دولت بایدن ۲۵۰۰ کارمند افغان را مستقیما به خاک آمریکا منتقل می‌کند

ایسنا نوشت: پایگاه ان.بی.سی نیوز به نقل از سه مقام دولت آمریکا گزارش کرد، این کشور قصد دارد بخش کوچکی معادل ۲۵۰۰ نفر از هزاران تبعه افغانی که برای دولت آمریکا کار کردند را مستقیما با هواپیما به آمریکا منتقل کند در حالی که یک گروه بزرگتر این افغانها به جهت انتظار برای فرآیند بررسی روادیدشان به کشورهای ثالث یا پایگاه های نظامی خارجی منتقل خواهند شد.

به نقل از پایگاه ان.بی.سی نیوز، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و دو مقام نظامی این کشور گفتند، حدود ۲۵۰۰ افغانی که در فرآیند تقاضای روادید و در بخش بررسی سوابق امنیتی مجاز شده‌اند، واجد شرایط انتقال مستقیم به یک پایگاه نظامی آمریکا در خاک این کشور به همراه اعضای خانواده‌شان خواهند بود.

این سخنگو بیان داشت: کمی بعد از آن که آنها وارد شوند و فرآیند معاینه پزشکی اجباری را کامل کنند وضعیت اسکان مجدد مهاجرتی آنها تغییر می یابد تا آنها واجد شرایط مزایای پناهندگی که به آنها و خانواده‌شان در فرآیند اسکان مجدد کمک خواهد کرد، شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تعداد ۱۰ هزار تن دیگر که همچنان فرآیند بررسی سوابقشان در دست اقدام است به یک پایگاه نظامی آمریکا در خارج از این کشور یا به یک کشور ثالث منتقل شده و در آنجا تا زمان تکمیل فرآیند بررسی مهاجرتشان اسکان امن خواهند داشت.

دو مقام نظامی و دو وکیل پناهندگی مطلع گفتند، پروازهای انتقال آنها با استفاده از هواپیماهای مسافرتی چارتر شده انجام می شود و انتظار می رود در عرض چند روز آینده شروع شود.

بر اساس این گزارش بالغ بر ۲۰۰۰۰ افغانی که در دو دهه گذشته برای دولت آمریکا کار کردند برای دریافت روادید مهاجرتی ویژه تقاضا داده‌اند؛ این یک برنامه ایجاد شده برای مترجمان، رانندگان و دیگر کارمندان سابقی است که از بابت همکاری داشتن با آمریکا با خطرات مرگبار مواجه هستند.

قانونگذاران هر دو حزب اصلی آمریکا و فعالان در این کشور از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواسته‌اند همه ۲۰۰۰۰ افغان شریک با این کشور و اعضای خانواده آنها را به گوآم یا یک بخش دیگر که خاک آمریکاست منتقل کند و استدلال کرده‌اند که فرآیند بروکراتیک مهاجرتی آنها با تاخیرهای زیاد همراه است و زمان برای آنها با توجه به پیشروی های طالبان در حال اتمام است.

احتمالا این تصمیم آمریکا برای انتقال مستقیم تنها یک بخش کوچک از این افغانها به خاک آمریکا با سرخوردگی وکلای مهاجرتی و نمایندگان کنگره آمریکا مواجه میشود در حالی که آنها معتقدند واشنگتن الزام اخلاقی برای کمک به انتقال همه افغانهایی که برای آمریکا کار کرده اند دارد.

اما دولت آمریکا گفت نیمی از آن ۲۰ هزار نفر تنها در مرحله اولیه فرآیند تقاضای روادیدشان هستند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این متقاضیان باید قبل از آنکه دولت آمریکا بتواند بررسی پرونده هایشان را شروع کند اقدام کنند.

او ادامه داد:انتقالها پیش از خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان انجام خواهد شد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1536087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =