خروج از وضعیت شکننده معیشتی/ فشارهای ارزی کم شود

یک کارشناس بازار کار، بر تصمیم ویژه دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تاکید کرد و گفت: بخشی از انتظارات، ناشی از تبلیغات و شعارهایی است که ایشان مطرح کردند، بنابراین از او انتظار می‌رود که تغییراتی کاملا محسوس در حوزه معیشت مردم انجام دهد.

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به شرایط ویژه بازار کار و اقتصاد کشور، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط خاص کشور و وضعیت معیشتی مردم، انتظارات از دولت آینده خیلی زیاد است؛ به خصوص این‌که آقای رییسی در دوره تبلیغات انتخاباتی، این شعارها را داشتند که امکانات و لوازم لازم در کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی وجود دارد. ایشان می‌گفتند با این شرایط هم می‌شود وضعیت مردم را بهبود بخشید.

وی افزود: بر این اساس، بخشی از انتظارات، ناشی از تبلیغات و شعارهایی است که ایشان مطرح کردند و به همین ترتیب، از او انتظار می‌رود که تغییراتی کاملا محسوس در حوزه معیشت مردم انجام دهد.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: دومین اولویت دولت سیزدهم، مسوولیتی است که رییس این دولت به لحاظ قانونی برعهده دارد. جدا از شعارهای مطرح شده، دولت آینده حتما باید فعالیتی جدی و متفاوت با گذشته انجام دهد تا شرایط اقتصادی تغییر کند، چون این شرایط فشار زیادی را به مردم وارد کرده است؛ هم بازار کار محدود شده و هم نرخ بیکاری افزایش پیدا کرده و رفته رفته نرخ تورم افزایش می‌یابد. این‌ها نیازمند کارهای جدیدی است که دولت آینده حتما باید انجام دهد.

خروج از وضعیت شکننده معیشتی/ فشارهای ارزی کم شود

حاج‌اسماعیلی متذکر شد: دولت آینده حتما باید از نیروهای باتجربه و فنی و با رویکرد متفاوت در کشور استفاده شود تا حتما تغییراتی در حوزه‌های اقتصادی ایجاد شود؛ وگرنه این شرایط قابل نیست و ممکن است هزینه‌هایی را هم به کشور و هم به مردم تحمیل کند.

وی گفت: سومین موضوعی که می‌شود مطرح کرد، تجربه آقای رییسی است که در مدت فعالیت در قوه‌قضاییه، به بخشی از مسایل بازار کار و حوزه اقتصادی ورود کردند. این موضوع را باید به فال نیک بگیریم و می‌تواند در قوه‌ اجرایی به کمک ایشان بیاید که بعضی از مشکلات را با واقعیت بیشتری بتوانند مواجه شوند. بالاخره بخش‌هایی از کشور با بازار کار همراه نیستند و نیازمند اصلاحات هستند.

این کارشناس بازار کار افزود: بانک‌ها یکی از بخش‌هایی هستند که سرمایه در گردش را به صورت ارزان و آسان در اختیار کارآفرینان و فعالیت‌های تولیدی قرار نمی‌دهند. در عین حال، خودشان رقیب هستند و دنبال سوداگری، سود و بنگاه‌داری هستند. من فکر می‌کنم آقای رییسی در مدت ۳ سالی که در قوه‌قضاییه بودند، کاملا به این مساله اشراف پیدا کردند و این می‌تواند بخشی از موانع و مشکلات سر راه بازار کار را بردارد. این را جزو پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوب دولت آینده باید تلقی کنیم.

حاج‌اسماعیلی متذکر شد: یکی دیگر از مسایل این است که کشور ما وابسته به درآمدهای ارزی است و نوسانات ارزی و کمبود ارز، به طور قطع روی اقتصاد ما اثر خواهد گذاشت. هم‌اکنون نیز آنچه که فشارها را در حوزه اقتصاد زیاد کرده، ناشی از کمبود درآمدهای ارزی و نوسانات نرخ ارز است.

وی عنوان کرد: امیدواریم دولت آینده برخلاف شعارهایی که در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کردند، تعامل را با دنیا بیشتر کنند و از ظرفیت‌های خارجی برای بهبود وضعیت اقتصادی استفاده کنند و درآمدهای ارزی افزایش پیدا کند. البته برداشتن تحریم‌ها می‌تواند اولویت اساسی در حوزه رویکردهای خارجی کشور باشد.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: اگر این اتفاقات بیفتد، من مطمئن هستم که شرایط اقتصادی در کشور بهبود پیدا می‌کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1534988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =