۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴

فارس نوشت:

همزمان با فشارهای اقتصادی و سیاسی اروپا و آمریکا بر سوریه به بهانه ناامنی در این کشور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز وارد بازی غرب علیه سوریه شد تا فشارهای همه‌جانبه به دولت بشار اسد کامل شود.

همزمان با تحریم‌های جدیدی که اتحادیه اروپا بعد از آمریکا بر نظام سوریه اعمال کرد، روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز وارد بازی غرب علیه سوریه شد و ادعا کرد، نقطه بمباران شده توسط جنگنده‌های اسرائیل در سال 2007 به احتمال فراوان تاسیسات هسته‌ای بوده است.

قرار است آژانس انرژی اتمی هفته آینده گزارشی از فعالیت‌های هسته‌ای سوریه که آن را «غیرقانونی» می‌نامند، ارائه کند که البته کارشناسان منطقه آن را اقدامی سیاسی برای فشار بیشتر بر سوریه می‌دانند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی علیه ایران و اکنون سوریه گزارش‌های سیاسی و نه فنی صادر می‌کند که فعالیت‌های اتمی نظامی رژیم صهیونیستی را که بیش از 200 کلاهک اتمی در اختیار دارد، نادیده می‌گیرد.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در سپتامبر 2007 نقطه‌ای در سوریه در منطقه دیر الزور را بمباران و سپس ادعا کردند که تاسیسات هسته‌ای سوریه را بمباران کرده‌اند در حالی که بشار اسد بعدا در پاسخ اعلام کرد که مقامات سوریه آنقدر ساده نیستند که در منطقه‌ای بی‌دفاع و کاملا آشکار تاسیسات هسته‌ای خود را بنا ‌کنند.

در گزارش آژانس که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرد آمده است: با استناد به اطلاعات به دست آمده و ارزیابی فنی آن، آژانس احتمال زیادی می‌دهد که ساختمان نابود شده در منطقه دیر الزور تاسیسات هسته‌ای بوده باشد.

یک دیپلمات غربی در این خصوص اعلام کرد: انتظار داریم گزارشی مستقیم و کاملا قوی درباره سوریه بشنویم. یوکیو آمانو دبیر کل آژانس گزارشی روشن تهیه کرده که در آن اعلام کرده که تاسیسات سری [سوریه] در دست ساخت بوده است بنابراین از شورای حکام آژانس انتظار اقدام و اقدامی قدرتمندانه داریم.

سخنان این دیپلمات نشان دهنده فشارهایی است که آمریکا و کشورهای اروپایی بر آژانس وارد می‌کنند تا گزارش‌های دلخواه آنان علیه کشورهای دیگر صادر شود.

در همین حال برخی از دیپمات‌های اروپایی اعلام کردند که به هر حال هر چه سوریه در آن تاسیسات مشغول انجام آن بوده مربوط به گذشته است.

فشار آژانس در حالی بر سوریه وارد می‌شود که چندی پیش برخی منابع از «طرح» آمریکا و رژیم صهیونیستی برای فشار بر سوریه و سرنگونی دولت بشار اسد پرده برداشتند و اعلام کردند که عربستان سعودی و قطر و اردن نیز در این طرح مشارکت فعال دارند.

روز گذشته نیز ولید معلم وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که این فشارها برای تضعیف کردن سوریه است ولی سوریه استقلال خود را بر خلاف همه فشارها حفظ خواهد کرد.

به اذعان برخی کارشناسان موافق و مخالف سوریه، فشارهای کنونی آمریکا و اروپا به سوریه به دلیل حمایت این کشور از مقاومت در منطقه و مناسبات نزدیک دمشق با تهران است.26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153395

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =