شرایط ادامه تحصیل در رشته‌های غیرمرتبط در دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس

چند روز پیش شورای سنجش کشور قانونی را تصویب کرد که براساس آن از سال ۱۴۰۱ فقط دانشجوهای رشته‌های مرتبط می‌توانند در کنکور ارشد رشته‌ای خاص شرکت کنند، موضوعی که تقریبا در هیچ کشور دیگری در دنیا وجود ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، به زبان ساده‌تر این یعنی که تغییر رشته تحصیلی برای دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی ممکن نیست و اگر دانشجویی  به هر دلیلی تصمیم به تغییر رشته گرفته باشد، چاره‌ای  ندارد، جز این که با شرکت در کنکور دوره کارشناسی در رشته مرتبط شروع به تحصیل کند. البته این مصوبه با انتقاداتی همراه و فعلا ملغی شد.

در ایالات متحده آمریکا همانند دیگر کشورهای دنیا شرط اصلی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند اتمام دوره کارشناسی است. مدرک دوره کارشناسی دانشجویان باید نه به شکل کامل اما تا حدی باید شبیه مدرک دوره درخواستی آن‌ها در دوره تحصیلات تکمیلی باشد.

اما حتی در سیستم آموزشی ایالات متحده آمریکا راه‌هایی وجود دارد که براساس آن دانشجویان اجازه پیدا می‌کنند در یک دوره کارشناسی ارشد غیرمرتبط تحصیل کنند؛ برای مثال برخی از دانشگاه‌ها در این کشور دوره‌های کوتاهی (معمولا یک ساله) برگزار می‌کنند تا دانشجویان حداقل توانایی‌های لازم را برای ادامه تحصیلات خود در در یک رشته غیرمرتیط را پیدا کنند و به نوعی دروس «پیش نیاز» رشته تحصیلی مورد نظرشان را بگذرانند.

در انگلیس هم قوانین تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد تقریبا مشابه ایالات متحده آمریکاست؛ دانشجویان مجاز به تحصیل در رشته غیرمرتبط هستند اما با کارهای مختلف قبل از ورود به دانشگاه باید ثابت کنند که توانایی انجام چنین کاری را دارند.

برای مثال دانشگاه آکسفورد در وبسایت خود نوشته است: «دوره کارشناسی ارشد معمولا یک سال طول می‌کشد و به شما اجازه می‌دهد که دانش‌تان را درباره یک موضوع خاص گسترش بدهید و یا حتی در جست‌وجوی موضوعات جدیدی باشید که با مدرک اولیه شما مرتبط نیست.»

جزئیات بیشتر این مطلب را اینجا بخوانید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1535284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =