حساب و کتاب یک روز زندگی گاو و گوسفند/ علوفه هم قاچاق می شود؟

در چند وقت اخیر چندین گزارش درباره قاچاق و کمبود علوفه چاپ کرده ایم و از عواقب خطرناک آن برای تامین گوشت در آینده نوشته ایم.

با این حال روز گذشته درددل یک دامدار در شبکه های اجتماعی بازتاب زیادی داشت. دامداری که از هزینه بالای نگهداری گاو و پایین بودن قیمت شیر می گفت. همین اتفاق باعث شد به سراغ حساب و کتاب خوراک یک روزه گاو و گوسفند برویم و در انتها هم از تعداد دام سبک و سنگین کشور نوشته ایم.

هر گاو چقدر می خورد؟

به طور متوسط هر گاو در روز 44 کیلو علوفه مصرف می کند که از اجزای مختلفی مثل کاه، یونجه، ذرت سیلو و کنسانتره تشکیل می شود. با توجه به حجم هر کدام از اقلام گفته شده در جیره غذایی یک روز گاو، قیمت های زیر به دست می آید.

۱ کیلو کاه: 4 هزار تومان

6 کیلو یونجه: 30 هزار تومان

۲۴ کیلو ذرت سیلو: ۴۸ هزار تومان

13 کیلو کنسانتره دامی: 50 هزار تومان

هرچند در کنار این مبالغ باید هزینه های آب، برق، نیروی انسانی و خدمات درمانی را هم در نظر بگیریم اما بدون این هزینه ها روزانه هر گاو 132 هزار تومان فقط غذا می خورد.

هزینه خوراک یک روزه گوسفند

برخلاف گاو که به دلیل شیردهی و وزن بالایش خوراک زیادی دارد، هر گوسفند پرواری در روز بین 1.5 تا 2 کیلو علوفه می خورد که شامل یونجه و کنسانتره می شود. در جیره غذایی گوسفندان پرواری روزانه حدود 400 گرم یونجه و 1600 گرم کنسانتره دامی وجود دارد.

400 گرم یونجه: 2 هزار تومان

1600 گرم کنسانتره دامی: 7 هزار تومان

درباره گوسفندان هم هزینه هر روز خوراک بدون احتساب آب، برق،  نیروی انسانی و خدمات درمانی حدود 9 هزار تومان تمام می شود.

تعداد دام سبک و سنگین کشور

برای این که یک نمای کلی از وضعیت دام در کشور داشته باشیم، باید در ابتدا از تعداد آن ها  آگاه شویم. به گزارش مرکز آمار ایران، تعداد دام سبک در کشور در پاییز سال گذشته 58 میلیون و280 هزار راس بوده که از این میزان 43 میلیون راس گوسفند و بره بوده اند و 15 میلیون و 280 هزار راس هم بز و بزغاله. در دام سنگین هم در آمار دیگری که مرکز آمار ایران در پاییز 99 منتشر کرده می بینیم که تعداد کل دام سنگین کشور پنج میلیون و 410 هزار راس می شود که از این میزان یک میلیون و 250 هزار راس گاو و گوساله اصیل، دو میلیون و 310 هزار راس گاو و گوساله آمیخته و یک میلیون و 850 هزار راس هم گاو و گوساله بومی در بهره برداری های پرورش دهنده گاو و گوساله وجود داشته است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1530570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =