یادی از سرنوشت مشترک لاله و لادن؛ تفکر با دو مغز، حس کردن با قلب مشترک/ تصاویر

آنها با دو مغز فکر می کردند. مغزی که از یک رگ خون می گرفت ولی گویی قلبشان یکی بود. قلبی که با آن دنیا را حس کرده بودند و زمانی که لحظه تصمیم رسید هر دو سرنوشت محتوم خود را پذیرفتند.

امید سلیمی بنی: بسیارند انسانهای عجیبی که سرنوشتهای مشترک دارند، زوجهایی که جشن طلایی ازدواج‌شان را پس از ۷۵ سال زندگی مشترک می گیرند، نسل هایی که به راهی یکسان می روند، دوقلوهای همسان و غیرهمسان که سرنوشت مشابهی پیدا می کنند یا از همه نزدیکتر، دوقلوهای بهم چسبیده، کسانی که در یک ساعت به دنیا می آیند، تجربه های انسانی یکسانی دارند و احتمالا در یک ساعت هم از دنیا می روند.

ماجرای لاله و لادن هم یکی از ماجراهای عجیب انسانهاست. دختران دوقلویی که از سر به هم چسبیده بودند. تمام اعضای بدنشان مجزا بود به جز بخشی از جمجمه و رگی که خون را به مغز می رساند و هنگامی که بعد از سالها پزشکان با دانش امروزی تصمیم گرفتند این بخش مشترک را جدا کنند، از دنیا رفتند و جز تصاویری، خاطراتی  و روایتی از آنها بر جا نماند. گویی هرگز به دنیا نیامده بودند.

یادی از سرنوشت مشترک لاله و لادن؛ تفکر با دو مغز، حس کردن با قلب مشترک/ تصاویر

سرنوشت را چه کسی بر سر ما نوشت؟

انسانی که فکر کرد سرنوشت خود را می نویسد، گویی هرگز متوجه نبوده سرنوشت او را سالها پیش از تولدش نوشته است. سرنوشت لاله و لادن هم از سالها پیش از تولدشان نوشته شده بود. تولد در خانواده ای کشاورز در روستای لهراسب فیروزآباد فارس که در ابتدای نیمه دوم قرن گذشته (۱۳۵۲) با مشکلات معمول آن روز روبرو بود، فقر، خشکسالی، بی سوادی.

والدین دوقلوها از دیدن شان ترسیدند یا تعجب کردند که بچه ها را به بهزیستی سپردند و بیمارستان نمازی شیراز و پس از چندی بیمارستان شهدای تجریش خانه آنها شد تا اینکه پزشکی نیکوکار در دوسالگی آنها را به فرزندی پذیرفت و به خانه خود در حومه کرج برد.

قصه شناسنامه گرفتن برای دو فرزندخوانده دکتر صفاییان هم شنیدنی است. او مجبور شده بود به قم و دیدار رهبر آن روز انقلاب برود و درخواست صدور شناسنامه کند که دو روزه به توصیه رییس وقت قوه قضاییه سید محمد بهشتی شناسنامه صادر شد.

یادی از سرنوشت مشترک لاله و لادن؛ تفکر با دو مغز، حس کردن با قلب مشترک/ تصاویر

زندگی این دو کودک تا نوجوانی که پدرشان به دنبال سرنوشت آنها برآمد، در رسانه های آن دوران بارها روایت شد. تا اینکه در ۱۵ سالگی بهزیستی واقعیت حضور آنها در خانه پدرخوانده را گفت و «دادگاه مدنی خاص» آن روزگار اختیارشان داد تا برای زندگی در خانه دکتر صفاییان یا بازگشت به خانه پدری در روستای لهراسب فارس، انتخاب کنند.

دختران انتخاب متفاوت

تصمیم آنها متفاوت بود: ما در خانه مستقلی زندگی می کنیم نه در خانه ای که پدر و مادر خونی ما در آن هستند و نه در خانه ای مرفه که پدرخوانده نیکوکار، ۱۳ سال پذیرای مان بوده. این تصمیم شاید اولین انتخابی بود که نشان داد سرنوشت لاله و لادن با انتخابهای معمول همراه نیست.

قصه تحصیلات آنها هم ماجرایی شنیدنی است. دوقلوها زبان انگلیسی می دانستند. درسشان خوب بود و باهوش و با ادب صحبت می کردند. حضور آنها در کنکور برای خود خبری بود که روزنامه های ابتدای دهه ۷۰ از آن نگذشتند.

یادی از سرنوشت مشترک لاله و لادن؛ تفکر با دو مغز، حس کردن با قلب مشترک/ تصاویر

بعد از زمان نتایج کنکور که در صفحات بزرگ روزنامه های یک متری با ریزترین حروف قابل خواندن اعلام می شد، مشخص شد لاله در دانشگاه یزد و لادن در کرج قبول شده اند. آن زمان بود که با مداخله رییس جمهور وقت علی اکبر هاشمی رفسنجانی، سهمیه ریاست جمهوری برای تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه تهران به آنها اعطا شد تا ۴ سال بعد با نمرات قابل قبولی از بهترین دانشگاه آن روزگار ایران فارغ التحصیل شوند.

پس از گذشت دوره شیرین دانشجویی در قدیمی ترین دانشگاه ایران، واقعیت با تمام توانش بر سر آن دو آوار شد. برای دخترانی که زبان می دانستند، کارشناس حقوق از دانشگاه تهران بودند و کم کم در کاربری با کامپیوتر وارد شده بودند، هیچ کاری نبود. حتی استخدام دولتی هم به دلایلی که هرگز رسما اعلام نشد برای آنها بن بست بود چه برسد به بخش خصوصی که ترجیحش کار کردن با اشخاصی است که توان بالا و مشکلات اندک دارند.

یادی از سرنوشت مشترک لاله و لادن؛ تفکر با دو مغز، حس کردن با قلب مشترک/ تصاویر

شاید اصلی ترین انتخاب زندگی آنها در شبی گرفته شد که تمام درهای ورود به زندگی اجتماعی، اشتغال و مستقل شدن واقعی روی آنها بسته شد. هیچ کارفرمایی دو دختر بهم چسبیده معروف که تقریبا تمام خانواده های ایرانی آنها را می شناختند، نمی پذیرفت. طبیعی است وقتی کارفرما حاضر به استخدام دو دختر جوان با این شرایط نیست، اخلاقا و عملا امکان ازدواج و تشکیل خانواده هم برای آنها از بین می رود. این چنین شد که انتخاب نهایی خود را بر سرنوشت دو دختر جوان تحمیل کرد: به هر قیمتی، ولو به قیمت رفتن هم که باشد باید جدا شویم.

کجاست حاصل جدایی؟

انسان به رشته هایی زنده است که او را به دیگران پیوند می دهد. رشته هایی از جنس عاطفه، محبت، نیاز و حتی ضرورت. چه کسی می تواند بدون این رشته ها و بدون دیگری که به او پیوند خورده ایم زنده بماند؟ در لاله و لادن بیژنی، این رشته ها، علاوه بر پیوند خونی و احساسی معمول بین خواهرها و به خصوص میان دوقلوها، در بخش مشترک مغز و جمجمه هم وجود داشت.

تصمیم به جدا شدن به هر قیمت، با مخالفت پزشکان معروف دنیا روبرو شد. آلمانی ها گفته بودند عمل جراحی جداسازی دخترها ممکن نیست. در بهترین صورت یکی از آنها می میرد یا برای تمام عمر قلج می شود. در شکل های بدتر هم در دو جان خواهند سپرد. پزشکان سایر کشورها از جمله امریکایی ها هم توصیه های مشابهی داشتند: جداسازی ممکن نیست یا با خطر بسیاری همراه است.

اینجاست که بحثهای همیشگی اخلاق زیستی و حقوق انسانی به میان می آید. آیا ما مجازیم به عنوان یک انسان، عملی را با نیت درستی مانند جراحی های سنگین انجام دهیم که ممکن است جان بیمار را به خطر بیندازد؟ آیا اصولا ما انسانها مجازیم درباره زنده ماندن یا مردن خود و دیگری تصمیم بگیریم؟ در بدترین شرایط زندگی و حیات یک فرد –مانند بیماریهای سخت- آیا می توان به انسان اجازه داد با مرگ شیرین –اتانازی- نقطه پایان بر قصه خود بگذارد یا «اگر جان را خدا داده است، چرا باید ما بستانیم؟»

بیشتر بخوانید

معروفترین دوقلوهای ایران

دوقلوهایی که از هم جدا شدند

تجربه جداسازی دوقلوهای نپالی توسط جراحی چیره دست به نام کیت گوا در کشور سنگاپور، لاله و لادن را در نهایت به اتاق عمل برد. عملی که پزشکان انتظار داشتند بیش از دوشبانه روز کامل به طول بینجامد. عمل در 17 تیرماه 1382 شروع شد و پس از چندی با جداسازی سه بعدی جمجمه به خوبی پیش رفت. ذکر جزییات عمل جراحی بسیار پیچیده جداسازی دو بافت مغزی از یکدیگر چندان اهمیت ندارد. همین قدر کافی است که بدانیم پزشکان هنگامی که به جداسازی رگهای اصلی مغز رسیدند مشکلات شروع شد. خونریزی بسیار شدید از رگهای خونی که ۳۰ سال به دو مغز خون برده بود به اندازه ای بود که لاله در میانه عمل جان باخت.

یادی از سرنوشت مشترک لاله و لادن؛ تفکر با دو مغز، حس کردن با قلب مشترک/ تصاویر

تلاش تیم پزشکی برای اینکه لادن را نجات دهد به جایی نرسید و با وجودی که پزشکان توانستند جلوی خونریزی شدید از شریان مغزی را بگیرند ولی لادن هم به کما رفت و نهایتا یک ساعت و نیم پس از آنکه لاله از دنیا رفته بود، به او در عالمی دیگر ملحق شد. این چنین شد که افسانه لاله و لادن در روزهای گرم تیرماه 82 برای بسیاری از خانواده های ایرانی که آنها را می شناختند و قصه هایشان را در روزنامه ها، هفته نامه ها و تلویزیون دنبال می کردند به پایان رسید. پیکر آنها به زادگاهشان فیروزآباد فارس منتقل و به خاک سپرده شد.

یادی از سرنوشت مشترک لاله و لادن؛ تفکر با دو مغز، حس کردن با قلب مشترک/ تصاویر

امروز ۱۸ سال از آن دوران می گذرد ولی هنوز بسیاری از ایرانیان به یاد دارند دخترانی که با وضعیت خاصی به دنیا آمده بودند و تلاش داشتند زندگی را در نهایت احساس خود تجربه کردند چه امیدوارانه تصمیم گرفتند سرنوشت خود را از سر بنویسند ولی آنکس که سرنوشتها را می نویسد چیز دیگری برایشان رقم زد، سرنوشت آنها ساعتی پس از جدایی مرگ بود.

چه فرقی می کند دنیا تو را پَر داده یا من را

جدایی حاصلش مرگ است، اگر از لاله لادن را

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1533379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 123 IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    روحشان شاد
  • منصور IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    347 8
    درود بر شرف نویسنده، عالی بود. نصف شبی اشک ما رو در آوردین..
  • ح IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    یادشان گرامی
  • علی IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    سلام به خوبی یادمه هر دو رو و یادمه تو دوران زنده بودنشون یه مستند با فیلم vhs دیدم ازشون و هنوز برای خودم سواله چطور شد به خودشون یه نگاه خاص نداشتن و تن به این عمل دادن و البته میدونم نگاه تحقیر امیز مردم کم سواد و سبک مغز ایران که اگه این دوتا رو میدیدن فوری خدارو شاکر میشدن که اینطوری خودشون نشدن و چی میشه گفت به این مردم کم درک و کم عقل که ذره ای برای بالا بردن همون عقل و درک و شعورشون تلاش نمیکردن در اون دوره و الانم خیلی عوض نشده قضیه و اصلا این دوتا چه نیاز به کار داشتن که تو مطلب اومده و دولت وظیفه داشت به اینا کمک کنه یا حتی خود مردم و در کل نگاه حقیرانه مردم ایران بود که اینا رو کشت و اگه 15 سال دیرتر به دنیا اومده بودن شاید تو این دوره برا خودشون سلبریتی و معروفیت همراه با درامد فراوان داشتن و هر کاری هم دلشون میخواست میکردن که یکی از دلایلی که این دوتا جدا شدن رو انتخاب کردن همون نگاه سنتی ازدواج و خصوصا شرع بود و اینا چه نیاز به ازداوج داشتن اگه تو این دوره بودن و همونطور که گفتم با پول معروفیتشون هر کاری دلشون میخواست میکردن.......
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    یادمه تمام وقت اخبار جراحیشون رو دنبال میکردم و خانم المیرا شریفی مقدم که اون زمان ۲۲ ساله بود خبر فوتشون رو اعلام کرد،،، بسیار تلخ و اندوهبار،،،یادشون بخیر و روحشون در آرامش مطلق
  • فاطمه هادی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    روحشان شاد ویادشان گرامی
  • مهربان توسی US ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    خداوند رحمتشان کنه و روحشان شاد واقعا یاد این حادثه تلخ بخیر انگار دیروز بود که تو اخبار شنیدم...
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    148 6
    روحشون قرین رحمت الهی
  • دایراقولاخ IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    لعنت به دنیا
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      14 0
      امیدوارم دانش پزشکی آن قدر پیشرفت کنه که دیگر شاهد همچین واقعه تلخ و دردناکی نباشیم. روحشان شاد
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    121 7
    خداوند روحشون رو بیامرزه کاش اون روز اون عمل انجام نمیشد وقطعا امروز هر دوی آنها الان زنده بودن ولی قسمت اینطور بود ونمیشه کاریش کرد.
  • رضا IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    به امید شفای تمام معلولين. دعا کنیم
  • مهدی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    129 3
    خدا رحمتشون کنه
  • محسنی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    156 4
    روح شان در ابعاد بی کران کهکشان ها در آرامش ابدی باد. چهره های بی آلایش و خندان و استوارشان در یادها زنده است.
  • تتا IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    100 6
    هی روزگار چقدر جالب و ناراحت کننده
  • DE ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    174 6
    روز فوت این دو فرشته یکی از غم انگیزترین روزهای مردم ایران بود... همه غمگین بودند حتی گوینده خبر فوت لاله و لادن هم بابغض این خبر را اعلام کرد.
  • مسعود IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    96 5
    خاطرات تلخ آن زمان برایمان زنده شده خدایشان بیامرزد و رحشان شاد ....
  • یلدا IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    94 5
    روحشان شاد، خدا رحمت کنه
  • اچ IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    75 6
    خدا رحمتشون کنه
  • Hosenkarimi IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    145 9
    مهم اینه که آیا امروز پس از گذشت 18 سال جامعه پیشرفتی داشته ؟ یعنی اگر این پدیده رخ بده برای جامعه از لحاظ اجتماعی و اقتصادی میپذیرتشون یا پزشکی به قدر پیشرفت داشته که جدا کردنشون ممکن بشه؟
  • آ IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    117 6
    خیلی غم انگیز بود . چقدر حیف بودند لعنت به این دنیا
  • مهین IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    4 0
    خیلی خوب یادمه اخبار جراحیشونو دنبال میکردیم.چقدردعاکردیم که زنده بمونن بازچقدربامرگشون گریه کردیم..خدارحمتشون کنه
  • عرشیا IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    5 0
    روحشان شاد. تقدیر و قدردانی از زحمات دکتر صفائیان که با جون دل برای انها انسانیت رو تمام کرد. سپاس بیکران از دکتر صفائیان
  • نادیا IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    7 0
    اون لحظه هارو هنوز یادمه .۱۲سالم بود گمانم.پای تلوزیون بودیمو لحظه به لحظه دنبال میکردیم عمل رو و دعا میکردیم.روحشون شاد
  • مهدی IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    7 0
    به هرحال پزشکان و اطرافیان هدفشان نجات آنها بوده اما تقدیر چیز دیگری، روحشان شاد
  • NL ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    1 12
    کسانی که حق حیات را در این دنیا از این دو نفر گرفتند در آن دنیا به سختی مجازات خواهند شد . کاری که بلد نیستید را چرا انجامش می دهید ؟!
  • فاطمه IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 0
    خدا رحمتشون کنه حتما سختشون بوده بهم چسبیده بودن
  • . IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    5 0
    روحشون شاد
  • الهام IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    6 1
    روحشان شاد چ زود گذشت
  • رویا IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    11 0
    واقعن اشکم در اومد روحشون شاد شاد
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    15 0
    خوب یادمه. بعد از شنیدن خبر فوتشون چقدر گریه کردم. یک ساعت جای اونها بودن سخته. خدا رحمتشون کنه. البته که الان تو بهشت هستن
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    9 0
    خیلی متاثر شدم خدا رحمتشون کنه
  • ناشناس IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    10 0
    خدا رحمتشون کنه،،چه پاک و بی آ لایش این جهان را ترک کردند،