۱۲ نفر
۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
گره اصلی احیای برجام چیست؟

کارشناس مطالعات آمریکا در گفتگویی به بررسی موانع احیای توافق هسته ای و مشخص شدن وضعیت آن در دولت بعدی پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، امیرعلی ابوالفتح در پاسخ به اینکه علت وقفه حاصل شده در مذاکرات برجامی چیست گفت:  گزارشی به تازگی وزارت خارجه منتشر کرده که در مورد برجام است و اخرین اتفاقات مربوط به مذاکرات وین را هم در آن آورده است. من البته متن کامل آن را نخوانده ام اما خلاصه و گزیده اش را که دیده ام اینکه به نظر می رسد بر سر بعضی از موضوعات ایران و امریکا به شکل غیر مستقیم به توافق رسیده اند. اینکه چه تحریم هایی برداشته شود و ایران هم به تعهدات عمل کند. اما اینکه ما شاهد بازگشت رسمی و اعلام رسمی بازگشت امریکا به برجام باشیم و تحریم ها برداشته شوند، اتفاق نیافتاده است. ابراز امیدواری شده که بازگشت در دولت رییسی اتفاق بیفتد. به نظر می رسد که در دولت دوازدهم به نتیجه نمی رسد و گزارش آقای ظریف خیلی امیدوارکننده نیست نسبت به اینکه این اتفاق قبل از دوازده مرداد رخ دهد. اما بعد از آن که اقای رییسی دولت را تحویل گرفت و سیاست خارجی اش مشخص شد، اتفاق بیفتد یا نه من مقداری تردید دارم. چون فاصله بین خواسته ها و مطالبات ایران و امریکا زیاد است و نمیدانم که طرفین در نهایت می توانند به یک حد وسط برسند یا نه.

وی در پاسخ به اینکه 90 درصد مسائل حل شده اند و ده درصد باقی مانده مربوط به چیست گفت: درست است که ده درصد از نظر عددی کم است اما احتمالا ساده ترین بخش های ماجرا بوده. در گزارش آمده که امریکایی ها تمام تحریم های دستگاه رهبری را بر میدارند و سپاه را از فهرست تروریست ها خارج می کنند. این بخشی از خواسته ایران است. ایران گفته است که تمامی تحریم هایی که بعد از خروج از برجام اعمال شده، مانند حقوق بشر یا موشکی و.. آنها هم باید برداشته شوند که امریکایی ها آن را نمی پذیرند. نکته بعدی در مورد تضمینی است که امریکایی ها بدهند تا دیگر برجام را لغو نکنند. ایران خواهان تضمین است اما به نظر من این چیزی نیست که بشود در موردش تضمین داد. چون ابزاری برای اینکار وجود ندارد. یک موضوع دیگر هم وجود دارد و آن اینکه اگر توافق به هر شکلی حاصل شد ایا قرار است مذاکرات دیگری هم به عنوان برجام پلاس در مورد خود برجام یا مسائل منطقه ای هم می خواهد صورت  بگیرد؟ چون امریکایی ها انتظار دارند که بعد از بازگشت به برجام در مورد آن و مسائل منطقه ای دوباره دور میز مذاکره با ایران بنشینند. اما ایران به صراحت اعلام کرده یک کلمه از برجام کم و زیاد نمی شود و در مورد مسایل دیگر هم اماده مذاکره نیست. به نظر من در مورد چگونگی بازگشت به برجام و تحریم های اساسی به نتیجه رسیده اند اما اینکه فردای آن روز قرار است چه اتفاقی بیفتد و مناسبات ایران و امریکا فقط در چارچوب برجام قرار است بماند یا نه؟ موضوعاتی است که روند مذاکرات را کند کرده است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که ایا احتمال پیدا کردن یک راه حل در مدت کوتاه امکان پذیر است گفت: پاسخ به سوال بسیار سخت است. طرفین تلاش می کنند که به آن نقطه برسند اما تاکنون نرسیده اند و ممکن است هم نرسند. وقتی دولت در امریکا تغییر کرد یک خوشبینی در ایران ایجاد شد که بایدن در طول چند روز به برجام برمیگردد. این اتفاق نشد و می تواند در ظرف هفته های پیش رو اتفاق بیفتد یا نه. من ارزیابی ندارم و خیلی خوشبین نیستم. چون مواضع امریکایی ها در برخی از موارد بسیار سخت گیرانه و نفوذ ناپذیر است. با این وضعیت رسیدن به یک تفاهم که همه خواسته های طرفین در آن اجرا شود خیلی دشوار شده است. من امیدوارم این اتفاق بیفتد.

مشروح گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

آیا نامه ظریف برای احیای برجام در دولت‌سیزدهم ناامیدکننده بود؟

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1535621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =