات تاثیرگذار در تصمیمات کشور نباشند.

آفت مدیریت کشور سهم خواهی است 

*در مقابل سهم خواهی ها چطور؟

من آفت مدیریت کشور را سهم خواهی چه از اصولگرایان و چه از سوی اصلاح طلبان می دانم. رئیس جمهور را باید آزاد گذاشت چون او در قبال قانون اساسی و کشور و مردم پاسخگو است، او رئیس اجرایی کشور و شخص دوم کشور است لذا اینکه بخواهد با سهم خواهی مدیریت‌ها را انتخاب کند اصلا به صلاح نیست و خودشان هم فرمودند که شایسته سالاری ملاک تصمیم‌سازی و ملاک انتخاب مدیران ایشان از هر گروه و طیفی است. من معتقد هستم سهم خواهی بزرگترین آفت است و هر رئیس جمهوری باید از آن پرهیز کند.

ما متاسفانه گرفتار این هستیم که هر رئیس جمهور یا هر حزبی که می آید به عموم جامعه می گوید اگر با من هستید درست است و اگر با من نیستید درست نیست، نگاه صفر و صدی به حامیان و یا مخالفان نگاه درستی نیست چون نگاه سیاه و سفیدی وجود ندارد چون بین سیاه و سفید سایه روشن‌های فراوانی وجود دارد. بنابراین گروه‌ها نباید سهم خواهی کنند و باید رئیس جمهور را آزاد بگذارند تا خودش انتخاب کند.

*کابینه چطور می تواند به سمت تخصص برود؟

رئیس جمهور باید متناسب با تخصص‌ها و متناسب با ظرفیت‌ها و شناخت از آن نیروهایی که می خواهند بدنه را مدیریت کنند انتخاب کند، آنها باید توانمندی داشته باشند شایستگی های اعتقادی و اخلاقی داشته باشند تا بتوانند تعامل و گفت و گو کنند و احساس پدری کنند، سعه صدر داشته باشند و انتقام جویی نکنند و ..، این افراد شایسته هستند که رئیس جمهور از میان‌شان وزرا را انتخاب کند.

نگاه‌ها نباید تنگ نظرانه باشد

*یعنی شما می‌فرمایید که در دولت آقای رئیسی و در دولت آینده خیلی از چهره‌های کارآمد ممکن است حتی اگر از این دولت باشند و در این دوره هم باشند،حذف نشوند و به کار خود ادامه دهند؟

اینکه در این دولت باشند و در دولت بعد ادامه داشته باشند خیلی نمی‌تواند ملاک باشند. ما گفتیم نگاه‌ها نباید تنگ نظرانه باشد. این یک مقدار معذوراتی به وجود می‌آورد چون متاسفانه نگاه مردم نسبت به دولت گذشته نگاه مثبتی نیست و مجموعه اعضای دولت گذشته را در مشکلات جامعه سهیم می دانند پس نباید انتظار داشته باشیم همان افراد در این دولت کار کنند مگر استثناهایی از آنها که به تشخیص رئیس جمهور خیلی کارآمد باشند.

*مثلا چه کسانی؟

 نمی توانم نام ببرم. از سوی دیگر ملاقات با وزرا و معاونان دولت فعلی نمی تواند برای ما ملاک و معیار باشد که آقای رئیسی حتما از این افراد استفاده می کند یا نمی کند، اتفاقا در دوران انتقالی رئیس جمهوری منتخب اکثر وزرا هم موظف هستند و هم می‌آیند که تجربیات خودشان را منتقل کنند و تبادل نظر می‌کنند و در ادامه سیاستهای قبلی با هم مشورت می‌کنند که منطقی هم همین است چون از این به بعد رئیس جمهور جدید است که باید کشور را اداره کند و برای همین بسیاری از وزرا می‌آیند و مسائل را منتقل می‌کنند، لذا رفت و آمد وزرا و ارائه گزارش‌ها هم طبیعی و عقلانی است و هم کاری اخلاقی و خوبی است که باید انجام شود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1529199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =