اقدام چالش برانگیز مجلس علیه دولت رئیسی /کسب‌وکار مردم در خطر!

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی چالشی جدی را در فضای سیاسی و رسانه ای و بین عموم مردم ایجاد کرده است. طرحی که مجلسی ها درپی تحقق آن هستند و موسوم به طرح «ضداینترنت» شده است.

آزاده رحیمی: «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» جنجال این روزهای طیفی از نمایندگان مجلس است که تا سطح گسترده افکارعمومی هم رسیده است. فارغ از نقدها و اعتراضات در فضای سیاسی، حقوقی و رسانه ای، نگرانی از فیلترینگ سراسری و محدودیت در دسترسی به اینترنت به سطح گسترده ای از افکارعمومی نفوذ کرده است.

تنها در یک نمونه از بررسی طرح مذکور، در تبصره ۲ ماده ۲۸ تاکید شده است که تقریبا همه پلتفرم‌های مشهور خارجی درصورتی‌که پس از گذشت ۴ماه از اجرایی شدن این طرح اقدام به اخذ مجوز و معرفی نماینده در کشور نکنند درصورت معرفی جایگزین باید فیلتر شوند.

برخی این طرح را مقدمه ای برای عملیاتی کردن اینترنت ملی می دانند و برخی دیگر از نقش تعریف شده برای نیروهای مسلح در این طرح انتقاد کرده اند. دیگرانی هم هستند که معتقدند این طرح به دنبال دیوارکشی در فضای مجازی است. در این میان برخی چهره های سیاسی نیز بودند که طرح ضداینترنت مجلس را دامی جلوی پای رئیسی و حتی بخاطر باج ندادن او در چینش کابینه دانستند که مغایر با فرمایشات رهبری درباره فضای مجازی است.

جهان آبادی: طرح مجلس درباره فضای مجازی موجب هرج و مرج می‌شود

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از جمله مخالفان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است. او که با خبرگزاری خبرآنلاین گفتگو کرده می گوید؛«باید به معیشت مردم و مشکلات اقتصادی‌شان پرداخت نه اینکه حق آزادی ارتباطات که حق قانونی مردم است را نقض کنیم و به ناحق با آن برخورد کنیم.»

او بر این باور است که مجلسی ها بهتر است به این مسئله بیندیشند که گره‌ای از مشکلات مردم باز کنند نه اینکه گره  و تنش جدیدی ایجاد کنند و موجب نگرانی آنها شوند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده حوزه انتخابیه تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس در رابطه با دلایل مخالفتش با طرح ضد اینترنت مجلس گفت: ما در عصری زندگی می کنیم که بخش عمده ای از ارتباطات و جابه جایی اطلاعات و داده ها چه در داخل و چه در خارج از کشور در بسترهای اینترنتی در حال انجام است. قدر مسلّم، این حجم از ارتباطات و جابه جایی اطلاعات و داده‌ها، هم زندگی مردم، هم شغل و کار و هم ارتباطات سیاسی و فرهنگی مردم آنان را به صورت یک شبکه وسیع شکل داده است.

او افزود: اینکه نگرانی‌هایی پیرامون ساماندهی فضای مجازی وجود داشته باشد طبیعی است اما طرحی که همکاران ما در مجلس طراحی کردند اصول و نکاتی را در درون خود جای داده و در محتوای آن وجود دارد که نه تنها این ارتباطات را ساماندهی نمی‌کند بلکه یک هرج و مرج و بی نظمی عجیبی در ارتباط ما با دنیا و در ارتباط مردم با هم را شاهد خواهیم بود.

ما در مجلس در جایگاهی نیستیم که حق آزادی ارتباطات مردم را نقض کنیم

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: اولا اصل آزادی ارتباطات جزو حقوق مسلم مردم است یعنی مردم حق دارند در انتقال داده‌ها، اندیشه، دیدگاه‌ها و در بیان نظر خودشان از همه تجهیزات مجاز جهان مثل مردم سایر کشورهای مختلف استفاده کنند بنابراین این جزو حقوق مردم است  ما در مجلس شورای اسلامی در جایگاهی نیستیم که حقوق اولیه و اساسی مردم را نقض کنیم ما به عنوان نماینده مردم باید مدافع حقوق آنها باشیم.

مجلس وظیفه دارد برای مردم بسترسازی کند

او بیان کرد: مردم حق دارند در بستر مجازی گفت و گو کنند، مردم حق دارند در بستر مجازی و شبکه‌های بین‌المللی و با استفاده از این ابزارها و شبکه‌ها ارتباط بگیرند با هر کجای عالم و با هر کسی که در جهان به صلاح خودشان می‌دانند، کاری یا شغلی دارند و یا ارتباط علمی و فردی دارند. ما وظیفه داریم بسترسازی کنیم، زیرساخت ایجاد کنیم و کار مردم را آسان کنیم.

اقدام چالش برانگیز مجلس علیه دولت رئیسی /کسب‌وکار مردم در خطر!

تلگرام هم فیلتر شد اما مردم مجددا به آن بازگشتند

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر قرار است کسی کار اقتصادی در عرصه اینترنتی انجام دهد ما باید بستر لازم را برایش فراهم کنیم، پهنای باند لازم را برایش فراهم کنیم. امکان اینکه از این ابزارها و نرم افزارها و بسترها استفاده کنند را مهیا کنیم اما اگر در جایی، آسیب امنیتی به ما وارد می‌شود یا در جایی امنیت کشورمان از طریق نوع خاصی از ارتباط در شبکه های مجازی، آسیب اساسی می‌بیند طبیعی است که هم سازمان‌های امنیتی ما و هم بخش قانونگذاری ما بخواهند نظارتی داشته باشند اما اینکه ما بخواهیم خودمان را در این عصر ارتباطات از جهان و شبکه ارتباطی جهان جدا کنیم و خودمان در یک بستر ضعیف داخلی ببریم درست نیست چراکه مشابهش را در فضای تلگرام شاهد بودیم که عده‌ای در کشور بدون کار کارشناسی، بدون عقلانیت و نگاه صحیح به این مسئله فیلتر کردند و بعد اتفاقی که افتاد حجم عظیمی از فیلترشکن‌ها که بسیاری از آنها نرم‌افزارهای غیرقابل دسترس حتی در داخل کشور هستند که نمی‌دانیم چگونه تولید شده‌اند و در کجا تولید شده‌اند، در تمام گوشی‌های همراه مردم نصب شد و مردم مجددا به این شبکه بازگشتند. میلیاردها تومان صرف شبکه‌های مشابه تلگرام در داخل کشور شد اما استقبالی از آن نشد.

نباید به ناحق، حق مردم را محدود کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: وقتی که این رفتارها را در سطح جامعه می‌بینیم تا حدودی لازم است با مسائل و ارتباطات جهانی و تکنولوژی روز درگیر نشویم و این رفتارها را از خودمان نشان ندهیم که هم حقوق مردم را ضایع کنیم و هم ایجاد نارضایتی کنیم و هم فرصت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال کار را از مردم بگیریم و هم حق و آزادی مسلّم مردم در استفاده از وسایل ارتباطی را محدود کنیم آن هم به ناحق.

دغدغه کنونی مردم معیشت و واکسن است

او اضافه کرد: دلیل ندارد که مردم کشور ما مانند مردم سایر کشورها از این ابزار، بستر، اینترنت استفاده نکنند ما جزو ضعیف ترین اینترنت‌های منطقه و جهان هستیم در واقع به جای اینکه این زیرساخت را تقویت کنیم عده‌ای نشستند آن هم در این شرایط کشور چنین طرح‌هایی را مطرح می‌کنند. من به عنوان نماینده مجلس، فکر می کنم دغدغه کنونی مردم دغدغه معیشت، دغدغه زیست محیطی، بحث واکسیناسیون کرونا، تنش‌های سیاست خارجی است که زندگی مردم را در حال حاضر فلج کرده و به خاک سیاه نشانده است.

مگر ما مسئول ارتباطات کل مردم هستیم؟

او افزود: به جای اینکه این دغدغه ها را مدیریت کنیم و مشکلات را حل کنیم یک مشکل، استرس و دغدغه‌ای به جامعه و میلیون‌ها نفری که در فضا و بستر مجازی یا کار علمی یا کار فرهنگی یا کار اقتصادی می کنند و یا حتی می‌خواهند ارتباط فردی داشته باشند، وارد می کنیم. مگر ما مسئول ارتباطات کل مردم هستیم که بخواهیم همه مردم جهان را محدود کنیم که بخواهیم از آن کانالی که ما بخواهیم با یکدیگر صحبت کنند یا آن چیزی را که ما می‌خواهیم در ارتباط با یکدیگر بیان کنند این در کجای قانون اساسی ما، اصول اخلاقی و دینی ما چنین چیزی آمده که بخواهیم چنین جامعه‌ای را برای خودمان ساماندهی کنیم.

طرح مجلس به حقوق مردم و کسب و کار آسیب می زند

رحیمی عنوان کرد: بنابراین این طرح به حقوق مردم و کسب و کار آسیب می‌رساند و به نوعی خلاف منطق و عقلانیتی است که در جهان به سمت پیشرفت، آزادی ارتباطات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی می‌رود، به همین دلیل من با این طرح مخالفت کردم و اگر هم اسم بنده در قرعه کشی صحن مجلس مطرح شود مسلما نکاتی را داریم که در آنجا بیان کنیم و دلیل مخالفت خود را بگوییم.

خطر اصل ۸۵ به مراتب بیشتر است

او ادامه داد: البته در حال حاضر جدای از این مسئله‌ای که در مجلس مطرح است،  پیشنهاد دیگری دادند یعنی اصل ۸۵ و می‌خواهند این طرح را فقط در یک کمیسیون بررسی کنند و هر نظری که کمیسیون داد نظر مجلس باشد خطر این اقدام به مراتب بیشتر است چون هم حق اظهارنظر را از اکثریت نمایندگان می‌گیرد و هم در این شرایطی که کشور با آن روبرو است اجازه نمی‌دهد که نمایندگان در صحن، نقاط قوت و ضعف این طرح را بیان کنند. در نتیجه این اقدام آسیب های اساسی را هم به اعتبار و آبروی مجلس و هم جایگاه و رأی نمایندگان می‌زند و هم آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی را برای مردم در جامعه داشته باشد.

دودستگی مخالفان طرح فضای مجازی مجلس

او در پاسخ به این سوال که آیا بین مخالفان این طرح هم دودستگی وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: بله، بین مخالفان دو دستگی وجود دارد. نخست، بحث ذیل اصل ۸۵ بردن این طرح است و دیگر اینکه بنده با محتوای طرح به صورت جدی مشکل دارم.  یک سری مخالفان به ذیل اصل ۸۵ بردن این طرح مشکل دارند و باید در صحن بررسی شود؛ عده ای از مخالفان، علاوه بر این اعتراض به ذیل اصل ۸۵ بردن این طرح، به محتوای این طرح هم ایراد و نقد دارند.

طرح ضداینترنت مجلس دولت رئیسی را با چالشی بزرگ مواجه می‌کند

نماینده مردم تربت جام در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا از نگاه شما این طرح می‌تواند دردسری را برای دولت رئیسی ایجاد کند؟ عنوان کرد: به نظر من این طرح، دولت آقای رئیسی را با یک چالش بزرگی هم در عرصه اجتماعی و افکار عمومی روبرو خواهد کرد و هم آسیب اساسی به بحث فعالیت‌های اقتصادی در بستر اینترنتی خواهد زد و در مجموع چالش جدی برای دولت آقای رئیسی ایجاد کند.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اشاره کردید اولویت فعلی کشور، حل معیشت مردم است، حامیان این طرح بیشتر چه کسانی هستند آیا طیف بندی سیاسی مطرح است یا چهره محور است؟ گفت: این مسئله را نگاه طیفی و یا شخصی نمی‌بینم بلکه جمعی از نمایندگان هستند که دغدغه‌هایی را براساس برداشتشان دارند و در حال اقدام هستند.

من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس معتقدم نه دغدغه مردم و نه مشکل مردم این گونه مسائل نیست بلکه مردم مشکل معیشت، واکسیناسیون و بیماری کرونا، دغدغه زیست محیطی  و آب و تنش‌هایی که در جامعه ایجاد شده را دارند. ما باید به این مسائل و گره‌های اساسی بپردازیم به ویژه تنش‌های سیاست خارجی را مدیریت کنیم.

اگر گره‌ای از کار مردم باز نمی‌کنیم، لااقل گره جدیدی ایجاد نکنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید این گونه طرح‌ها جامعه را مستعد یک سری اعتراضات کند نه اعتراضات خیابانی بلکه باعث خشم و عصبانیت بیشتر مردم شود؟ با توجه به اینکه این طرح در فضای مجازی با واکنش منفی کاربران نیز مواجه شده است، تاکید کرد: هر اقدامی که حقوق مردم، کار و معیشت مردم را محدود کند نه در این شرایط بلکه تحت هیچ شرایطی نباید انجام شود. در همه کشورهای جهان ساختار حاکم و مسئولان می‌نشینند همفکری می‌کنند ببینند چگونه ملتشان در رفاه زندگی کنند و دغدغه کمتری داشته باشند. بنابراین ما نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که اگر گره‌ای از کار مردم باز نمی‌کنیم حداقل گره و تنش جدیدی برای مردم ایجاد نکنیم و به آنها آسیب وارد نکنیم.

ظرف مدت یکی، دو هفته صدها پیامک و تماس تلفنی داشتم

او ادامه داد: بنده تصورم بر این است که به هر حال نارضایتی در افکار عمومی ایجاد می‌کند. مردم حق دارند هم نسبت به آزادی ارتباطاتشان که محدود می‌شود نگران باشند و هم حق دارند نسبت به مسئله مربوط به کسب و کارها و فعالیت‌های علمی و همچنین ارتباطاتی که در بستر شبکه‌های مجازی دارند، نگرانی‌هایی داشته باشند. من خودم ظرف مدت یکی، دو هفته صدها پیامک و تماس تلفنی داشتم و یا در گفت و گوهای رو در رویی که با مردم در دفتر حوزه انتخابیه دارم گلایه‌های مردم می‌شنوم هم گلایه دارند و هم تعجب  می‌کنند مبنی بر اینکه مجلس چرا دنبال این اقدامات فرعی و چالش زا می‌رود؟! و چرا به مسائل و دغدغه‌های اساسی مردم و نظام نمی‌پردازد؟ و گره این مشکلات اساسی را باز نمی‌کند.

مردم می‌پرسند قیمت تیرآهن و یا سیمان را می‌دانید؟!

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: به عنوان مثال خوراک دام وضعیتی پیدا کرده که بسیاری دام های تولیدی‌شان را به فروش می‌رسانند و توان تهیه خوراک دام را ندارند. بنابراین کسانی که در عرصه کشاورزی فعالیت می‌کنند از من نماینده انتظار دارند که به این مسئله بپردازم یا کسی که در عرصه ساختمان فعالیت می‌کند بارها از من می‌پرسند شما قیمت تیرآهن و یا سیمان را می‌دانید و یا می‌دانید این چه تاثیری بر قیمت مسکن برای شش ماه آینده دارد یا خیر؟

مگر توانستند تلگرام را فیلتر کنند و یا ماهواره را از سطح جامعه جمع کنند؟!

او اضافه کرد: من به عنوان نماینده فکر می کنم اینها دغدغه های اساسی کشور، این گونه مسائل است نه اینکه ما بخواهیم خود را از جهان تافته جدابافته تعریف کنیم و در یک فضایی که تمام شبکه های ارتباطی جهان به هم متصل است و مردم در سرتا سر جهان با صدها و هزاران وسیله ارتباطی با یکدیگر صحبت می‌کنند و صدا، تصویر، عکس و متن و فیلم جابه جا می‌کنند اینکه ما بخواهیم برهمه اینها نظارت کنیم و آنها را به اینترنت داخلی بیاوریم و کنترل کنیم اصلا امکان پذیر نیست.

با میلیاردها سرمایه‌گذاری و صدها هزار ساعت نمی‌توان چنین کاری کرد. مگر توانستند تلگرام را فیلتر کنند و یا ماهواره را از سطح جامعه جمع کنند؟! تقابل با تکنولوژی و با فرایند رو به رشد ارتباطات در جهان منطقی و عقلانی نیست و به امنیت کشور، فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی آسیب وارد می‌کند از همه مهمتر نارضایتی اجتماعی ایجاد می‌کند.

اصلی ترین وظیفه نماینده تامین رضایت و معاش و رفاه مردم است

او اظهار کرد: من به عنوان کسی که در مجلس خدمت می‌کنم اصلی ترین وظیفه ام تامین رضایت و معاش و رفاه مردم است نه اینکه دغدغه و تنش فکری ایجاد کنم و حقوق مردم را محدود کنم. این اقدام خلاف مقررات صریح بین المللی در زمینه ارتباطات است. باید به اسناد حقوق بشری و اعلامیه جهانی حقوق بشر و مصوبات دهه  ۱۹۶۰ در حوزه حقوق سیاسی-اجتماعی  در سازمان ملل مراجعه کرد و در همه این اسناد بین المللی و یا قانون اساسی ما حق آزادی ارتباطات جزو حقوق به رسمیت شناخته شده برای مردم است.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: مردم حق دارند با یکدیگر از طریق وسایل و بسترهای مختلف ارتباط داشته باشند  که یکی از آنها بستر مجازی است. در نتیجه ما حق نداریم حقوق مردم را محدود و یا ضایع کنیم و تلاش کنیم همه امور مردم را زیر نظر داشته باشیم و همه ارتباطات مردم را در شبکه ای بیاوریم که  ساختار تعریف شده ای ندارد. هر چه توانستیم جایگزین تلگرام، یک بستر داخلی را جابیندازیم آن زمان می توانیم یک بستر داخلی را ایجاد کنیم و ارتباطمان را با جهان قطع کنیم.

الگوی کره شمالی و کشورهای کمونیستی شکست خورده است

نماینده مردم تربت جام در مجلس اظهار کرد: این الگوهای فکری در کشورهایی از جمله کره شمالی و یا برخی کشورهای کمونیستی آمریکای لاتین هم جواب نداده است یا یک سری کشورهای همسایه ما مثل روسیه و ترکیه که در حال اعمال نظارت هستند با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

این گونه نیست که به راحتی بتوانند این کار را انجام دهند چراکه تاکنون هیچ حاصلی را دربرنداشته است. اگر یک تحقیق میدانی انجام دهیم همه این کشورهایی که به این سمت و سو رفتند چه حاصلی به دست آوردند؟ از چین که به لحاظ تکنولوژی و نظارت نمی‌توانیم قوی تر باشیم چراکه تلاش بسیاری برای محدودسازی انجام داد اما حالا به چه سمت و سویی می‌رود.

او درباره تورم طرح ها در مجلس یازدهم اشاره کرد: آمار طرح‌هایی که اعلام می‌شود بسیار بالا است که فکر می‌کنم ۲۰، ۲۵ درصد هم به عمر این مجلس نمی‌رسد.

صباغیان:اینکه چه کسی مدیر و سیاستگذار فضای مجازی است مهم است

این اظهارات جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که از مخالفان اصلی این طرح است در حالی است که محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق و مهریز نظر دیگری دارد؛ او که اسمش در لیست مخالفان طرح قرار دارد تاکید دارد که با کلیات طرح مخالفتی ندارد.

 او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین می‎‌گوید با کلیات طرح فضای مجازی مجلس موافق است اما با برخی جزییات آن از جمله ذیل اصل ۸۵ رفتن این طرح مخالف است.

صباغیان درباره دلایل مخالفتش با این طرح اشاره کرد: طرحی که الان در مجلس تحت عنوان طرح کاربران فضای مجازی مطرح است ایراداتی کلان به آن وارد است. فضای مجازی به نوعی فضایی است که مردم می‌توانند نظرات و دیدگاه هایشان را مطرح کنند. در کمیسیونی که در حال حاضر برای بررسی این طرح پیشنهاد شده اعضایی حضور دارند که متشکل از نمایندگان دولت و مجلس بوده و در مجموع اقلیت هستند در نتیجه با این کار، آن نظارت مردم که همان مجلس است کاهش پیدا می‌کند.

اقدام چالش برانگیز مجلس علیه دولت رئیسی /کسب‌وکار مردم در خطر!

او افزود: ما باید به فضای مجازی سروسامان بدهیم و یک بستر ملی برای فضای مجازی داشته باشیم اما اینکه این بستر ملی باید الان توسط چه کسی مدیریت و سیاستگذاری شود محل بحث بوده و مهم است. کمیسیونی که تشکیل شده طبیعتا سه ناظر از مجلس داریم و شش نفر از دولت. بنابراین اکثرا از بخش های حاکمیتی هستند.

صباغیان ادامه داد: این موضوع با توجه به اینکه نقش و اراده مردم در جاهای مختلف از جمله در فضای مجازی می‌تواند بر سرنوشتشان تاثیرگذار باشد در اینجا حتما باید نقش مجلس مشخص شود یا به عنوان نمایندگان مردم (به طور مستقیم) اعمال نظر کند و یا از طرف دولت که منتخب غیرمستقیم مجلس یعنی از طریق وزرا است. بنابراین فکر می کنم در این بخش ایرادی وجود دارد که باید برطرف شود.

نماینده مردم مهریز و بافق در پاسخ به این سوال که آیا با کلیت طرح موافقید یا خیر؟ عنوان کرد: بنده به دلیل ایرادی که گفته شد این طرح را قبول ندارم ما باید اینترنت ملی و فضای مجازی ملی داشته باشیم و من با این به صورت صددرصد موافقم. منتهی چه کسی در این زمینه سیاستگذاری کند و یا مدیریت و نظارت کند و یا چه درگاهی و یا چه شرایطی تعریف کند، محل بحث است من فکر می کنم با این روندی که وجود دارد دچار مشکل است.

او در پاسخ به این سوال که آیا از نگاه شما این طرح می‌تواند دردسری را برای دولت رئیسی ایجاد کند؟ بیان کرد: بحث این دولت و آن دولت مطرح نیست تمام تلاش ما برای حفظ حقوق مردم و حفظ نظام است که در واقع حفظ نظام با حفظ حقوق مردم میسر می‌شود.

صباغیان درباره حامیان این طرح عنوان کرد: بنده نظر شخصی خود را مطرح می کنم هر کسی نظر خاص خود را دارد.

نباید تحت تاثیر مخالفت مردم قرار بگیریم

این نماینده مجلس درباره واکنش منفی کاربران فضای مجازی به این طرح گفت: در بخشی از تصمیمات و مصوبات ما باید به نظر مردم هم توجه شود منتهی اینکه ما به این دلیل که عده ای مخالفت می کنند نباید تحت تاثیر قرار بگیریم بلکه باید ببینیم چه طرحی بهترین خدمت را به مردم ارائه و مشکلات مردم را رفع می‌کند از آن حمایت کنیم.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این طرح در قالب دوفوریت مطرح شده اما مردم با مشکلات اقتصادی، معیشت و خشکسالی و برق و آب مواجه هستند بررسی این طرح چه مفهومی دارد؟ عنوان کرد: به هر حال مسائل مهمی داریم هر بحثی از دیدگاه هر کسی در جایگاه خودش مهم است ممکن است این مسائل برای ما مهم باشد اما از دیدگاه عده ای دیگر این طرح مهم باشد.

صباغیان درباره تورم طرح ها در مجلس تاکید کرد: اینکه این طرح در اولویت قرار دارد یا در اولویت قرار ندارد دیدگاه شخص بنده است اما از نظر دیدگاه طراحان ممکن است این طرح در اولویت باشد از این رو ما نمی توانیم نظر خود را در اولویت بدانیم.

طاهری: با ذیل اصل ۸۵ قرار گرفتن این طرح مخالف بودم

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان در مجلس که نامش در بین مخالفان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی دیده می‌شود در گفت وگو با خبرگزاری با خبرآنلاین می‌گوید: بنده با ذیل اصل ۸۵ قرار گرفتن این طرح مخالف بودم طبق این اصل می‌توانند بررسی طرح را به کمیسیون تخصصی واگذار کنند اما ما بر این باور بودیم که این طرح باید در صحن مطرح و بررسی شود.

او افزود: بهتر است در برخی مواد آن تغییراتی لحاظ شود. با کلیات طرح مخالف نیستم بلکه با برخی از مواد و ذیل اصل ۸۵ قرار گرفتن طرح مخالفم.

طاهری در پاسخ به این سوال که آیا این طرح می‌تواند دردسری را برای دولت رئیسی ایجاد کند؟ عنوان کرد: برخی از مواد آن باید اصلاح شود تا به طرح خوبی تبدیل شود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    281 8
    برخی بدشون نمیاد این هرج و مرج بشه
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    این مجلس تیشه به ریشه زندگی مردم نزنه کمک کردنش ÷یشکش
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    353 7
    امان از دست این کارمندان مجلس انقلابی بیگانه با مردم !!! که از درد مردم خبر ندارند !!!
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    313 7
    یعنی مجلس انقدر بیکاره و موضوعات مهمتر و با اولویت بالاتری وجود نداره که فضای مجازی شده دغدغه؟!!! مردم دردشون را به کی بگن بابا خجالت بکشید از این همه فساد سو مدیریت گرانی تورم رکود اقتصادی دشمنی با این و آن .... بسته دیگه
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    295 7
    خسته مون کردید
  • حمید IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    زنبور درشت و بی مروت را گوی باری چو عسل نمی دهی نیش مزن
  • م.ن IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    260 8
    ما نون وآب نداریم ،آقایون اول درفکر اینترنت هستن ،جمعش کنید جان مادرتون
  • نیما IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    این مردم هربلایی که سرشون بیاد حقشونه
  • محمد IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    276 8
    یه مشت آدم که هیچ اعتنایی به نظر جامعه ندارند، علتش هم اینه که اینها با مشارکت 25 % وارد مجلس شدند و نماینده حداقل جامعه هستند
  • N IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    212 2
    حرف حساب کم مشکل ملت دارن که رسیدیم به فیلتر که کار بجایی نمی برین بیخودی وقت تلف نکنید معیشت ملت رسیدگی کنید
  • مهاجر IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    196 2
    خداروشکرکه منتخبین مردم درمجلس،همه مشکلات ملت روحل کردند والان فقط مونده اینترنت
  • علیرضا IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    43 7
    لایک
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    168 3
    مجلس ضد دولت‌ها و دشمن مردم شده است.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    110 6
    وا اسفا در مجلسی که به جای کمک به دولت جدید ی که با این چالش های وحشتناک مواجه است چه جای مطرح کردن این حرفهاست به جای ایجاد چالش کمک کنید چالش ها حل شود
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    147 2
    کی طراحه این طرحه بگید اسمشو که ابروش بره
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    183 7
    پیش به سوی کره شمالی شدن
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    186 8
    نماینده حداقلی باشی دغدغه ات میشه اینترنت نه معیشت
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      وقتی رای ندید نتیجه میشه این
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    175 3
    بی خیال زندگی مردم بشید اگه حلال مشکلات نیستید
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    180 2
    انقدر که این طرح خنده داره ادم نمیدونه چی بگه