کمتر از 2 ماه و نیم تا ماه مبارک رمضان باقی مانده؛ ماهی که نخستین‌بار است رنگ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به خود می‌بیند و به همین دلیل، مسوولان از الان به فکر تنظیم بازار آن زمان افتاده‌اند.

عباس قبادی، رییس سازمان بازرگانی استان تهران، از آغاز برنامه‌ریزی‌ها و مذاکرات لازم با اتحادیه‌ها برای تامین کالای مورد نیاز و پرمصرف در ماه مبارک رمضان خبر داده و معتقد است: « اقلامی همچون مرغ، گوشت قرمز، قند و شکر، خرما و زولبیا و بامیه؛ از جمله کالاهای پرمصرف در ماه مبارک رمضان هستند که تلاش می‌شود با همکاری اتحادیه‌ها، کمبودی در بازار وجود نداشته باشد.»


اما در شرایطی که به گفته قبادی، دولت در تلاش است با اتخاذ تدابیر لازم، کمترین نوسان قیمتی را در ماه رمضان شاهد نباشیم، از گوشه و کنار شنیده می‌شود موج جدید از افزایش قیمت‌ها در مرداد آغاز می‌شود.

علی آذروش، دبیر انجمن مرغداران گوشتی، از جمله افرادی است که در شرایط کنونی هشدارهایی نسبت به افزایش قیمت گوشت مرغ داده است و می‌گوید: «در اردیبهشت و خرداد قیمت گوشت مرغ کاهش یافت که به‌دلیل شرایط فصلی بوده است، اما در مرداد ماه که همزمان با ماه مبارک رمضان است، امکان افزایش قیمت‌ها وجود دارد. با این وجود، در حال حاضر گوشت مرغ زیر قیمت تمام شده برای تولیدکننده به بازار عرضه می‌شود.»


اما علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی کمی خوشبین‌تر از آذروش است؛ به طوریکه با وجود اینکه در حال حاضر به دلیل بارندگی‌های مناسبی که در شمال غرب کشور اتفاق افتاده، دامداران اشتیاقی برای فروش دام‌های خود ندارند می گوید: «اگرچه عدم فروش دام از سوی دامداران، افزایش جزیی قیمت را سبب شده است، اما آن را به فال نیک می‌گیریم؛ چراکه نویدبخش افزایش عرضه در ماه‌های آینده و کاهش قیمت به‌ویژه در ماه رمضان است.»

آمار از نگاه بانک مرکزی

 


نگاهی به آخرین آمار بانک مرکزی که مربوط به هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت امسال است، بیانگر بالا رفتن قیمت مواد خوراکی حتی در طول یک هفته گذشته است.
در حال حاضر قیمت لبنیات نسبت به ماه گذشته از افزایش ۲/ ۱ درصدی و نسبت به سال گذشته رشدی ۷ درصدی داشته است. تخم‌مرغ هم که در طول یک‌سال گذشته رکورددار هر نوع افزایش قیمتی بوده است، قیمت هر شانه حدود ۲ کیلویی آن نسبت به هفته گذشته ۱/ ۲ درصد، ماه گذشته ۷/ ۲ درصد و ماه گذشته ۴/ ۱۲۱ درصد بالا رفت.
و اما گروه‌های برنج و حبوب؛ کالاهایی که بخش مهمی از سفره‌های افطار و سحری روزه‌داران را به خود اختصاص می‌دهند. برنج نسبت به هفته گذشته ۲/ ۰ درصد، ماه گذشته ۷/ ۳ درصد و سال گذشته ۲/ ۲۱ درصد گران‌تر شده است.
در گروه حبوب با کاهش ۱/ ۰ درصد قیمت نسبت به هفته گذشته و افزایش ۶/ ۲۸ قیمت نسبت به ماه مشابه سال گذشته روبه‌رو بودیم.


گوشت قرمز و مرغ هم که جای خود را دارد و همان‌طور که رییس سازمان بازرگانی استان تهران گفت، جزو اقلام پرمصرف ماه رمضان است. در شرایط کنونی، گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته ۱/۱ درصد، ماه گذشته ۲/۲ درصد و سال گذشته ۴/ ۱۳ درصد گران‌تر شده است، اما گوشت مرغ وضعیتی برعکس داشت؛ به‌طوری که نسبت به هفته گذشته ۴/ ۲ درصد و ماه گذشته ۸/ ۵ درصد ارزان‌تر شده است.


قند و شکر و چای هم در سال اخیر سعی کرده‌اند در مقابل کالاهای دیگر برای افزایش قیمت‌ها کم نیاورند. قند و شکر در هفته گذشته ۷/ ۰ درصد، در ماه گذشته ۱/۱ درصد و سال گذشته ۷/ ۱۸ افزایش قیمت داشته است. چای هم در هفته گذشته از رشد قیمتی ۹/ ۱۲ برخوردار بوده و در طول یک‌سال، ۳/ ۴۳ درصد گران‌تر شده است.

اصلاح قیمتی

البته نباید از این نکته غافل شویم که اگر امسال با افزایش قیمت در مواد خوراکی روبه‌رو بودیم، در کنار آن، اقتصاد ما همراه و هم‌صدا با قانونی شده است تا کمی اصلاح شود؛ اما باید فشارهایی را متحمل می‌شود که در آینده با اصلاح ساختار اقتصادی کشور، همه این روزهای سخت، به خاطره‌ای زیبا مبدل خواهد شد.
اقتصاد سال ۹۰، چنین شرایطی را دارد. اما چرا سال گذشته قیمت‌ها در عرض یک ماه رمضان گران شد؟ در هفته منتهی به ۱۹ شهریور سال ۸۹ که تقریبا یک ماه از ماه مبارک رمضان گذشته بود، لبنیات حدود ۳/ ۱ درصد، برنج ۱/ ۰ درصد، میوه ۱/ ۶ درصد، سبزی ۳ درصد، گوشت قرمز ۳ درصد، قند و شکر ۹/ ۰ درصد، چای، ۲/ ۰ درصد و روغن‌نباتی ۸/ ۲ درصد افزایش قیمت داشت.
البته در کنار این افزایش قیمت‌ها، کالاهایی بودند که کاهش قیمت را در طول این یک ماه تجربه کردند. تخم‌مرغ با این‌که در یک‌سال اخیر رکورددار همه گرانی‌ها بود، در این مدت ۱/ ۱۷ درصد، حبوب ۱/ ۰ و گوشت مرغ ۱/ ۲ درصد ارزان‌تر شد.

تولید کننده از یاد برده نشود


با این وضعیت و در شرایطی که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در حال اجرایی شدن است و تولیدکنندگان به‌دلیل فشارهایی که متحمل شده‌اند، به فکر راهکاری برای افزایش قیمت‌ها هستند، زنگ خطر افزایش قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان به صدا درآمده است.
شاید لازم باشد مسوولان ارشد اقتصادی کشور بیش از پیش و حتی همتی مضاعف نسبت به سال‌های گذشته برای مهار قیمت‌ها داشته باشند تا سفره خانوار از کالاهای اساسی خالی نشود. سال گذشته که طرح بازرسی و نظارت از سوی سازمان حمایت تشدید شده بود، اما امسال نیازمند تدابیر ویژه‌تری هستیم؛ تدابیری که امکان هرگونه افزایش قیمت غیرمنطقی را از عده‌ای بگیرد و هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده آسیب نبیند.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saman US ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    0 0
    جان مادرتان به ماه مبار ک کاری نداشته باشید.تنظیم نخواستیم.دست از سر ما بردارید
  • قم IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    0 0
    احتمالا مردم باید از گرانی زیاد روزه اجباری در تمام مدت سال بگیرند