طرح سه‌گانه چین برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل

ایرنا نوشت:وزیر خارجه چین گفت: «طرح دو کشور» تنها راه حل واقعی مسئله فلسطین است. همه طرف های مسئله فلسطین و جامعه جهانی باید بر اساس قطعنامه های سازمان ملل، برای ترویج " طرح دو کشور" کوشش کنند.

 وانگ یی که به مصر سفر کرده است روز دوشنبه در دیدار با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر و احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی افزود: بدون در نظر گرفتن عدالت به عنوان پایه اصلی، هیچ صلحی پایدار نخواهد بود. تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی نباید همین طور به تاخیر بیافتد و حقوق مشروع مردم عرب برای مدت طولانی نادیده گرفته شود.

او گفت که چین به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت، در زمان درگیری فلسطین و اسرائیل ۵ بار برای بررسی مساله فلسطین توسط شورای امنیت تلاش کرد و سرانجام به عنوان رییس شورای امنیت یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد.

این دیپلمات ارشد چینی ادامه داد: چندی پیش نیز چین بار دیگر همایش فعالان صلح فلسطین و اسرائیل را برگزار کرد و همچنان نیز برای ایجاد آتش بس و از سرگیری گفت و گوهای دو طرف تلاش خواهد کرد.

وانگ یی با طرح سه پیشنهاد برای حل مساله فلسطین و اسرائیل افزود: اول، باید اختیارات نهاد ملی قدرت در فلسطین تقویت شود و حق حاکمیت در زمینه های امنیتی، مالی و موارد دیگر به این نهاد داده شود تا بتواند به طور مؤثر بر سرزمین های خودمختار و اشغالی کنترل و مدیریت کند.

به گفته وی در گام دوم، باید از جناح های فلسطینی برای تقویت وحدت حمایت شود تا از طریق رایزنی و گفت و گو به آشتی داخلی برسند و موضع آنان در مذاکره درباره  حل مسئله فلسطین یکسان باشد.

وزیر خارجه چین در توضیح پیشنهاد سومش افزود: باید فلسطین و اسرائیل را تشویق کرد که بار دیگر گفت و گوهای صلح را بر اساس " طرح دو کشور" آغاز کنند. او همچنین از مذاکره کنندگان فلسطینی و اسرائیلی دعوت کرد برای این مذاکرت راهی چین شوند.  

وانگ یی تصریح کرد: چین خواستار برگزاری همایش بین المللی صلح به رهبری سازمان ملل با مشارکت اعضای دائمی شورای امنیت و دیگر طرف ها است تا روند صلح خاورمیانه به طور جامع، پایدار و عادلانه به نتیجه برسد و همزیستی مسالمت آمیز بین فلسطین و اسرائیل تحقق یابد.

سامح شکری و احمد ابوالغیط نیز در این دیدار اظهار داشتند که با ایده های چین موافق هستند و مایلند در مورد مساله فلسطین با چین تبادل نزدیک داشته باشند.

آنان ابراز امیدواری کردند که جامعه جهانی از اسرائیل درخواست کند که از ایجاد شهرک‌های جدید در سرزمین های اشغالی دست بردارد و به محاصره غزه پایان دهد.  

به گفته این دو مقام،  چین هرگز در تاریخ خود به استعمار و تجاوز کشورهای دیگر دست نزده و  همواره در مسیر اخلاق و اصول بین المللی پیش رفته و نقشی مثبت در حل و فصل مسئله فلسطین داشته است. انتظار می‌رود چین همچنان نقش بیشتری در امور منطقه داشته باشد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1536765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =