طرح چهاربندی چین برای خروج سوریه از بحران

ایسنا نوشت: وزیر خارجه چین در سفر خود به دمشق و دیدار با همتای سوری‌اش ابتکار عمل چهار بندی را درباره سوریه ارائه کرد.

به نقل از سانا، وانگ یی، وزیر خارجه چین در دیدار با فیصل مقداد، همتای سوری خود در دمشق اظهار کرد: کلید حل جامع مساله سوریه اجرای اصل "رهبری و حاکمیت سوریه" است که شورای امنیت آن را وضع کرده و همه طرف‌های مسؤول باید گام‌های ملموسی را برای پیشبرد موثر روند سازش فراگیر در مساله سوریه بردارند.

وانگ یی در ادامه گفت: چین پیشنهادی چهار بندی در این زمینه دارد.

به گفته وزیر خارجه چین، بند اول این پیشنهاد احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است و چین خواستار آن است انتخاب مردم سوریه محترم شمرده شده و توهم تغییر حاکمیت رها شده و اجازه داده شود مردم سوریه به صورت مستقل آینده و سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.

او افزود: چین با قدرت از سوریه در زمینه کشف مسیر توسعه ویژه خود و حفظ وحدت و عزت ملی حمایت می‌کند.

وانگ یی افزود: بند دوم پیشنهاد ما در اولویت قرار دادن رفاه مردم سوریه و تسریع در روند بازسازی‌ها است. چین بر این باور است که راه اصلی حل بحران انسانی در سوریه، لغو تمامی تحریم‌های یک جانبه و محاصره اقتصادی از سوریه است.

وزیر خارجه چین گفت: باید با رعایت اصل حاکمیت ملی سوریه و با رایزنی با دولت سوریه، کمک‌های بین‌المللی برای این کشور فراهم شده، کمک‌های بشردوستانه افزایش یافته و شفافیت در عملیات نجاتی که از طریق مرزها انجام می‌شوند، بیشتر شده و از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه حفاظت شود.

او درباره بند سوم پیشنهاد چین نیز شرح داد: باید از موضعگیری قاطعانه درباره مبارزه با تروریسم به شکل موثری حمایت شود. چین بر لزوم مبارزه با تشکل‌های تروریستی که نامشان در لیست شورای امنیت آمده تاکید دارد و استانداردهای دوگانه باید کنار گذاشته شوند. همچنین بایدر به نقش پیشگام دولت سوریه در مبارزه با تروریسم در خاکش احترام گذاشته شده و با تمامی طرح‌هایی که به بهانه مبارزه با تروریسم به جدایی‌های نژادی تحریک می‌کنند، مقابله شده و فداکاری‌ها و مشارکت‌های سوریه در مبارزه با تروریسم تایید شوند.

وانگ یی افزود: چین از موضعگیری سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد و با سوریه همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه را تقویت خواهد کرد.

وزیر خارجه چین درباره بند چهارم پیشنهاد یاد شده نیز گفت: باید از یک راه‌حل سیاسی جامع و سازشی برای مساله سوریه حمایت شود، چین خواستار حل سیاسی مساله سوریه با هدایت سوری‌ها و کنار زدن اختلاف‌نظرها میان گروه‌های سوری از طریق گفتگو و رایزنی و نیز پشتیبانی از یک اصل سیاسی قوی برای تحقق ثبات، توسعه و شکوفایی در بلند مدت برای سوریه است.

او افزود: جامعه جهانی نیز باید در این زمینه کمک‌های سازنده‌ای به سوریه داشته و از نقش‌آفرینی سازمان ملل در این زمینه به عنوان کانال اصلی میانجیگری حمایت کند.

مقداد نیز در این دیدار گفت: سوریه با پیشنهاد چین موافق بوده و به دنبال پیشبرد و تقویت هماهنگی‌ها با چین در این زمینه است.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه چین عضو مهمی در جامعه جهانی است و همواره در صف عدالت ایستاده، ابراز امیدواری کرد که این کشور در حل مساله سوریه و سایر موضوعات بین‌المللی نقش بزرگتری ایفا کند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1536286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =