دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم/ دولت رییسی بدون برجام با چه اقتصادی روبه‌رو می‌شود؟

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است کشور دیگر فرصت آزمون و خطا ندارد؛ دولت آینده باید فارغ از جریانات سیاسی، افراد با تجربه، متخصص و پاکدست را برای تیم اقتصادی خود انتخاب کند.

مریم فکری: گمانه‌زنی‌ها درباره تیم اقتصادی دولت آینده همچنان ادامه دارد؛ گروهی معتقدند فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام‌صادق، اعضای اصلی تیم اقتصادی دولت را تشکیل می‌دهند و در این میان، نام‌هایی هم شنیده می‌شوند که مسوولیتی در دولت احمدی‌نژاد داشتند. اما فارغ از نام‌هایی که مطرح می‌شود، فعالان اقتصادی معتقدند سیستمی که حاکم می‌شود و تفکری که وجود دارد، به سمت و سوی باید برود که یک تیم هماهنگ را تشکیل دهد. در این خصوص، نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی می‌گوید: دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم. افراد باید فارغ از جریانات سیاسی، اگر لیاقت و توانمندی را برای انجام کارها دارند، انتخاب شوند.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره طیف‌های فکری تیم اقتصادی دولت سیزدهم می‌افزاید: معتقد هستیم از همه نخبگان اقتصادی باید استفاده شود؛ فارغ از جریان‌های سیاسی؛ چراکه در شرایطی قرار داریم که دیگر فرصت آزمون و خطا در کشور نیست.

وی تاکید می‌کند: دولت باید فارغ از جریانات و گرایش‌های سیاسی، از افرادی که شایسته و نخبه هستند، استفاده کند تا یک تیم هماهنگ تشکیل شود و بتوانند این شرایط اقتصادی را سامان دهد و از این مسایل و موضوعات و مشکلاتی که پیش روی ما است، راه را برای سمت توسعه اقتصادی کشور هموار کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که تیم اقتصادی دولت آینده چه گرایش فکری‌ای دارند؟ تصریح می‌کند: مهم‌تر از سمت و سوی فکری، برداشته شدن محدودیت‌ها اهمیت دارد؛ به طوری که بتوانیم تحریم‌ها را به حداقل برسانیم، کشور به اقتصاد جهانی بازگردد و توسعه تعاملات را با دنیا داشته باشیم.

آرگون می‌افزاید: برای رشد و توسعه نمی‌شود در یک محیط بسته عمل کرد؛ به طور قطع باید تعاملات گسترده‌ای با دنیا تعریف شود و محدودیت‌هایی که وجود دارد، از بین رود؛ چه در زمینه صادرات نفت و چه صادرات غیرنفتی و ارتباطات بانکی.

او تاکید می‌کند: این محدودیت‌ها اگر وجود داشته باشد، هر تیمی هم روی کار آید، کار بسیار سختی پیش روی خود خواهد داشت. فکری باید برای رفع محدودیت‌ها صورت گیرد و از سوی دیگر، در داخل کشور نیز باید یک‌سری اقدامات اصلاحی صورت گیرد که بتوانیم شاهد کاهش تورم و رشد نقدینگی در کشور باشیم و ثباتی در قواعد و قوانین وجود داشته باشد تا پیش‌بینی‌پذیری را در کشور شاهد باشیم.

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران متذکر می‌شود: این موضوع در سایه یک تیم هماهنگ با توسعه دیپلماسی و کاهش تنش روابط بین‌المللی به وجود می‌آید. از آن طرف، نگاه به تولید و بخش‌های مولد اقتصادی باید وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: انتظار معجزه از تیم رییسی نداریم/ بدون برجام، تورم کنترل شدنی است؟

پیش‌بینی کارشناسان از وضعیت کابینه سیزدهم/ امام صادقی‌ها می‌آیند؟

دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم/ دولت رییسی بدون برجام با چه اقتصادی روبه‌رو می‌شود؟

اقتصاد دولتی هیچ‌گاه جواب نداده است

آرگون در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط کشور، دولت آینده بهتر است سمت و سوی اقتصاد دولتی داشته باشد یا اقتصاد آزاد، می‌گوید: اقتصاد دولتی هیچ‌گاه جواب نداده و جواب نمی‌دهد. اقتصاد باید به سمت اقتصاد آزاد حرکت کند. دولت نمی‌تواند اقتصاد را تنظیم کند. اقتصاد اگر مبتنی بر مکانیزم بازار باشد، اقتصاد کشور می‌تواند رشد کند.

وی می‌افزاید: با اقتصاد دستوری و قیمت‌گذاری دستوری راه به جایی نخواهیم برد. هیچ‌کجای دنیا دولت نتوانسته اداره‌کننده خوبی برای کشور باشد. فضا برای توسعه هر چه بیشتر بخش خصوصی فراهم کند و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رونق بیشتری بگیرند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان می‌کند: این عملکرد، توسعه اشتغال و صادرات را به دنبال خود خواهد داشت، ولی دولت معمولا عملکرد و کارامدی مناسب را در اقتصاد ندارد. دولت باید نقش خود را از تصدی‌گری و دخالت در اقتصادی، به نقش نظارت و هدایت در اقتصاد تغییر دهد.

آرگون در پاسخ به این پرسش که اتاق بازرگانی تحلیلی از تیم اقتصادی دولت آینده ندارد، تصریح می‌کند: هنوز همه چیز در حد حدس و گمان است. امیدواریم که یک تیم قوی، منسجم و هماهنگ بتواند یک سر و سامانی به وضعیت اقتصادی کشور که در این شرایط هستیم و چالش‌های سنگینی روبه‌رو هستیم، بدهد.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت رییسی تاکنون مشورتی از اتاق بازرگانی خواسته است؟ می‌گوید: تا آن‌جایی که من اطلاع دارم، خیر. باید از هیات رییسه اتاق بازرگانی سوال شود. به صورت کلی و عام خواسته شده که هر کسی می‌تواند پیشنهاد خود را درباره کابینه بدهد، ولی این‌که از اتاق چنین چیزی خواسته باشند، تا آن‌جایی که می‌دانم، درخواستی نبوده است.

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون اتاق بازرگانی پیشنهادی داشته است؟ می‌افزاید: بحث اشخاص که مهم نیست، سیستمی که حاکم می‌شود و تفکری که وجود دارد، به سمت و سوی باید برود که یک تیم هماهنگ را تشکیل دهد. تیم اقتصادی را دولت و رییس‌جمهور منتخب باید بچیند.

آرگون عنوان می‌کند: اگر بخواهیم کشور رشد و توسعه داشته باشد، باید فضا را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کنیم تا کشور بتواند رشد بیشتری داشته باشد. اگر اقتصاد را دولتی کنیم، روز به روز ضعیف‌تر خواهیم شد.

فرصت آزمون و خطا نداریم

وی با اشاره به ویژگی‌های یک کابینه کارآمد، تصریح می‌کند: افراد متخصص، متعهد، هماهنگ، پاکدست و با تجربه، از ویژگی‌های یک کابینه کارآمد است که بتواند اقدامات موثر را برای بهبود شرایط اقتصادی کشور رقم بزنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره نگرانی‌ها درباره تبدیل تیم اقتصادی به یک تیم حزبی، رفاقتی و سیاسی می‌گوید: ما نیازمند مدیریت موثر نخبگان در شرایط کنونی هستیم. همان‌طور که گفتم، دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم. افراد باید فارغ از جریانات سیاسی، اگر لیاقت و توانمندی را برای انجام کارها دارند، انتخاب شوند.

اگر برجام اتفاق نیفتد، چه می‌شود

آرگون در پاسخ به این پرسش که اگر برجام اتفاق نیفتد، دولت آینده با چه شرایطی در کشور روبه‌رو خواهد بود، می‌افزاید: ما فشار حداکثری را در سال‌های گذشته شاهد بودیم. بالاخره کشوری که بخش از درآمد عمده‌اش متکی به نفت بوده و با محدودیت‌هایی که ایجاد شد، درآمد دولت کاهش پیدا کرد و فشارهای بیشتری به کشور وارد شد. به این ترتیب، شاهد افزایش نرخ ارز و به دنبال آن، کالاها در کشور بودیم.

وی تصریح می‌کند: ما اگر بخواهیم رشد و توسعه داشته باشیم، باید بتوانیم مشکل‌مان را با دنیا حل کنیم. این‌که مشکل‌مان را حل کنیم، به این معنا نیست که هر چه آن‌ها می‌گویند گوش دهیم، بلکه روابط‌مان با دنیا باید تعریف شود و نمی‌توانیم به صورت جزیره‌ای و بدون ارتباط با دنیا رشد و توسعه مناسبی را داشته باشیم.

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران عنوان می‌کند: به طور قطع اگر همچنان در مسیر بسته‌ای باشیم، فشارهای بسیاری به کشور خواهد آمد.

آرگون در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید اقتصاد ایران به سمت ونزوئلایی شدن می‌رود یا خیر؟ متذکر می‌شود: امیدواریم این اتفاق نیفتد، چون ظرفیت‌های ایران خیلی متفاوت است و اگر یک مدیریت موثری در کشور شاهد باشیم، فکر می‌کنم می‌توانیم شرایط بهتری را در حوزه اقتصادی رقم بزنیم. من فکر می‌کنم ما شرایط ونزوئلایی شدن را نداریم.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1537741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    شما خجالت نمیکشید؟ تازه یارو بعد از امضای برجام ،نه تنها تحریمها رو برنداشت هزارو پانصد تا دیگه اضافه کرد!!!
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    با هر اقتصادی روبرو میشه باید به قول های که به مردم داده دونه به دونه عمل کنه
  • GB ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    نیست نشد نمی شه نداریم
  • JP ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    مردم دیگر رمق ندارن.
  • NL ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    زندگی خوب
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    انشاالله می شود
  • علی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    دلار باید ارزان شود
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    1 0
    باید تحریم برداشته شود
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    فقط تخصص
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    اگرمیخواهیم بدون برجام کشورما رشد اقتصادی داشته باشد باید در اقتصاد مقاومتی جدی باشیم
  • ناشناس IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    درست میشه
  • مهدی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    فقط مهار تورم
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    کاسبان تحریم را بیکار کنید
  • ناشناس IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    اگر تحریمها بر طرف نشود ومشکل FATF رفع نگردد , کل اقتصاد دانان خبره دنیا هم برای رفع نابسامانیهای اقتصادی ومعیشتی ایران وایرانیان , کاری از دست شان بر نمی آید
  • محمد IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    انتخاب نخبه ازدیدچه کسی؟
  • جبارزاده IN ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    سلام بدون برجام ونداشتن روابط اقتصادی باغرب گاوهلندی روس وچین خواهیم شدویک کشور توسری خور اگر دولت ونظام میخواهد کشوری وملتی باسری بالا زندگی کندباید باغرب روابط اقتصادی قوی داشته باشدحتی باامریکا ودرشرایط دوستی بهترازحالت دشمنی می توان خواسته های خودرا عمل کرد لذا قدم اول برجام واف ای تی اف است محکم وبا اطمینان بردارید ولی متاسفانه عده ای درداخل کشور منافعشان به سرانجام نرسیدن برجام است
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    کل اقتصادکشور درگیر بحران تورمه
  • US ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    باید بحران برطرف بشه
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    برنامه هاتون را عملی کنید هخ چیر درسته اقای رییسی
  • مهدی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    تغییر مدیریت
  • امید IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    محض رضای خدا مهار تورم
  • محمدی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    مقابله با تورم و تحریم