۱ نفر
۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
مرگ آخرین چریک پیر فلسطین

احمد جبریل "ابو جهاد" اخیرا در سن ۸۳ سالگی در یکی از بیمارستان های دمشق درگذشت و به این ترتیب آخرین  فصل تاریخ نسل اول چریک های  انقلاب ملی فلسطین به پایان رسید.

احمد جبریل در سال ۱۹۳۸ یعنی ۱۰ سال قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی در روستای یازور از توابع شهر بندری حیفا از یک پدر فلسطینی ویک مادر سوری متولد شد.

همزمان با تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ مانند بسیاری از فلسطینیان همراه خانواده خود به سوریه مهاجرت کرد و تابعیت موقت جمهوری عربی سوریه را گرفت. در سال ۱۹۵۹ جبهه خلق برای آزادی فلسطین را با شرکت جرج حبش، صلاح خلف، خلیل الوزیر، یاسر عرفات، عبدالمحسن ابومیزر و سرهنگ ابوموسی تأسیس کرد که بعدا جنبش فتح از دل این جبهه خارج شد. احمد جبریل همزمان با آن از سوی ارتش سوریه برای گذراندن یک دوره افسری به دانشگاه نظامی مصر اعزام شد و پس از ۴ سال در رسته مهندسی فارغ التحصیل شد و تا درجه سرتیپی در ارتش سوریه خدمت کرد.

وی در سال ۱۹۶۸ به دلیل رویکرد مارکسیستی برخی اعضای جبهه خلق از این مجموعه خارج شد و جبهه خلق برای آزادی فلسطین" فرماندهی کل " را با رویکردی ملی اسلامی تأسیس کرد. او از سال ۱۹۷۴ تا دو دهه گذشته شخصا فرماندهی دهها عملیات چریکی موفق از جمله عملیات الجلیل، الخالصه و نورس را بعهده گرفت که بازتاب گسترده ای در سطح منطقه و جهان داشت. رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۲ فرزند ارشد وی "جهاد" که عضو ارشد جبهه خلق بود را در لبنان ترور کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی احمد جبریل یکی از معدود رهبران فلسطینی بود که با ارسال پیامی به امام خمینی (ره) پیروزی انقلاب را تبریک گفت. از آن زمان مرحوم احمد جبریل به یک عضو تأثیرگذار در محور مقاومت تبدیل شد و برخلاف سایر رهبران فلسطینی هرگز تحت تأثیر متغیرات فضای منطقه ای و بین المللی، ارتباط خود را با ایران قطع نکرد و همواره یکی از حامیان حزب الله لبنان بود.

روابط گسترده بین احمد جبریل، دولت سوریه، حزب الله و جنبش های مبارز فلسطینی چه اسلامی و چه ملی به تقویت محور مقاومت کمک کرد. حتی زمانی که در دوران مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری سابق و بشار اسد رئیس جمهوری فعلی سوریه که روابط ایران و سوریه دستخوش برخی نوسانات سیاسی می شد مرحوم احمد جبریل شخصا برای حل مشکلات احتمالی بین تهران و دمشق پا درمیانی می کرد.

دبیر کل سابق جبهه خلق برای آزادی فلسطین " فرماندهی کل" از منتقدان سرسخت توافقنامه "اسلو "بین رژیم اسرائیل و جنبش فتح به شمار می رفت و تا هنگام مرگ یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خود گردان در سال ۲۰۰۴ حاضر نشد با وی دیدار کند. همچنین احمد جبریل علیرغم داشتن تابعیت سوریه بصورتی آشکار احیانا مشی سیاسی مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری سابق سوریه و بشار اسد رئیس جمهوری منتخب این کشور را صریحا مورد انتقاد قرار می داد. او پس از اختلاف با مرحوم ژنرال مصطفی طلاس وزیر دفاع وقت سوریه که از احمد جبریل خواسته بود بین فعالیت چریکی و مسلحانه علیه اسرائیل و خدمت در ارتش سوریه یکی را انتخاب کند از خدمت در ارتش استعفا داد. کارنامه مبارزاتی درخشان مرحوم احمد جبریل نشان می دهد که او برای آزادی خاک وطن خود فلسطین از اشغال رژیم صهیونیستی بیش از ۶ دهه مبارزه کرد اما هرگز به آرزوی دیرینه خود یعنی بازگشت به زادگاه خود شهر حیفا دست نیافت و دور از خاک وطن جان به جان آفرین تسلیم کرد.

با مرگ احمد جبریل آخرین صفحه از دفتر تراژیک مردان چریک پیر از نسل اول مبارزان واقعی فلسطین بسته شد اما قطعا نسل چهارم انقلاب فلسطین راه مرحوم احمد جبریل را برای آزادی کشور اشغال شده خود ادامه خواهند داد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1533333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =