۶ روز تعطیلی اسمی! / اصناف به دلیل مشکلات اقتصادی مصوبات ستاد ملی کرونا را رعایت نمی کنند

فارس نوشت: در حالی که ستاد ملی کرونا مصوبه تعطیلات ۶ روزه برای کنترل بیماری کرونا در تهران و البرز را صادر کرد، اما اصناف بدون توجه به این دستورالعمل در ۶ روز اخیر به صورت عادی فعالیت صنفی خود ادامه دادند.

با توجه به گسترش موج پنجم شیوع کرونا و افزایش آمار مبتلایان در استان‌های تهران و البرز  و اعلام تعطیلات ۶ روزه (۲۸ تیر تا ۳ مرداد) برای این دو استان، فهرست مشاغل مجاز به فعالیت در تعطیلات شش روزه استان تهران و البرز به استناد ابلاغیه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شد.  

براساس مصوبه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا صرفا ۹ گروه صنفی نانوایی ها، سوپرمارکت و بقالی، فروش محصولات لبنی،   فروش محصولات پروتئینی (صرفا فروشندگان مرغ، گوشت و ماهی)، فروشگاه های زنجیره ای (صرفا بخش سوپرمارکتی، اقلام خوراکی، آشامیدنی و پروتئینی و بهداشتی)، فروشندگان ملزومات پزشکی و دامپزشکی، آژانس های تاکسی تلفنی، فروشندگان میوه و تره بار، مراکز طبح غذا، رستوران و فست فودها (صرفا بیرون بر) در ایام تعطیلات ۶ روزه مجاز به فعالیت بودند.

اما علیرغم دستورالعمل ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلات ۹ روزه، طی ۶ روز گذشته که امروز آخرین روز تعطیلات مذکور است، مشاهده شد که بسیاری از واحدهای صنفی در رسته‌های مختلف صنفی از جمله فروشندگان پوشاک، آرایشگاه‌ها، مبل سازان و فروشندگان مبل، فروشندگان فرش و موکت، عکاسان، مشاوران املاک و... بدون توجه به این مصوبه به فعالیت صنفی خود ادامه داده‌اند.  

اغلب فعالان صنفی علت باز بودن مغازه‌های خود در ایام تعطیلات کرونایی را طولانی شدن زمان درگیری کشور با بیماری کرونا عنوان می‌کنند و می‌گویند با گذشت یک و نیم سال از درگیری جهان با این ویروس هنوز هم بسیاری از کشورها از جمله کشورمان در مهار ویروس کرونا حتی به صورت نسبی موفق نبوده است و معلوم هم نیست که این شرایط تا چه زمانی ادامه یابد، بنابراین با توجه به تعطیلات مکرر کرونایی طی یک سال و نیم گذشته ادامه این روند با وجود مشکلات اقتصادی دیگر برای کسب و کارها امکان پذیر نیست.   

آنها معتقدند علیرغم تعطیلات اصناف باید تمام هزینه‌ها از جمله پرداخت مالیات، اجاره واحد صنفی، هزینه‌های انرژی، حقوق کارگران و... و. را در موعد مشخص شده، پرداخت کنند، بنابراین بدون هیچ گونه حمایت دولتی امکان عمل کردن به مصوبات دولت در مورد تعطیلات امکان پذیر نیست.

بستن واحدهای صنفی در پیک های کرونایی با وجود هزینه‌های سنگین امکان پذیر نیست

دارنده یک واحد صنفی فروش لوستر در خیابان ابوسعید تهران در مورد علت فعالیتش در ایام تعطیلات ۶ روزه کرونایی، گفت: با تعطیلات واحدهای صنفی مشکلی حل نمی شود، زیرا اگر قرار بود ویروس کرونا با تعطیلات اصناف از بین برود، طی تعطیلات گذشته از بین می رفت.  

وی بیان داشت: رفت و آمد در اغلب واحدهای صنفی  محدود است، مثلا در مغازه من که بیش از ۶۰ متر مربع وسعت دارد، ممکن است همزمان  حداکثر سه یا چهار نفر مشتری  وارد شوند و در برخی ساعات روز نیز اصلا مشتری ندارم، بنابراین با توجه به اینکه برای برقراری جریان هوا درب مغازه را باز می گذارم خطر ابتلا به ویروس کرونا برای من یا مشتری در این مکان کاهش می‌یابد.  

این دارنده واحد صنفی بیان داشت: به نظرم من یکی از مکان های بسیار خطرناک و موثر در انتقال ویروس کرونا وسایل حمل و نقل عمومی است که به شدت مورد غفلت واقع شده است، مترو یکی از مکان‌های بسیار پرخطر است که بسیاری از مردم تهران برای حمل و نقل عمومی روزانه از این وسیله استفاده می‌کنند و در بعضی ساعات روز بسیار شلوغ است، اما هیچ کس برای بهبود وضعیت آن تاکنون اقدامی انجام نداده است.

این فروشنده لوستر اظهار داشت: با استمرار و تکرار تعطیلات کرونایی، اصناف در شرایط رکود اقتصادی با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند و به همین دلیل برای بسیاری از آنها، عمل به مصوبات ستاد ملی کرونا در مورد تعطیلات واحدهای صنفی در ایام پیک‌های کرونایی امکان پذیر نیست.  

وی بیان داشت: هزینه های سرسام آور زندگی، تورم و رکود بازار به ما اجازه نمی دهد که بیش از این واحدهای صنفی را خود را بسته نگه داریم و همان طور که می بینید بسیاری از مغازه‌ها در این منطقه طی تعطیلات اخیر باز بوده‌اند و علت تعطیلی برخی از واحدهای نیز مسائل شخصی از جمله مسافرت است.  

اگر نیاز مالی نداشتم تا پایان  یافتن کرونا در خانه می ماندم 

دارنده یک واحد صنفی فروش لوازم آرایشی در خیابان مروی تهران نیز در مورد علت باز بودن واحد صنفی‌اش در ایام تعطیلات کرونایی بیان داشت: اگر مشکل اقتصادی نداشتم در شرایطی که کرونا جان همه را تهدید می‌کند در خانه می ماندم و جز برای خرید اقلام ضروری از خانه بیرون نمی‌آمدم.  

وی بیان داشت: کرونا طی یک و نیم ساله گذشته دو تن از نزدیک ترین اعضای خانواده‌ام یعنی برادرم و مادرم را از من گرفته است، بنابراین می‌دانم که کرونا چیست و ابتلا به آن چه عواقبی دارد، اما زندگی هم خرج دارد و نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.  

این فروشنده لوازم آرایشی اظهار داشت: به هرحال برای امرار معاش خانواده ناگزیر هستم که کار کنم، البته با توجه به شرایط اصلا اجازه خروج از خانه را به فرزندانم و همسرم نمی‌دهم، اما ناگزیرم که برای تامین معاش خانواده حتی در ایام تعطیل نیز کار کنم.  

وی افزود: در شرایط سخت اقتصادی و رکود واقعا اینکه  دولت از اصناف می‌خواهد که در خانه بمانند و کار نکنند، منطقی نیست، آیا تصمیم گیران اصلا با خود می کنند که با تعطیل شدن واحدهای صنفی مخارج زندگی این افراد، اجاره خانه و سایر مخارج  آنها از جمله هزینه‌های درمان چگونه باید تامین شود. دولت اگر می‌خواهد کرونا را کنترل کنند، زودتر باید مردم را واکسینه کند.  

علیرغم ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا کاملا مشاهده می‌شود که عمل به مصوبات به شدت کاهش یافته است، به طوری که حریرچی معاون کل وزیر بهداشت بیان داشت: یک عادی انگاری در رعایت دستورالعمل ها ایجاد شده و هر کسی به دلیلی رعایت نمی کند. در همین تعطیلات ۶ روزه رعایت دستورالعمل ها در تهران، البرز، قم، مازندران و گیلان به ۴۰ درصد رسیده است.  

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز بیان داشت: بدون حل مشکل معیشتی و اقتصادی توسط دولت امکان مشارکت حداکثری مردم و اصناف در تعطیلی‌های اجباری فراهم نخواهد شد.  

وی افزود: اصناف با مشکلاتی از قبیل هزینه کارگر، بیمه، مالیات، عوارض، اجاره بهار، کاهش درآمد و برگشت چک ها درگیر هستند و برای اینکه یک هفته تعطیل باشند، حتما باید از آنها حمایت اقتصادی شود.  

زالی اظهار داشت: به دلیل تعطیلی های مکرر و آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل و رسته‌های صنفی شغل خود را تغییر داده‌اند.  

عامل اصلی عدم رعایت دستورالعمل های ستاد ملی کرونا مشکلات اقتصادی است

ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق اصناف تهران نیز در مورد علت عدم رعایت اصناف به مصوبات ستاد ملی کرونا در مورد تعطیلات ۶ روزه تهران و البرز گفت: عامل اصلی عدم رعایت دقیق دستورالعمل‌ها مشکلات اقتصادی است.  

وی گفت: البته در تعطیلات ۶ روزه  واقعا برخی از اصناف نسبت به اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا توجه کافی را داشتند و نسبت به تعطیلی واحدهای صنفی اقدام کردند، اما به هر حل نمی‌توان به طور کامل منکر عدم رعایت مصوبه ستاد ملی کرونا از سوی برخی از اصناف شد.  

درستی اظهار داشت: مشکلات اقتصادی اصناف عدیده است و باید مشکلات اصناف را هم در مورد عدم رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها پرسید.  

وی افزود: قطعا در شرایطی که کرونا جان مردم را تهدید می‌کند، هیچ کس نمی‌خواهد که جان خود را به خطر بیاندازد، اما مشکلات اقتصادی واقعا به اصناف فشار می آورد و به آنها اجازه تعطیلی واحد صنفی را نمی‌دهد.

223229

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =