ترکیه به ارمنستان هشدار داد:اگر پیام اردوغان و علی‌اف را گوش ندهید با مشکلات جدی مواجه می‌شوید!

فارس نوشت: یک مقام ارشد حزب حاکم ترکیه گفت، اگر ارمنستان پیام‌های ترکیه و جمهوری آذربایجان را درک نکند، با مشکلات جدیدی مواجه می‌شود.

 یک مقام ارشد ترکیه، جمهوری ارمنستان را به در خطر انداختن صلح منطقه‌ای متهم کرد و به این کشور هشدار داد.

 به نوشته خبرگزاری «پن آرمنیان»، «عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم «عدالت و توسعه»  در توییتی، ایروان را به مشکل آفرینی در مسیر صلح منطقه متهم کرد و نوشت: «اگر ارمنستان پیام‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و الهام علی‌اف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان را درک نکند، با مشکلات جدیدی مواجه می‌شود.»

اظهارات این مقام ارشد ترکیه پس از آن بیان شد که ارتش ارمنستان مدعی تیراندازی قوای جمهوری آذربایجان و جراحت نیروهای ارمنستانی مستقر در خطوط مرزی شد.

به گزارش این منبع خبری، وی یادآور شد که اردوغان خواستارایجاد یک بستر همکاری منطقه‌ای با مشارکت ۶ کشو است که ارمنستان را نیز  شامل می‌شود. این مقام ارشد ترکیه با توصیف این مسئله به عنوان یک فرصت تاریخی گفت که ترکیه به ایروان اجازه نمی دهد صلح منطقه‌ای را به خطر بیندازد.

این در حالی است که وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای صربستانی خود از مواضع ارمنستان در منطقه انتقاد  کرد.

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان  در یک نشست مطبوعاتی مشترک با همتای صربستانی خود  «نیکولا سلاکوویچ » در «باکو» گفت:«ارمنستان در مورد مسئله برقراری صلح پایدار در منطقه موضع غیر سازنده اتخاذ کرده است.»

وی گفت: «باکو در حال انجام اقدامات لازم برای اطمینان از صلح پایدار در منطقه است، و تمام گام‌ها را برای پیمان صلح برداشته است. اما متاسفانه  ارمنستان موضع سازنده‌ای در این مورد نشان نمی‌دهد.»

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان افزود: «ارمنستان به این نیات‌ خوب باکو پاسخ نمی‌دهد. چنین نگرشی ضربه‌ای به صلح و پیشرفت در منطقه می‌زند. با استفاده صحیح از وضعیت موجود و رعایت قوانین بین المللی، می‌توان صلح پایدار را در منطقه برقرار کرد.»

دور جدید تنش‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و پس از یک ماه و نیم درگیری، در نهایت در تاریخ ۹ نوامبر سال گذشته میلادی، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ای مشترک در خصوص توقف کامل خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ امضا کردند.

در تاریخ ۱۳ آوریل سال جاری میلادی، علی اف اعلام کرد که انتظار دارد که پیشنهاداتی از سوی گروه مینسک در خصوص عملکرد بیشتر این کشور دریافت کند و تصریح کرد که می‌تواند نقش مثبتی را در برقراری بیشتر یک زندگی صلح‌آمیز در منطقه ایفا کند. در همان روز، گروه مینسک از دو طرف خواست که از اتهام‌زنی متقابل خودداری کنند و مقدمات مذاکرات سازنده را فراهم آورند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    72 36
    آره باید بقیه زمین هاتون را هم به آذربایجان بدید تا در اختیار نظامیان ترکیه قرار بده.
    • OM ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      11 7
      خطر ترکیه رو باید جدی گرفت. این اردوغان فقط و فقط دنبال مستعمره سازی آذربایجان است وگرنه آذربایجان کشور چندان قدرتمندی نیست که ترکیه بخواهد با اتحادی و شراکتی داشته باشد.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    68 62
    این ارمنستان میخادازنقشه جغرافیاخودشونیست کنه بااین حرکات خوب حیاکن بس کن انقدردست وپانزن
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      15 5
      آذربایجان هم افسارشو داده دست ترکیه ، حالا کی باشه که با این کارهای احمقانه، تورکیه و آذربایجان ، جفتشون ، به فنا برن ، خدا می‌دونه !!!
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    84 94
    رژیم غاصب و متجاوز ارمنستان، آبروی ارمنی ها را می برد، حق پیروز است و متجاوز ذلیل می شود
  • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    73 88
    ارمنستان جعلی خاک آذربایجان رو غصب کرده که باید خاک مسلمانان رو تخلیه کند
    • آرمن IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      13 19
      عمو جون فکر کنم شما همیشه تاریختون را تجدید می شدین فکر کنم هیچ وقت بیستون یا تخت جمشید نرفتید یا اصلا نمی دونید ارامنه کین کجا بودن اصلا اطلاعی از تاریخ هخامنشینان و ساسانیان ندارین گناهی هم ندارین شما تاریخ چنگیزخان را که دست نوازشی کشیده باید بلد باشد خیلی فرقه بین مملکتی که تاریخ پیدایشش از کبریت توکل کمتره با کشوری که تاریخش تنیده شده با هزاران سال تاریخ ایران.
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      10 17
      بر چه اساسی در این قسمت نوشتی "ارمنستان جعلی"؟نکته بعد اینکه تو که اونطور در این قسمت نوشتی "خاک مسلمانان"،نظرت در مورد رابطه جمهوری آذربایجان با اسرائیل چیه؟
  • یول آشان IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    82 61
    ترکیه خودش چیه اردوغانش کی باشه یقیشدر .یقیشدر که زیاد داری پرو بازی در میاری
  • مجید IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    84 70
    باز شاه عثمان ترک به ارمنستان هششششدار داد. بشین مردک سرجات. خشکسالی خوزستان وهورالعظیم وهمچنین عراق همه بخاطر سدهای متعددی که ترکها بر روی رودهای جاری وسرشاخه هایی که به خوزستان میره ساخته شده.. باعث وبانیش ترکستان اردوغان هست.
    • اسماعیل IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      65 53
      سرشاخه های رودهای مارون هندیجان کارون چه ربطی به تورکها دارد سرشاخه های رودهای مذکور اکثرا از استانهای چهارمحال بختیاری لرستان سنندج تغذیه میشوند این قدر از قدرت گیری تورکها لرزه براندامت نیافتد تورکها ملقب به سیف الاسلام هستند وکابوسی برای زیاده خواهان امپریالیسم کاپیتالیسم کومونیسم تروریسم
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      7 15
      اسماعیل قدرت تورک عثمانی!!!! یک خورده مطالعه بکنه بعداز اررردوغانت پشتیبانی همه جانبه کن. بعدخودت اعتراف میکنی
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      9 23
      اسماعیل ۱۴:۱۳ ، تورکیه کی باشه که بخواد به ارمنستان هشدار بده ، الان هم که میبینی تورکیه شاخ شده ، از صدقه سر جوانان ایرانیه که میرن تورکیه و آنتالیا ، اقتصاد اون کشور را رونق میدن میگیری که چی میگم !!!
    • در جواب اسماعیل NO ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      9 12
      ترکها در تمام تاریخ همدست یهود و غارتگر بودند و شهره به شیعه کشی. ترکیه مزدور اول و آخر یهود و ناتو در منطقه هست، ترک و اسلام؟؟؟ شوخی میکنی؟ شما از ریشه یهودیان ترک خزری هستید عزیزم. ترکیه بزرگترین قاتل شیعیان هست در منطقه و جهان 1-حمایت از داعش ضد شیعیان عراق 2-حمایت از عربستان سعودی برای کشتار شیعیان حوثی با پهپاد 3 - کشتار علویان سوریه 4 - شهادت هزارن ایرانی مداقع حرم بدست مزدوران ترکیه
    • مرتضی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      12 6
      متاسفم برات یعنی خوزستان رو ترکیه خشک کرد خاک تو سر نفهمت .
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    91 70
    ترکیه باید بخاطر کشتاروحشیانه ارمنی ها درگذشته تاوان دهد ( غرامت وحشیگریهای عثمانیهابابت جنایات جنگی بروزحساب شود) چون تجربه تاریخی جهان ثابت کرده اگرفردویاگروه متجاوزی تنبیه نشود بعدازمدتی بصورت طلبکار ظاهرمیشود!؟!؟!؟!؟!؟ بااحترام به همه عزیزان با هرزبان وقومیت ومذهب
    • انسانم آرزوست IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      3 15
      توهم زدی اردوغان عین عروسک خیمه شب بازی آمریکا ست ، از توهم ترکیه استفاده میکنند برای رسیدن به مقاصد شومشون اگه به صدام، غزافی ووو اجازه عرض اندام دادن به ترکیه هم میدن ، بابا بد جور توهم زدی پان ترک
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    88 84
    ترکیه خیلی غلط کرد با آذربابجان. اینها سیلی نخورن سراغ ایران هم میان.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      19 23
      تو ادلب زدن تو سرتون ندیدی؟؟؟؟ ارمنستان هم حپایت کردید تو ۴۴ روز نسخه تونو پیچیدن. غلط هم جد و آبادت کردن.
  • مجید IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    58 61
    اقای چلیک عثمانی ترکستانی مسبب خشکسالی خوزستان وهورالعظیم کشورشماست. شما بر هر رودی یک سد غیرقانونی درست میکردین بدون هیچ ملاحظه همسایه داری. الان باید هم برای کشورهای دیگه گردن کلفتی کنید.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    41 66
    هشدار چی بزنید ارمنی ها رو بزارید طرفدارنشم پارس کنن ما خیلی قویتر از اونهاییم پاکستان تورکیه آذربایجان و همه ی کشورها از خودش نیرو داریم الان وقت ترس نیست صلح هم اشتباه بود
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      14 18
      حرف دهنتو بفهم ، فعلا که ارمنی ها حال تورک ها رو حسابی گرفتن
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      18 8
      تو قبل از اینکه اونطور غیر منطقی در این قسمت نظر بدی،ادب رو در نظر دادن یاد میگرفتی.منظورت از "پارس کنن"در این نظرت چیه؟هدف و نیت واقعیت از به کار بردن اون واژه ها چی بود؟آیا ادعای مخالفت با نژاد پرستی و تفکرات نادرست قومیتی هم داری؟مثل عده ای از پانترکان هم یک دوقطبی قومیتی کاذب به طرز شدیدی در ذهنت وجود داره و به شدت درگیرشی ؟منظورت از واژه "ما"و "یم"در واژه "داریم"در این نظرت چی بود؟به تو چه؟اصلا تو اون وسط چیکاره ای؟نکته بعد اینکه برای تو منافع ملی ایران مهمتره یا منافع ملی ترکیه و جمهوری آذربایجان؟ تو کجایی هستی؟در کدوم کشور داری زندگی میکنی؟
    • NO ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      5 2
      مگر برید به تروریست‌های پاکستان متوسل شید تروریست شیعه کش.
  • آرمان CA ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    77 50
    آذربایجان وارد خاک ارمنستان شده و با کمک ترکيه می‌خواهد مرز ایران و ارمنستان را جدا کند و حرف از صلح می‌زند.نویسنده محترم لطفا در نقشه نشان دهید که نیروهای ترک کجا هستند. اگر شما طرف کشور خاصی را نمی‌گیرید.اخبار مغرضانه چاپ نکنید.بعدش ترکها سراغ ایران خواهند آمد چون سیرمونی ندارند.
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      7 31
      نمیدونم این نظرت در این قسمت صحت داره یا نه.ولی متاسفانه عده ای از پانترکان هم به شدت و با سوء استفاده از واژه "ترک"و تلاش برای ایجاد یک دوقطبی قومیتی کاذب و توهم توطئه در ذهن عده ای،سعی می کنند حمایت ترک زبان های ایرانی رو نسبت به یک سری از اقداماتی که در ترکیه و جمهوری آذربایجان بر ضد امنیت ملی ایران هست رو جلب کنند و سعی میکنند حساسیت نسبت به اون اقدامات در ایران رو کمرنگ کنن.عده ای از اون پانترکان هم در حالی که تفکر پانترکی شدیدی هم دارن،خودشونو پانترک هم نمیدونن.عده ایشون در اون مورد به شدت رفتار منافقانه ای هم دارن و عده ایشون هم به شدت سعی می کنند موافقان اون طرز تفکر پانترکیشونو هم زیاد نشون بدن.عده ایشون بسیار تلاش میکنند با سوء استفاده از واژه "ترک"یک پیوند کاذب و دروغین و اغراق آمیزی هم بین آذربایجان و ترکیه و یک مرزبندی اغراق آمیز و کاذب و دروغینی بین آذربایجان و بعضی از مناطق ایران هم نشون بدن.عده ایشون به شدت تلاش میکنند به اسم "هویت" و به دروغ هویت واقعی آذربایجان رو تحریف و تحریم کنند.
    • پویا IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      6 2
      جمهپوری آذربایجان و ترکیه نمی تواند هیچی غلطی نمی کند که مرز ارمنستان را با ایران جدا کند چونکه قرباغ کوهستانی را ازجمهپوری آذربایجان می گیریم و به ارمنستان میدهیم و باکو و ترکیه حق ندارند به خاک ارمنستان وارد شود
  • چنگیرخان IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 8
    خشکسالی بخاطر اینه که آب اهواز رو میکشید میبرید اصفهان و کویرهای فارس نشین چه ربطی به ترکیه داره ارمنستان هم ی مقدار وضع داخلی روسیه به هم بخوره چیزی ازش نمیمونه حالا هر چقدر میخواید کمکش کنید
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    10 2
    اردوغان داعشی بزرگترین تهدید منطقه است
  • ناشناس IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    5 2
    بعد از دستگیری "اوجالان" رهبر مخالفان کردستان ترکیه، توسط سیا و موساد در آفریقا و تحویل او به دولت ترکیه؛ ارتش ترکیه پاسگاه‌های مرزی ایران را بمب باران کرد و اگر زلزله "ازمیر" ترکیه رخ نمی‌داد ما شاهد جنگ تمام عیار ترکیه با حمایت آمریکا و اسرائیل علیه ایران بودیم. آیا چنین اتفاقی ممکن است دوباره رخ دهد؟؟؟
  • رضا پالانی DE ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    11 4
    ارمنستان پیروز است
  • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    7 2
    باسلام خدمت مردم عالم و شریف ایران عزیز یه مطلبی میگم که تمام ایران دوستها روی آن اجماع دارن واون اینه در هیچ مقطعی از تاریخ دوکشور ترکیه فعلی عثمانی قبلی و شوروی و روسیه فعلی خیر خواه و دوست ایران نبوده و نخواهند بود و سیاست خصمانه خود را تا کنون ادامه داده اند .سپاس
  • NL ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    9 5
    ترکیه غلط کرد . ترکیه فعلا برود در کشورهای مسلمان قطر و لیبی و عراق و سوریه و افغانستان دخالت کند و ترکیه را چه دخالت در امور یک کشور باستانی مسیحی ؟!
  • کوروش IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 5
    خوب ارمنستان ضعیف وتوسری خورگیرآوردن فکرنمیکردم اینقدر ارمنستان کشورضعیفی باشه شما بهتره دوباره برگردید بدامن روس اگه عرضه ندارید از سرزمین تان دفاع کنید
  • رضا IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    6 3
    ترکیه روز به روز وقیح تر داره میشه اگه اوضاع به همین منوال پیش بره دور نیست روزیکه ادعای مالکیت استان آذربایجان رو هم بکنه! هر سال هم بودجه نظامی خودشو بیشتر میکنه و مرتبا درحال تقویت ارتش خودشه. اغلب جنگ هایی که تابحال شرکت کرده براش حکم مانور داشته مثل دخالت در لیبی و جنگ ارمنستان و آذربایجان .
  • Ali IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    4 5
    دوران بربریت به سرامده وهرکس بخواهدقوانین بین الممللی رانقض کند با برخورد جهانی مواجه میشود اذربایجان باید پا از گلیمش فراتر نگذارد البته ارمنستان هم چندان ضعیف نیست وگزینه های نهایی روی میزدارد
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    5 5
    تورکیه کی باشه که به ارمنستان هشدار بده ، عردوقان یادش رفته تو یک جلسه بین‌المللی، پوتین صندلی عردوقان رو پرت کرد اون ور و جلوی اون همه حاضرین ، فیلم هاش تماما موجوده ، قابل توجه پانترک ها برید ببینید
  • RU ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    10 3
    بزودی ترکیه از هم خواهد پاشید و ترکهای بی هویت به مغولستان و چون برمیگردند
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    6 2
    ترکیه شده قلدر منطقه آخ که کشوری نیست اونو تو جایگاه خودش قرار بده
  • .... IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    4 2
    واقعا تاسف باره . دو تا کشوری که جزئی از ایران بودن با هم اختلاف دارن . به جای اینکه ایران این وسط همه کاره باشه ترکیه مرتب هارت و پورت میکنه . تو رو خدا مسئولین به خودتون بیاین . مراقب مرز ایران و ارمنستان باشین .
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 2
    این ملاک نیست یک یا چند کشوری همسایه ما همجنس همزبان هم دین ما حتی فامیل باشند باید چشم بسته از آنها دفاع کرد باید دید کدام کشور با فرهنگتر وعادلتر است ودنبال قدرت نمایی نیست ملت ها آرامش و خوشبختی می خواهند نه شب بمب باران سر زن بچه بی گناه در کل تاکنون کشوری در دنیا نیامده که کشور ضعیفتر که همسایه اوست به او زور نگفته باشد اگرم بوده مقطه ای بوده باید حساب ببره باج بده تا به او حمله نشه ولی پس از تجربه جنگ جهانی اول و دوم که مرگ ویرانی در اروپا بی داد کرد نتیجه گرفتند که باید با آرامش زندگی کرد ومیبینید کشور های کوچک با درآمد کم مثل سوئیس وسوئد وغیره با آرامش وفرهنگ زندگی می کنند حال شما حاظری زن فرزندتان در سوئیس که همدین تو میست باشند یا در عراق وافغانستان که هم دین ما هستند یا توجه داشته باشید جنگ بین کشورهای مسلمان ایران عراق برادر کشی افغانها برادر کشی داعش برادر کشی یمن یا جنگهای دو کشور مسلمان ایران عثمانی ۱۵۰ سال خونریزی و ویرانی دو کشور که بوی خسارت آن هنوز می آید چه نتیجه ای داشت لذا ما به عنوان یک انسان با وجدان حق نداریم ناحق از ارمنستان یا ترکیه ی آزربایجان دفاع کنیم
  • آرمین IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    10 1
    مسئولان ما خطر ترکیه را جدی بگیرن.
  • علی IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    16 12
    اینم از توهم پا منقلیهای ترک ستیز نوکر استعمارگران و جوجه کمونیستها که از قدرت گیری ترکها لرزه به تنشون افتاده ، خوشتون بیاد یا نیاد ترکها سیف السلام هستن و لشگر مخلص خدا تا میتونید حرص بخورید که انشالله چشمتون هم دراد .
  • پویا IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    5 6
    بله آقای جمهپوری آذربایجان وترکیه شما غلطی هیچ غلطی نمی کنید که بر سر ارمنستان بلاهایی بیاورید ما از ارمنی ها حمایت می کنیم وشما هیچ غلطی نمی کنید مرز ارمنستان و ایران را جدا کنید شما همان کسایی هستید که قرباغ کوهستانی را می خواستید از ارمنستان ترکیه بهفم این سوال را باکو و ترکیه نمی تواند به خاک ارمنستان بیاید چون که باکو وترکیه حق ندارد به خاک ارمنی ها بیاید و علان هم ارمنستان می گوید قرباغ مال ما هست مااز باکو می گیریم و به تحویل ارمنستان میدهیم