دلایل خشکسالی در کشور از زبان وزیر نیرو/ خبر خوب برای تامین آب خوزستانی‌ها

وزیر نیرو گفت: بارش در ایران یک سوم میانگین بارش جهانی است یعنی بارش جهانی به طور متوسط ۷۵۰ میلی‌متر و در ایران ۲۵۰ میلی‌متر بوده که آن هم در هر سال متغیر است، ما باید مصرف آب و الگوی کشت و شیوه‌های آبیاری خود را باید متناسب با تغییرات اقلیم باشد.

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از وزارت نیرو،  از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در خصوص آخرین وضعیت منابع آب کشور و خوزستان و مضیقه‌های به‌وجود آمده، اظهار کرد: امروز پدیده تغییر اقلیم یک نظریه نیست بلکه واقعیت است و در دنیا به اندازه کافی دانشمندان نشانه‌هایی دال بر اینکه شرایط آب و هوایی و اقلیمی تغییر کرده است، دارند و کره زمین گرم‌تر شده است، شرایط حدی یعنی خشکسالی‌ها و ترسالی‌های شدید متعاقب هم در مناطقی از دنیا رخ می‌دهد.

وزیر نیرو اضافه کرد: در کشور و منطقه ما، تغییر اقلیم به میزان زیادی به این معناست که باید آماده مواجه شدن با شرایط حدی آب و هوایی باشیم.

وی با اشاره به اینکه بارش در ایران یک سوم میانگین بارش جهانی است خاطرنشان کرد: بارش جهانی به طور متوسط ۷۵۰ میلی‌متر بوده که در ایران ۲۵۰ میلی‌متر است و باید این فکر را کنار بگذاریم که هر سال ۲۵۰ میلی‌متر بارش را داشته باشیم، چون ممکن است سال‌های خشکی داشته باشیم که رقم از این میزان خیلی کمتر باشد کما اینکه امسال حدود ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته کم بارش هستیم و همچنین نسبت به متوسط دوره درازمدت بیش از ۴۰ درصد پایین‌تر هستیم.

اردکانیان افزود: در ۴ سال گذشته در سال اول و چهارم خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر کشور بود و سال‌های دوم و سوم جزو ترسال‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بوده است و این شرایط به معنی این است که باید برنامه‌ریزی خودمان را برای مواجه شدن با شرایط آبی تغییر دهیم و همچنین سازه‌ها را متناسب با این شرایط طراحی کرده و بسازیم. مصرف آب، الگوی کشت و روش‌های آبیاری باید متناسب با این شرایط باشد.

وزیر نیرو با اشاره وضعیت استان خوزستان، تصریح کرد: در خوزستان ورودی سدهای ما امسال در ابتدای سال نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیارد متر مکعب کمتر بوده یعنی بارش‌ها در استان خوزستان ۳۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده و در استان‌های مجاوری که از آنجا آب به خوزستان وارد می‌شود حدود ۴۰ درصد بارش در آن استان‌ها هم کمتر بوده است.

اردکانیان با بیان اینکه امسال سال خشکی بوده است، گفت: سازمان آب و برق خوزستان قدمت زیادی دارد و این سازمان جزو غنی‌ترین شرکت‌ها از نظر بنیه کارشناسی، تجربیات انباشته و تجهیزات و امکاناتی است بنابراین تجربه بسیار بالایی در مواجهه با پدیده‌های حدی یعنی خشکسالی‌های مفرط و ترسالی‌های شدید دارند.

وی افزود: سازمان آب و برق خوزستان مانند هر سال و در ابتدای سال آبی یعنی مهر ۹۹ با همکاری جهاد کشاورزی، صنعت، محیط زیست، زیر چتر نمایندگی دولت، استانداری برنامه ریزی منابع و مصارف کردند که این آب موجود را با توجه به پیش بینی‌ها چگونه عمل کنند که حقآبه حفظ شود و در اولویت اول آب شرب با مشکل مواجه نشود.

دلایل خشکسالی در کشور از زبان وزیر نیرو/ خبر خوب برای تامین آب خوزستانی‌ها

وزیر نیرو ادامه داد: موضوع کشت برنج در استان‌های مختلف مطرح بوده و عمل هم می‌شده است. در سال ۹۴ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی جز در استان‌های شمالی کشور، این کشت ممنوع شده؛ البته به این معنا نبوده که کشت نمی‌شده بلکه کشت می‌شده، ولی مجاز نبوده است.

اردکانیان گفت: در سال گذشته برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۰ به این موضوع پرداخت شد که در تبصره ۸ بندی آمده که کشت برنج را با شرایطی مجاز کردند که البته به درستی آن را به شرایط آبی هر استان موکول کردند و تصمیم گیری و تأیید این کار را بر عهده کارگروه سازگاری با کم آبی هر استان قرار دادند.

وی اضافه کرد: کشت برنج در سال گذشته در استان خوزستان انجام شده و در سال‌های قبل هم بوده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: اتفاقی که امسال در خوزستان رخ داده این بود وقتی که رهاسازی‌ها از سد کرخه و سد دز برای پایین دست و رسیدن به تالاب هور و مصارف دیگر انجام می‌شد؛ به آن میزان نمی‌رسید و یکی از دلایل آن هم برداشت‌هایی بود که در بین راه انجام می‌گرفت و مشکلاتی را ایجاد کرد؛ گاهی ۷۰ متر مکعب در ثانیه بود، ولی آب نمی‌رسید که به ۹۰، ۱۱۰، ۱۳۰ و الان به ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه از سد کرخه و حدود ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه از سد دز رها می‌شود که آب به پایین دست هم رسیده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت از هفته گذشته یادآور شد: در سفری که جمعه گذشته هیأتی از معاونان وزارتخانه‌ها به خوزستان داشتند منجر به تصویب نامه‌ای در هیأت وزیران شد و با تأکید رئیس جمهور اعتبارات خوبی برای سرعت دادن به طرح‌های آبی و پرداخت باقی‌مانده خسارت‌های مردم در سیلاب گذشته و سرعت دادن به برخی سازه‌های آبی در نظر گرفته شد و همچنین هیأتی دیروز جمعه به سرپرستی معاون اول رئیس جمهور عازم خوزستان شدند که از کرخه و هور بازدید شده و شرایط از نزدیک دیده شد.

این مقام مسئول ادامه داد: جلسات خوبی با نمایندگان و فرهیختگان استان برگزار شد و تصمیمات خوبی هم گرفته شد که حتی در شرایط محدودیت آب که با مشارکت خود مسئولان در استان و کشاورزان مسأله مدیریت شود به این معنا که بتوانیم آب را در میزانی که مقدور است در اختیار قرار دهیم تا آسیبی به کشت پاییزه نزند و آب شرب مردم در نیمسال دوم مدیریت شود.

وزیر نیرو با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، تاکید و توصیه ایشان را دستور دانست و خاطرنشان کرد: خلاصه‌ترین و ساده‌ترین شکل بیان مقام معظم رهبری بود که این موضوع را حق مردم دانستند که از شرایط پیش آمده گله‌مند باشند.

اردکانیان در ادامه با تشریح موضوعات تصمیم‌گیری شده در استان خوزستان، گفت: اولین اتفاق خوبی که رخ داد این بود که علی رغم همه محدودیت‌های مالی که وجود دارد با تاکید شخص رییس جمهور دولت ۵۰ درصد آنچه را که برای خوزستان تصویب کردند، واریز کنند و در حال حاضر پول در حساب شرکت‌های ذی نفع در استان خوزستان است و امیدواریم هر چه زودتر ۵۰ درصد دوم هم واریز شود.

وی افزود: این شرایط یعنی در بخش آبرسانی و مشکلات روستایی قطعاً تا پایان سال بخش عمده‌ای از مشکل این ۷۰۲ روستا حل خواهد شد.

 اردکانیان ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که رخ داد این بود که کشت پاییزه برای کشاورزانی که حقآبه دارند و همچنین آب شرب در ریسک قرار نگیرد.

وی گفت: تدارک تعدادی آب شیرین کن هم دیده شده است که کیفیت آب شرب با مشکل مواجه نشود و همچنین سازوکاری با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد که به صورت تفصیلی بررسی کنند افرادی که کشت کردند و نیاز آبی دارند به چه ترتیبی مدیریت شود تا آب آن‌ها تأمین شود.

وی افزود: دو سال سیلابی، تاب آوری را برای مواجه شدن با یکسال شدید خشک فوق العاده کم کرد.

۲۲۳۲۲۵۶دلایل خشکسالی در کشور از زبان وزیر نیرو/ خبر خوب برای تامین آب خوزستانی‌ها

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538386

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =