روسیه و پنج کشور آسیای مرکزی چه تصمیمی برای افغانستان گرفتند؟

روسیه و پنج کشور آسیای مرکزی در بیانیه مشترکی خواستار آغاز مذاکرات بین کابل و گروه طالبان شدند.

به گزارش ایرنا، این بیانیه در دیدار وزیران امور خارجه روسیه و پنج کشور آسیای مرکزی شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان صادر و بخش اطلاع رسانی وزارت خارجه روسیه آن را منتشر کرده است. 

 در بیانیه گفته شده است: برای برگزاری مذاکرات سازنده بین دولت افغانستان و گروه طالبان به منظور یافتن رویکرد مورد توافق برای توقف جنگ چند ساله و تبدیل افغانستان به کشور مستقل که در صلح بسر برد امیدواریم.

 وزیران خارجه روسیه و پنج کشور آسیای مرکزی در ادامه بیانیه از تلاش ها برای برقراری سازش ملی در افغانستان در چارچوب همه میدان های مذاکره ازجمله فرآیندهای استانبول باتوجه به نتایج نهمین کنفرانس وزیران «آسیای مرکزی روند استانبول» و تروئیکای گسترش یافته شامل روسیه، چین، آمریکا و پاکستان و رایزنی های در فرمت مسکو درباره افغانستان استقبال کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: اوضاع جاری افغانستان باتوجه به خروج نیروهای خارجی از این کشور و به دنبال آن تشدید درگیریهای مسلحانه بین دولت افغانستان و گروه طالبان بویژه در مناطق مرزی با کشورهای آسیای مرکزی مایه نگرانی جدی شده است. 

 «در این رابطه وزیران خارجه شش کشور بر این باورند که در شرایط واقعیت های ژئوپلیتیکی جدید باید به جستجوی امکان برای تثبیت اوضاع نظامی-سیاسی افغانستان و برقراری آرامش در این کشور ادامه داد.»

 وزیران خارجه روسیه و پنج کشور آسیای مرکزی ازهمه طرف های درگیر در مناقشه افغانستان دعوت به خویشتنداری و خودداری از بکارگیری زور و اقدامات بی ثبات کننده کردند.

 در ادامه بیانیه، حملات تروریستی در افغانستان که قربانیان آن را غیرنظامیان تشکیل می دهند محکوم شده است. 

وزیران خارجه روسیه و پنج کشور آسیای مرکزی همچنین به حضور داعش، القاعده و سایر گروه های تروریستی در افغانستان به عنوان عوامل اصلی بی ثبات کننده اوضاع این کشور اشاره کردند.

 در پایان این بیانیه از افزایش تولید مواد مخدر و قاچاق آن در افغانستان به عنوان درآمد اصلی گروه های تروریستی ابراز نگرانی و از دولت افغانستان خواستار تلاش بیشتر برای مبارزه با این پدیده شدند.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن‌تر کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، آمریکا تاکنون ۹۵ درصد نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و به همین دلیل گروه طالبان فعالتر شده و مناطق جدید در این کشور را به تصرف در آورده است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1536062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =