تعیین تکلیف وزیر دفاع آمریکا برای نظامیان افغانستان

ایرنا نوشت: وزیر دفاع آمریکا که نیروهای نظامی کشورش بعد از 20 سال حضور اشغالگرانه در افغانستان، به تازگی آنجا را ترک کرده اند، در اظهاراتی مداخله جویانه گفت که اولین وظیفه نیروهای افغانستان، کند کردن و مهار پیشروی طالبان است.

 به نقل از بخش انگلیسی تارنمای صدای آمریکا، ژنرال لوید آستین رئیس پنتاگون، در آلاسکا به خبرنگاران گفت نیروهای دولتی افغانستان قبل از هر اقدامی برای بازپس گیری قلمروهای کلیدی تحت کنترل طالبان، باید اطمینان حاصل کنند که می توانند تحرکات طالبان را کُند و مهار کنند.

وی گفت که نیروهای افغانستان متعهد هستند و این توانایی را دارند که پیشروی های طالبان را متوقف کنند.

برخی گزارش ها حاکی است نیروهای دولتی افغانستان در حال تجدید قوا برای بازپس گیری قلمروهای مهم از جمله مراکز مهم جمعیتی تحت کنترل طالبان هستند.

لوید آستین اما توضیح نداد که چرا بعد از 20 سال لشکر کشی و حضور نظامی اشغالگرانه آمریکا در افغانستان که به بهانه مبارزه با ترور و ایجاد امنیت و ثبات در این کشور و منطقه انجام شده بود، افغانستان همچنان در آتش جنگ و ناامنی و بی ثباتی می سوزد.

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده‌اند.

آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

آمریکا اگرچه به ظاهر نظامیانش را از افغانستان خارج کرده اما فعالیت های اطلاعاتی و جاسوسی خود در این کشور را ادامه خواهد داد.

" ویلیام برنز " رییس سازمان جاسوسی آمریکا ( سیا) به تازگی در گفت و گویی با رادیو آمریکا ؛ با اشاره به درگیری ها و ناآرامی های اخیر در افغانستان گفته است که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، سیا "ظرفیت قابل توجهی" را برای جمع آوری اطلاعات در آن کشور حفظ خواهد کرد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =