دستاورد فواد حسین در واشنگتن؛فقط یونیفرم نظامیان آمریکایی تغییر کرد!/خروج آمریکا یا سنگ‌اندازی در راه مقاومت؟

نکته جالب توجه در بیانیه های رسمی دولت عراق درباره گفت و گوهای راهبردی این است که تقریبا هیچ اشاره ای به «خروج نظامیان آمریکایی از عراق» مطابق «مصوبه پارلمان» نمی شود و در عوض تاکید بر ضرورت استفاده از آمریکایی ها برای «مبارزه با داعش» و «توسعه همکاری ها» است.

به گزارش ایرنا، فواد حسین وزیر خارجه عراق پنجشنبه گذشته با اشاره به اینکه دور چهارم گفتگوهای بغداد واشنگتن دور آخر این گفتگوها است، تصریح کرد که دیدار مصطفی الکاظمی و جو بایدن، روابط عراق و امریکا را به طور کلی در بر می‌گیرد؛ البته این حرف جدیدی نبود.

فواد حسین به این نکته اشاره کرد که هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در عراق وجود ندارد و آمریکایی ها در پایگاه های عراقی حضور دارند نه آمریکایی.

این اظهار فواد حسین اشاره تلویحی به تبرئه نیروهای آمریکایی از اشغالگری است زیرا به گفته وی «آمریکایی ها پایگاهی در عراق ندارند» و بنابراین چنین برداشت می شود که مهمان عراقی ها در پایگاه عراقی ها هستند؛ لذا اشغالگر نیستند و نهایتا همان که خود آمریکایی ها تلاش دارند در افکار عمومی مردم عراق جا بیندازند مبنی بر اینکه «آمریکا به دعوت دولت عراق در آن کشور حضور دارد».

با این تعابیر، سرنوشت ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق از خوانش دولت این کشور معلوم است.

فواد حسین اما به همین کفایت نمی کند و در گفت و گو با شبکه آمریکایی الحره اشاره می کند که با طرف ایرانی درباره حملات به «فرودگاه ها و نمایندگی های دیپلماتیک» بحث کرده و از آنها خواسته است برای توقف این حملات از سوی «برخی عناصر و گروه ها» دخالت کنند.  

حسین می افزاید: به آنها گفتیم که برخی گروه ها ادعا می کنند «از حیث اعتقادی» با شما ارتباط دارند و «این بحث ها در مرحله مشخصی در توقف حملات به نمایندگی ها و اماکن دیگر ثمربخش بود».  

وزیر خارجه عراق البته این را نگفت که نیروهای مقاومت ضد اشغالگری عراق صد در صد عراقی و رسما بخشی از بدنه نیروهای مسلح عراق هستند و نیروهای آمریکایی حاضر در عراق نیز صد در صد آمریکایی.

وی در پایان با اشاره به اینکه داعش همچنان عراق را تهدید می‌کند از نیاز عراق به حمایت‌های اطلاعاتی امریکا گفت.

این قرائت از وضع موجود به نظر برخی تحلیل گران به معنای آن است که نیروهای عراقی با وجود عراقی بودن و برغم استناد به مصوبه قانونی پارلمان، حق مقاومت ضد اشغالگری ندارند اما نیروهای آمریکایی با وجود اشغالگری، «در پایگاه های عراقی حضور دارند» و بنابراین مهمان دولت عراق و بنا به گفته خودشان «به دعوت دولت عراق» در آنجا حضور دارند.

کار اما همین جا تمام نمی شود. فواد حسین می گوید عراق دیگر به نیروهای رزمی آمریکایی نیاز ندارد اما به مستشاران نظامی در همکاری های اطلاعاتی در مبارزه با داعش، همکاری های بهداشتی به ویژه در مقابله با کرونا، همکاری های هوایی، همکاری در زمینه های دیگری از قبیل گاز و انرژی و بازسازی نیاز دارد.

اما در واقع این داعش بود که آتش تهیه و بهانه ادامه حضور آمریکایی ها در عراق را چند روز پیش از سفر وزیر خارجه عراق و هیات همراه به واشنگتن با حمله انتحاری خونبار به شهرک صدر بغداد فراهم کرد؛ حمله ای که همچنان در هاله ابهام ها و سوالات متعدد مانده است از جمله اینکه چرا با وجود هشدار برخی طرف های امنیتی مبنی بر احتمال وقوع آن، آنهم یک روز پیش از حمله، اقدامی برای جلوگیری از آن نشد؟

حتی ابوالاء الولایی دبیر کل «کتائب سیدالشهداء» روز سه شنبه اعلام کرد که نیروهایش آماده اند دو منطقه بحران خیز بغداد یعنی «الطارمیه» و «المشاهده» را طی تنها دو روز از وجود تروریست ها پاکسازی کنند؛ پیشنهادی که هنوز هیچ پاسخی به آن از سوی مقام های عراقی داده نشده است.  

از سوی دیگر وال استریت ژورنال ادعا می کند مقام‌های ارشد عراقی و آمریکایی قرار است بیانیه‌ای صادر کنند که در آن خواسته شده نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) خاک عراق را ترک کنند. این ادعای رسانه آمریکایی اما به مذاق دولت آمریکا خوش نیامد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به این خبر واکنش نشان داد و تکرار کرد که «نیروهای ما در عراق با درخواست دولت آن کشور برای مبارزه با داعش حضور دارند» و اینکه «نباید پیشاپیش به استقبال سرنوشت ادامه حضور نیروهای آمریکا در عراق برویم»!

ظاهرا همه چیز با دقت چیده شده است؛ حمله به شهرک صدر با آتش تهیه داعش و سپس آغاز گفت و گوهایی که دو نقطه ثقل اصلی اعلامی دارد: اول حضور داعش و سپس ضرورت حضور آمریکا به نام مقابله با داعش. اگر نیروهای مقاومت هم با تضمین بگویند که می توانند ظرف مدت معینی حتی با اختیارات امنیتی موقت، عراق را از داعشی ها پاکسازی کنند تا بهانه ای برای حضور آمریکایی ها باقی نماند، باید ناشنیده گرفته شود. در بیانیه ها هم تصریح خواهد شد که تداوم حضور نظامی آمریکا کماکان برای کمک به نیروهای عراقی در مقابله با داعش نیاز است.

جلسات فنی هم برگزار می شود و شورای امنیت سازمان ملل هم در جلسه روز پنجشنبه از دروازه بازار الوحیلات شهرک صدر بغداد وارد می شود و به کمک می آید تا بر حمایت از تلاش ها برای مبارزه با داعش در عراق (ادامه حضور آمریکایی ها) به بهانه محکوم سازی حمله به شهرک صدر تاکید کند.   

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم می گوید «لوید اوستن» وزیر دفاع آمریکا به مذاکرات با طرف های عراقی پیوسته تا تاکید کند که «آمریکا به مبارزه با داعش در عراق التزام دارد».

معنای اظهارات کربی در کنار سایر مواضع، می تواند این باشد که آمریکایی ها نه تنها از حضور خود در عراق نخواهند کاست بلکه به آن خواهند افزود این بار در قالب شرکت های امنیتی، مستشاران نظامی و کادر امنیتی –دیپلماتیک در سفارت و کنسولگری های آمریکا و هر جای دیگری که نیاز باشد.

در واقع یونیفرم ها از لباس پلنگی سربازان آمریکایی به لباس مستشاران تغییر خواهد کرد؛ سفارتخانه نقش پایگاه را بازی خواهد کرد؛ احتمالا به جای تفنگ های سنگین، سلاح های سبک تر اما مخرب تر و گاه مجهز به صدا خفه کن خواهد نشست و البته حضور آمریکایی ها به بهانه سطوح مختلف همکاری، پرتعداد تر خواهد شد. سربازان و یگان های رزمی می روند؛ البته اگر بروند و بهانه حضور داعش را نیاورند و جایشان را ماموران امنیتی می گیرند.

شاید برنامه جدید آمریکا در عراق صرفا کاهش یگان های رزمی باشد هر چند هنوز کسی آماری از تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در آن ندارد اما کاهش نیروهای رزمی، به معنای کاهش حضور آمریکا در عراق نیست و حتی مترادف کاهش حضور نظامی آمریکایی ها هم نخواهد بود. سربازان مستاصل با کوله باری از خستگی و اختلالات عصبی می روند تا جای آنها را مستشاران کهنه کار اما تازه نفس و در عین حال سنگدل بگیرند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =