۱۴ نفر
۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
ریشه‌های فاجعه خوزستان

مدتهاست که تمایل ندارم در مورد آب بنویسم. نه اینکه نمی‌خواهم و به آن فکر نمی‌کنم، دلیلش این است که گاهی از سر نومیدی فکر می کنم کاری از من ساخته نیست.

نه من، که همه کسانی که سوادشان به مراتب از من بیشتر است بارها و بارها در مورد فساد گسترده در صنعت آب و انرژی گفته‌اند و کسی به آنها گوش نداده است. فیلم مادر کشی که توسط کمیل سوهانی، اتفاقا به سفارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در سال 1394، ساخته شده است، پیام کاملا مشخصی داشت که پشت سد سازی در ایران مافیایی بزرگ خوابیده است. 

جالب است همان دولتی که خود سازنده این فیلم بود تبدیل شد به یکی از سد سازترین دولت‌ها و مغز متفکر پشت آن فیلم در دوره دوم روحانی به وزارت نیرو برده شد تا در نقد سیاست‌های آبی کشور رفتارش را اصلاح کنند. این را از این باب می گویم که قبل از مناظره سد سازی چنین پیشنهادی را به من هم دادند.
در فیلم مادرکشی نَقلی از عیسی کلانتری شده است که می‌گوید "مجریان سد گتوند را باید محاکمه کرد". عجیب آن است وقتی ایشان به ریاست سازمان محیط زیست گمارده می‌شود، بدتر از اسلاف‌اش مجوز ساخت سدهای جدید و پروژه‌های به مراتب ویرانگر انتقال آب را صادر می‌کند. 

بسیاری از من می پرسند، چاره چیست؟ پاسخ من همیشه این بوده و هست که نگهداری آب در سرزمین خشک ایران در پشت سدها کاری اشتباه است. ما چاره‌ای جز برداشتن سدها و اصلاح توازن هیدرولوژیک کشور نداریم. آب در ایران باید به آبخوان‌ها برود و میزان مصرف آب متناسب با حجم آبخوان‌ها مدیریت شود. ولی از خودم می‌پرسم مگر می شود 700 سد ایران را برداشت؟ اگر این سدها را بردارند با این جغرافیایی که بر مبنای ساخت سدها درست کرده‌اند چه کنند. مگر می‌شود 10 میلیون جمعیت تهران و کرج را بدون این سدها سیراب کرد؟ این سدها ساخته شده اند که با بزرگ شدن شهرها، اقتصادی بر مبنای بازی زمین و مسکن شکل گیرد. این سدها توسط تکنوکرات‌های شهرنشین در ساختمان‌های مجلل بالای شهر تهران طراحی شده‌اند. فرایند مطالعات و ساخت آنها اولویت شرکت‌های قدرتمندی است که در ساخت و مشاوره سدها منافعی بسیار کلان دارند. 
چه باید کرد؟ 

آیا باید گذاشت که ناآرامی کشور را بگیرید و مردم در رنج و عذاب باشند؟ من پاسخی برای این سوال ندارم. چه کسی می تواند حدود سه-چهار دهه سیاست های نادرست کشور را تغییر دهد. برداشتن حتی یک خشت از این ساختمان بدقواره ممکن است باعث فرو ریختنش شود. اگر امثال کلانتری بر آنچه می‌گفتند باور داشتند، باید در دوران چهار ساله مدیریتش بر سازمان حفاظت محیط زیست، مجریان گتوند را به دادگاه می‌بُرد. 

کاش آنهایی که امروز در خوزستان فریاد بی آبی سر می‌کشند؛ به طراحی و افتتاح سدهای جدید دیگر در این استان و مجاور آن اعتراض کنند. یکی از آنها سد چمشیر در 25 کیلومتری گچساران است. یکی از مهندسان یک شرکت بزرگ مشاور سد ساز در ایران دو بار به اتاق من آمد و اسنادی را به من نشان داد که این سد نیز درست مانند گتوند روی سازند نمکی گچساران است و فاجعه گتوند 2 به زودی با افتتاح آن سد تکرار می‌شود. حرفش مستند و منطقی بود؛ سازند گچساران کل منطقه را گرفته است و هر سدی در هر نقطه ای در آن منطقه ساخته شود، عاقبتش مانند سد گتوند است.

متاسفانه این مهندس دلسوز نه جرات کرد مدارک را به من بدهد و نه حتی شماره تلفنش را به من داد. وقتی رفت دست بر پیشانی گرفتم که آخر چه شده است که مهندس با سابقه شرکت مشاور سد سازی کشور دست به دامن من گیاهشناس می‌شود ولی خودش جرات نمی کند در همان شرکت به مدیرانش بگوید دست از جنایت دیگری در خوزستان بردارید؛ این است دلیل فاجعه امروز خوزستان.

* دکترای گیاه‌شناسی از دانشگاه مونیخ آلمان و عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1537484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    این فجایع فقط در عرصه سد و آب نیست. پهنه اینگونه خیانتها تمام امور کشور را گرفته است که اگر به همین منوال پیش رود شورش و ظغیان تمام کشور را میگیرد. عجیب است چرا عده ای بیدار نمیشوند و فرافکنی میکنند و سعی دارتد انگشت اتهام را به آنسوی مرزها نشانه روند.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    آخه این ....یه چیز رو خوب یاد گرفتند،غرب گرا،که لفظ مسخره ای هست،علم را باید آموخت حتی اگر در.....،،پس با استفاده از علم روز و تجربه کشورهای پیشرفته ،با روابط دوستانه دو سر سود،بتوانیم کشور را از این بی تدبیری ها اندکی برهانیم،تا بدتر از این نشود
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    امروز خوزستان این وضعیت رو داره، مطمئن باشید فردا و پس فردا نویت سایر استان های دیگه هم میرسه!
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    همیشه دیر می فهمید......
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    ظلم و جنایتی که وزارت نیرو و مافیای آب در حق مردم خوزستان وچهارمحال بختیاری کرد اسرائیل به فلسطین نکرده
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    من که چیزی از این مسائل بلد نیستم هم اسم تصفیه فاضلاب، مکانیزه کردن کشاورزی و آبیاری قطره ای به گوشم خورده. حتما راه حل های بهتری هست که امثال مهاب قدس و سابیر اجازه نمیدن انجام بشه
  • زارعی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    ریشه فاجعه خوزستان سومدیریت شماست
  • ایرانی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    آقایان مسئول به خداقسم درآینده ای نزدیک تمام کشورگرفتاراین بی آبی میشوندفکری کنید.تجارت بس است.تمام آبهای زیرزمینی دشتهای ایران را۱۰درصداز آن خودکردندباکشت پسته.فکری کنید.
  • CA ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 1
    اخه ماخوزستانی چقدر عذاب میدید میخوایم خوزستان جداکنیم حالاکه دلسوز نداریم
  • لیلا IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    نفرین بر آن ها
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    نمیدانم چرا همه دوست داریم در زمینه ای که تخصص نداریم اظهار نطر نماییم.
  • متفکر IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    اگر رگی از انسانیت در وجود تایید کننده نظرات است ، این نظر را منتشر کند ...وگرنه که هیچ ، منهم حرفی ندارم ! روشن بگویید کدام شرکت و یا نهاد یا سازمان در آنجا مشغول سد سازی است ؟ اگر جرات کنید نام آنرا بگویید ، خیلی از مسایل حل میشود وگرنه چند سال دیگر دپباره اشگ تمساح خواهید ریخت ، آق یا خانم تایید کننده نظرات !!
  • ایرانی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    این صداهارابایدبلندکردتاحداقل اثری داشته باشدنه آن که هرازگاهی درلابه لای مطالب بدون حاشیه گفته شوداین صداهارابایدرسانه ای کرددرتلوزیون ودرغالب فیلم یاهرچیزدیگر به دلیل صیانت ازکشورومردم بایدگفت متاسفم
  • عطا IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    کل مطلب شما این را بیان میکند این مملکت جای 35 تا 40 ملیون نفر است نه 85 میلیون امیدوارم مسئولین این را درک کنند
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    گچساران در کهکیلوئیه و بویراحمد است نه در خوزستان ، ....و نمک موجود در آنجا بمراتب از گتوند بیشتراست و نتیجتا عمق فاجعه بسیار بیشتر خواهد بود....
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    مقصر اصلی همین گونه مهندسان هستند ، احتمالا اینبار با روسایش به مشکل برخورده و علیه آنها افشاگری میکند ، ولی چرا قبلاً افشاگری نمیکرد؟!! چون قبل منافعش تضمین شده بود ، اما اینبار ، نه ، اگر واقعا این مهندس دلسوز است ، به مراجع قانونی شکایت کند ، و صدالبته باید عطای شغل و درآمدش را هم به لقایش ببخشد ...
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    خدا لعنت کند کسانی را که به بهانه توسعه زیر ساختهای غلطی را بنا کردند ومردم را به این روز نشاندند
  • متفکر IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    شهامت ندارید نام این شرکت و سدسازان را بگویید ؟ شما رسانه هستید؟ خبر ناقص دادن که هنر نیست
  • Reza IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    الان سه روز اینترنت اهواز قطع شده فقط اینترنت داخلی وصل کردن،به این نتیجه میرسیم حق با مردم است نه با دولت دروغگو
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    به نظرم در این خصوص باید فارع التحصیلان دکتری مدیریت منابع اب صحبت کنند نه دکتری گیاه شناسی
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    عموجان رب هست اما نه به این غلیظی. کلا صحبت ها و مستندات موجود در گزارش روند علمی ندارد و این نه به معنی تایید ساخت سد می باشد.