کمتر از ۶۰ روز تا آغاز سال تحصیلی؛ اجماع بر سر بازگشایی مدارس

اگر از نتایج کنکور امسال که قرار است به زودی اعلام شود، فاکتور بگیریم، قطعا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی برای فرزندان دانش‌آموزشان بازگشایی مدارس در ماه مهر محسوب می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، از یک سو آموزش آنلاین دردسرهای کمی طی تجربه این مدت نداشته،‌ و از سوی دیگر بازگشایی مدارس و در کنار هم قرار گرفتن دانش‌آموزان ترس از انتقال و ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند، خصوصا که برخی از سویه‌های کرونا نشان داده که فقط مختص بزرگسالان نیست.با این حال وزیر آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت بارها بر تصمیم برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده تاکید کرد و امروز هم آب پاکی را روی دست همه منتظران خبر آموزش آنلاین در سال تحصیلی جدید ریخت.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم افتتاحیه پایگاه تجمیعی واکسیناسیون معلمان که در شهر ری برگزار شد، اعلام کرد: امروز ارزیابی بین المللی این است که از هر طریقی که می‌شود برای بازگشایی مدارس اقدام شود و این ضرورتی بود که خوشبختانه در ستاد ملی مقابله با کرونا منجر به واکسینه شدن معلمان شد و آنها به عنوان سرباز سپاه پیشرفت، آماده می‌شوند که از مهر امسال بار دیگر طنین مهر و محبت را در مدارس آشکار کنند.

به گفته حاجی‌میرزایی، طبق بررسی‌هایی که در جمعیت دوره دوم ابتدایی انجام شده است، ٩٠ درصد معلمان هر روز یا بیشتر روزهای هفته در ارتباط با دانش آموزان بودند و ٨۴ درصد معلمان در کنار کار آموزشی، برای توسعه توانایی‌های دانش آموزان هم قدم برداشتند که این آمار قابل اعتنایی است.

کمتر از ۶۰ روز تا آغاز سال تحصیلی؛ اجماع بر سر بازگشایی مدارس

او افزود: درست است که کار در بستر مجازی کاستی‌های خودش را دارد اما باید وضعیت را با تعطیلی جریان آموزشی منطبق می‌کردیم و در بررسی انجام شده ٩٠ درصد دانش آموزان، دلتنگ مدرسه بودند.

اما تاکید بر بازگشایی مدارس فقط از سوی وزیر آموزش و پرورش نبود. در هفته‌ای که گذشت مسئولان وزارت بهداشت نیز دلایل خود برای بازگشایی مدارس را بارها و به شکل مختلف اعلام کردند.

وزیر بهداشت در همین خصوص درباره نگرانی خانواده‌ها به دنبال بازگشایی مدارس و واکسینه نشدن دانش آموزان گفت که در هیچ جای دنیا واکسیناسیون دانش‌آموزان را نداریم و به عنوان گروه‌های هدف در نظر گرفته نشده اند، اما تنها واکسنی که برای گروه سنی ۵ تا ١٨ سال جواب داده ، پاستور است که اگر پاسخ مناسب از آن بگیریم می‌توان از این واکسن استقاده کنیم.

چقدر احتمال ابتلا برای کودکان و نوجوانان وجود دارد؟

مهم‌ترین سوالی که این میان وجود دارد، میزان و شدت خطر ابتلای دانش‌آموزان است. معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره این موضوع می‌گوید: مطالعات نشان داده انتقال ویروس در بین کودکان خیلی کمتر است، اما نسبتا انتقال از کودکان به بزرگسال و بر عکس بیشتر است.

به گفته علیرضا رئیسی بچه‌ها وقتی درگیر ویروس می شوند بی علامت هستند. این اتفاق دو علت دارد اول اینکه انباشت ویروس در بدن بچه‌ها کم است زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بسیار بالاست و مرتبا بدن آنها در حال ساخت آنتی بادی است.بنا براین ایمنی بدن کودکان همیشه از بدن بزرگسالان بیشتر است.

او می‌گوید: باید به محض بروز علائم در بدن یک دانش آموز بلافاصله باید به مراکز بهداشت و سلامت اطلاع رسانی شود و به جز دانش آموز، والدین او نیز مورد تست قرار بگیرند. اتفاقا کسانی که در خطرند بزرگسالان و معلمان هستند. چون سیستم ایمنی پایینی دارند.

کمتر از ۶۰ روز تا آغاز سال تحصیلی؛ اجماع بر سر بازگشایی مدارس

۵ احتمال و پیش‌بینی برای بازگشایی مدارس

علاوه بر واکسیناسیون معلمان که از اولین گام‌های بازگشایی مدارس است، وزارت آوزش و پرورش انواع شکل‌های بازگشایی مدارس را هم پیش‌بینی کرده است.

به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، ۵ سناریو برای بازگشایی مدارس وجود دارد.

سناریوی نخست، شرایط عادی حضوری و زمان‌های استاندارد آموزشی است که سناریوی مطلوب و ایده‌آل اما غیرمحتمل است.

بیشتر بخوانید:

کووید ۱۹ و آموزش آنلاین؛ کشورهای دنیا چه کردند؟

سناریوی دوم، شرایط حضوری در زمان‌های کوتاه شده با ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، این سناریوی ممکن و مناسبی است.

سناریوی سوم که مطلوب‌ترین سناریو است ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری، کلاس‌های تقسیم شده و زمان‌های نسبتاً کوتاه شده آموزشی است، این شرایط نیازمند واکسیناسیون کامل معلمان و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

در  سناریوی سوم، برنامه درسی متناسب با تاکید بر نکات کلیدی یعنی برنامه درسی کوتاه شده است، حضور گردشی دانش‌آموزان در هفته و حضوری و غیرحضوری بودن مبتنی بر ماهیت دروس و ارائه الگوی اجرایی و تفویض اختیار به مدارس با نظارت‌های گسترده را خواهیم داشت.

سناریوی چهارم متناسب با شرایط استان‌ها بر اساس رنگ‌بندی اقدام می‌شود و سناریوی پنجم بدبینانه‌ترین سناریو و آموزش مطلقا غیرحضوری است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    با چه زيوني بايد حاليتون كنيم كه اين يك فاجعه در پي خواهد داشت؟! مثل اينكه اصلا حاليتون نيست كل جامعه و كشور رو به نابودي مي كشونيد؟ مگه مردم موش آزمايشگاهي شما هستن؟ كه وقتي گند زدين توش بياييد ماست مالي كنيد و گردن نگيريد. اين ديگه بازي با جون انسانهاست. چي فكر كردين با خودتون؟
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      20 46
      ریسک فوت ناشی از کرونا در اطفال و نوجوانان بسیار ناچیز هست و اگر بزرگسالان واکسینه بشند باز نشدن مدارس هیچ توجیهی نداره
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    من که تا واکسیناسیون در کشور کامل نشه و دریای مواج کرونا به صورت کامل آروم نشه بچه‌ام رو مدرسه نمی‌فرستم. یک سال عقب بیفته بهتره تا جونش به خطر بیفته.
  • سلام IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    من تا ۸۰ درصد جامعه واکسن نزدن بچمو به مدرسه نمی فرستم کرونا رو شوخی گرفتن مثل اینکه
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      من هم
    • مهدی IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      86 16
      من هم حالا خیلی مسائل مهمی یاد میدن
  • taqi IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    86 6
    سلامبه کجا میریم
  • NL ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    117 7
    بلاهت پایان ندارد.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    واقعا معلوم نیست چه برنامه ای دارید
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    شما باز کنید ما نمیفرستیم
  • هادی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    کی دیگه به حرف های شما اعتماد داره آخه اوج گیری کرونا بعد از بازگشایی قبلی یادتون رفته انگار
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    بنظر من این مسئولین ابلهانی بیشتر نیستند که دارند با جان و مال مردم بازی میکنند یکی نیست بگوید احمق بی شعور الان بیمارستانها جا نیست از شدت کرونا و آمار مرگ و میر بالا رفته و بعد تو نفهم احمق میخواهی با جان فرزندان ما بازی کنی و به کشتن بدهی . من به هیچ وجه حتی به قیمت افتادن یکی دو سال باشد بچه ام را به مدرسه نمیفرستم که بیاید در این وضعیت شما بخواهید درس بدهید . بروید دنبال مسخره بازی دیگری ترو بخدا انتشاربده
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      42 6
      کاش فقط ابله بودند. اینقدر بی وجدان و بی تعهدند که ذره ای برای جان انسان ها ارزش قائل نیستند. نمکی احمق. کی به تو مدرک داده؟ ممکنه گروه سنی نوجوانان کمتر در خطر کرونا باشند ولی میتوانند تمام خانواده ها رو درگیر کنند. البته با مدیریت شما قبلا کل جامعه آلوده شده ولی کلکسیون جدیدی از موتاسیون های ویروس ایجاد و در جامعه گردش خواهد کرد و احتمالا کل دنیا پروازهاشون رو بر روی ایران خواهند بست. رکورد دار اول کرونا در دنیا به لطف مدیریت نمکی و دار و دسته بی وجدان و بی سوادش.
  • ... IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    ببخشید پدر مادرای عزیز ماهم دیگه خسته شدیم از بس کلمونو کردیم تو گوشیامونو گوشمونو به چیزی بدهکار ندادیم ماهم دیگه نمیتونم این وضع و تحمل کنیم به ماهم حق بدید شما بزرگتر هاهم با ندونم کاری هاتون و مهمونیای بی جا و سفر های بی مورد این کرونا رو تشدید کردید تقسیر شما هم هست تقسیر جامعه نیست تقسیر اخلاق های گند شماهاست که ماهارو بزور به این مهمونیو به اون مهمونی میکشونید ببخشید بی احترامی کردم ولی با حرف هاتون خون ماهارو به جوش میارید
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    زود تر لطفا یک سال که با بی سوادی گذشت و هر آن چه هم به یاد داشتند پرید ... و قد چند سال قبل آموزگاران باید بیاموزند . آنها که در خطر نیستند . پس لطفا شروع کنید . سن های بالا هم که زده اند شکر خدا.
    • : IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      18 19
      افرین خوب گفتید
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    من هم نمی فرستم تا واکسن کرونا زده نشه
  • شایان IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    27 41
    سلام ، میدونم که خیلی از والدین نگران هستن اما متاسفانه واکسنی برای رده سنی دانش آموزان وجود نداره ، از طرفی واکسیناسیون معلم ها تا شهریور تکمیل میشه ، لطفا بذارید بچه ها آموزش حضوری ببینند چون برای یادگیری خیلی بهتره ، حتما توصیه نامه های بهداشتی رو به بچه ها آموزش بدید به امید خدا وضعیت بهتر میشه
    • .... IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      15 1
      اخه یه بچه کلاس اولی چجوری میتونه از خودش مراقبت کنه..دبیرستانی ها شاید بتونن از کرونا در امان باشن ولی بچها باسن کم اصلا نمیتونن
  • ناشناس IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    33 12
    بنظرمیرسه شماهم تمایل به مردن هرچه بیشتربچه های مردم دارید،البته شماکاره ای نیستید،دستورازبالاتردیکته میشه!
  • CA ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    22 11
    به نظرم هر شهری در هر دوره زمانی اگر در وضعیت قرمز هست، باید آموزش به صورت کاملاً غیر حضوری باشه. در سایر شهرها میشه ظرفیت هر کلاس رو تقسیم بر 3 کرد، و هر دانش آموز دو روز در هفته در کلاس های حضوری خلوت تر شرکت کنه، و باقی هفته رو از آموزش آنلاین استفاده کنه. در عین حال اگر کسی نخواست حضوری شرکت کنه هم این اختیار رو داشته باشه که فعلاً تمام آنلاین ادامه بده.
  • بینام IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    33 6
    فقط تنها چیزی که در ایران اصلا هیچ ارزشی برای آقایون مسئول مملکتی نداره=جان انسانهاست!!!! ببینید مردن چه آسون شده!!! بابا حداقل وقت خواب=زیرپتو فقط ۱دقیقه ونه بیشتر، به جان وسلامت بچه ها ونوجوانان این سرزمین "فکر کنید"...تفکر منطقی...آخه باکی دارید لج میکنید؟؟؟ تا نسل ایرانی را کاملا منقرض نکنید مثل اینگه دست بردار هم نیستید اصلا وابدا!!!/ خبرآنلاین محترم لطفا نشر بده خواهشا
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    36 5
    آقا یا خانم به ظاهر مسوول!! صبر داشته باشید. این همه مدت صبر کردید, الان هم صبر کنید تا همه مردم واکسن بزنن و با خیال راحت دانش آموزان به مدارس بروند.
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    40 6
    با بازگشایی مدارس، فاجعه ای را رقم خواهید زد که به نام نظام سند خواهد خورد . خواهشا مردم را از حکومت بیزار نکنید با این تصمیمات احمقانه خودتان.!!!
  • امیررضا IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    32 4
    من سرنوشت فرزندم را تا واکسیناسیون کامل مردم کشورم به دست مسیولان بی کفایت و ابلهی چون شما نخواهم سپرد حتی به قیمت یکسال در خانه نیستن و عقب افتادن فرزندم
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    29 4
    تو سخنرانیتو بکن کسی گوش نمیده ما که پامونو مدرسه نمیزاریم من به حرف یک مشت ابلح گوش نمیدم خیلی اوضاع خوبی درست کردین برا ایران حالا زر هم میزنین
  • asal IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    33 8
    من اصلا مدرسه نمیفرستم تا کل جهان از کرونا پاک نشه و جشن جهانی گرفته نشه... بشنینید تا اولیا بچه هاشون بفرستن مگه از جون بچه هامون سیر هستیم ..اونم شما که هیچ چیز گردن نمیگیرید و پاس میدین بهم دیکه برو بابا
  • ریحانه IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    30 45
    من خواهشمند حضوری کردن مدارس هستم
  • غزل IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    40 34
    چطور آن موقع که بچه هایتان را جشن تولد جشن عروسی مهمانی پارک و غیر می‌برید کرونا وجود نداشت حالا که بحث بازگشایی مدارس شده و بچتون براتون عزیز شده
  • فاطمه IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    18 67
    اگر وزیر آموزش و پرورش یک تصمیم درست گرفته باشد آن هم فقط بازگشایی مدارس است مدارس باید به صورت حضوری باشد
  • عباس IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    28 55
    من موافق بازگشایی مدارس هستم و مطمئنم بچه هایی که درس خواندن برایشان مهم است آنها هم موافق بازگشایی مدارس هستند
  • اکبر IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    26 19
    شما میتوانید ابتدایی ها و راهنمایی ها را حضوری نکنید اما بچه هایی که برای سه سال کنکور میخونن حتماً باید حضوری بشوند و گرنه کیفیت آموزش خیلی پایین می آید
  • علی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    30 38
    به حاجی میرزایی که تصمیم گرفته است مدارس را حضوری کند تبریک میگویم
  • فریبا IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    21 40
    من یک دانش آموز هستم و واقعاً هیچ کس جای ما بچه‌ها نیست که ببینه توی فضای مجازی واقعا درس خواندن چقدر سخت و دشواراست لطفاً شرایط ما هم درک کنید درسته کروناهست خطرناکه اما اگه تو خونه بمونیم درس بخونیم هم کیفیت آموزش خیلی پایینه هم اینکه بی‌سواد بار می‌آیم و آینده ما به خطر می‌افتد همین که کلا از لحاظ روحی روانی داغون میشیم به نظر من مدرسه فقط جای آموزش نیست جای پرورش هم هست .من از وقتی مدرسه نمیرم عصبی شدم
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    44 15
    بتمرگید سرجاتون هیچ کس پچشو نمی فرسته مدرسه کشتار جمعی
  • مریم IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    40 40
    اگر بچه‌ها ماسک بزنند و میز و نیمکت و دستان خود را ضد عفونی کنند و کاملاً پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند به نظر من هیچ مشکلی برای بازگشایی مدارس نیست حداقل مدارس غیردولتی را که تعداد دانش‌آموزان کمتری دارد حضوری کنید کلا مدارس غیردولتی شاید ۱۰ نفر در کلاس باشند و این خیلی خوب است من خودم در مدرسه غیر دولتی درس می‌خوانم و کلا ۹ نفر در کلاس هستیم و این احتمال مبتلا شدن به کرونا را کاهش می دهد لطفاً حداقل مدارس غیر دولتی را حضوری کنید
  • سمیه IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    21 46
    الهی من قربان وزیر آموزش و پرورش بشم که قصد بر بازگشایی مدارس دارد به نظر من این بهترین تصمیمی است که یک وزیر می تواند بگیرد و آفرین می‌گویم به ایشان
  • شیدا IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    29 48
    خدا خانواده وزیر آموزش و پرورش را برای شان حفظ کند واقعاً این بهترین تصمیمی است که یک وزیر می‌تواند بگیرد و آن هم این است که مدارس به صورت حضوری باشد هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد لطفاً به غیر از اینکه به کرونا هم فکر می کنید به آموزش فرزندان تان نیز بیاندیشید واقعا برای پدر و مادرهایی که آموزش فرزندانشان برایشان اهمیت ندارد کمال تاسف را دارم
  • علی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    14 32
    به نظر من همان طور که سلامتی اهمیت دارد آموزش هم اهمیت دارد برای من خیلی مهم است که در این سه سالی که می خواهم برای کنکور بخوانم در مدرسه درس بخوانم و اگر هم بمیرم برایم مهم نیست
  • خاتون IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    18 41
    من یک دانش‌آموز هستم در مدرسه ما کلاس ها به صورت حضوری برگزار شد و هیچ گونه مشکلی هم برای دانش‌آموزان پیش نیامد و سرما هم نخوردند و روز به روز هم شاداب‌تر سر کلاس حاضر می‌شدند واقعا متاسفم که کوچکترین مسئله را بهونه می گیرید
  • دانش آموز بدبخت IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    39 10
    بخدا ما هنوز برا مردم وقت داریم چرا با جون ما بازی میکنید ما کلی ارزو داریم جوونیم من قبلا کرونا گرفتم تا پای مرگم رفتم و دوست ندارم بازم بگیرم پس لطفا آنلاینش کنید چیزی یاد نگیریم بهتر از اینه ک بمیریم من ک حضوری درس نمیخونم پدرو مادرمم اجازه نمیدن
  • ناشناس IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    18 33
    سلام لطفا اگه میشه یک ذره هم به ما نگاه کنید دوسال تمام مدرسه ها مجازی بود نمیدونید به ما چی گذشت تازه تو این دوسال هیچی نفهمیدیم لطفا دست ازین اخلاقتو بردارید
  • راه IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    21 27
    حضوری و حضوری
  • یه مدرسه ای IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    33 8
    درسته که درصد خیلییی کمی از دانش اموزا یا بهتر بگم افراد زیر ۱۸ سال کرونا گرفتن اما این بخاطر اینه که این افراد ۲ ساله که در خانه نشستن خیلیییی خیلییی کم بیرون رفتن خانواده هاشون بیرون میرفتن حالا یا برا کار یا خرید وسایل خانه اما اونا در خانه بودن بخاطر همین درصد کمی از اونها مبتلا شدن اما وقتی مدارس باز بشه خیلی خیلی خیلیییی این درصد افزایش پیدا میکنه من یه کنکوری هستم در هر صورت امتحانای من حضوریه پس چه بهتر مدارس برای ما کنکوری ها از اول مهر باز بشه تا دوازدهم و یاد بگیریم لاقن اما دبستان اصلاااااا نباید باز بشه بچه ها نمیتونن اونطور که باید ماسک بزنن ، ضد عفونی کنن و.....
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    41 9
    خواهشا غیر حضوری کنید وقتی حتی نیمی از جمعیت کشورهم واکسینه نمیشن تا مهرماه چطور حرف از بازگشایی مدارس می‌زنید.