نبود «یوسین بولت» در توکیو 2020 اهمیتی ندارد؛ به «اسکای براون» نگاه کنید!

سرانجام پس از یک سال تاخیر، رقابت‌های المپیک توکیو 1+2020 برگزار خواهد شد و باید حالا بابت این اتفاق خدا را شکر کنیم و امیدوار باشیم «کووید 19» در آخرین ثانیه‌ها یک بار دیگر زهر خود را نریزد.

سپهر ستاری: این دوره که سی‌ودومین دوره بازی‌های المپیک مدرن است، احتمالا یکی از عجیب‌ترین ادوار المپیک لقب بگیرد؛ هم به لحاظ برگزاری در سالی متفاوت و هم به دلیل بازی‌های عجیب. ضمن اینکه از چند شخصیت برجسته در دوره‌های قبلی همانند «یوسین بولت»، «مایکل فلپس» و «مو فرح» در این دوره خبری نیست. تماشاگران خارجی هم از حضور در ژاپن منع شده‌اند و قرار است اکثیر بازی‌ها بدون حضور تماشاگران برگزار شود.

المپیک 2020 توکیو همچنین، از 5 رشته جدید هم میزبانی خواهد کرد؛ اسکیت‌بورد، کاراته، موج‌سواری، صخره‌نوردی و حرکات نمایشی BMX. ممکن است با شنیدن نام بعضی از این ورزش‌ها تعجب کنید و حتی به ورزشی بودن این فعالیت‌ها باور نداشته باشید اما لپ‌کلام این است که کمیته بین‌المللی المپیک این فعالیت‌ها را به عنوان «ورزش» پذیرفته و چاره دیگری هم مقابل ما قرار نمی‌گیرد.

در این بین خیلی‌ها منتظر اولین دوره حضور رشته اسکیت‌بورد در المپیک هستند؛ رشته‌ای که در آن شخصیت‌ها، سبک‌ها و حتی سنین مختلفی به رقابت می‌پردازند؛ از «رون گلیفبرگ» 46 ساله معروف به «نابودگر دانمارکی» گرفته تا «اسکای براون» انگلیسی که تنها 13 سال و 11 روز سن دارد! براون که در جایگاه سوم جهان ایستاده و متولد کشور ژاپن است، با حضور در توکیو 2020 مبدل به جوان‌ترین ورزشکار بریتانیایی تاریخ المپیک می‌شود؛ جوانی که رکورد 93 ساله «مارجری هینتون» شناگر انگلیسی که در المپیک 1928 با 13 سال و 44 روز در مسابقات شرکت کرد را جابه‌جا خواهد نمود.

براون درباره احساسش از این تاریخ‌سازی می‌گوید: «این دیوانه‌وار است؛ چیزی بیش از یک رویا. من بسیار هیجان‌زده هستم و تلاش می‌کنم برای بریتانیا بهترین عملکرد را داشته باشم.»

در حالی که هیچ مرد بریتانیایی در رشته اسکیت‌بورد سهمیه حضور در المپیک را کسب نکرده، یک دختر نوجوان دیگر هم از این کشور در المپیک حضور دارد؛ «بامبت مارتین» 15 ساله و متولد منهتن، همانند براون در توکیو حضور خواهد داشت. مارتین در خصوص اینکه چرا بسیاری از بهترین ورزشکاران اسکیت‌بورد جهان را قشر نوجوان تشکیل می‌دهند، نقطه نظر جالبی را در میان گذاشت و گفت: «شما در سن نوجوانی ترس کمتری دارید. ضمن اینکه با بالا رفتن سن، آموزش مهارت‌های جدید سخت‌تر می‌شود. بله؛ همین فاکتورها به جوان‌تر شدن این رشته کمک کرده و خوشحالم دیدگاه عموم مردم از این رشته، ورزشی شجاعانه است.»

نیاز به توضیح اضافه ندارد که ورزش‌های جدید المپیک که برای اولین بار در این دوره از مسابقات برگزار می‌شوند، برای جلب توجه نسل جدید برگزیده شده‌اند. ورزش‌هایی مثل موج‌سواری؛ یکی دیگر از رشته‌های جدید توکیو 2020. مسابقاتی که در ساحل شیداشیتا در حدود 40 مایلی توکیو برگزار خواهد شد. «کلی اسلتر» موج‌سوار 49 ساله آمریکایی سهمیه حضور در توکیو را کسب نکرد ولی به جای او، رقابت تماشایی بین «استفانی گیلمور» استرالیایی و «کاریسا مور» از آمریکا انتظار بینندگان پرشمار بازی المپیک را می‌کشد. در این بین نگرانی اصلی برای این مسابقات، مربوط به امواج است که می‌تواند در ژاپن مشکل‌زا شود. به همین دلیل بود که مور روز گذشته مدعی شد ورزشکاران این رشته برای اینکه طوفان شود، دست دعا به آسمان بلند کرده‌اند!

اوضاع در صخره‌نوردی مطمئن‌تر است و ورزشکاران در سه ماده «سرعت»، «بولدرینگ» و «کوهنوردی» با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت؛ شانس‌های اصلی کسب مدال طلا در این رشته نیز «جانجا گارنبرت» از اسلوونی و «آدام اوندرا» از جمهوری چک هستند.

در رشته کاراته هم انتظار می‌رود که ژاپن اکثر مدال‌ها را درو کند؛ رشته‌ای که شاید در همین دوره از رقابت‌ها، به هواداران خود قشر زیادی را اضافه کند و به یکی از رشته‌های ورزشی محبوب در رقابت‌های المپیک تبدیل شود.

نویسنده: تیم لوئیس

مترجم: سپهر ستاری

258 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =