انتقاد تند روزنامه جوان از منوچهر هادی و «گیسو»

روزنامه جوان نوشت: سریال «گیسو» بعد از ۲۲ قسمت به پایان رسید. دو ماه قبل در همین ستون درباره ضعف‌های این سریال نوشتم، اما پایان نیمه تمام این سریال و متن کارگردان این مجموعه که بر پایان اجباری گیسو تأکید داشت، موجب نوشتن این متن شد. اساساً منوچهر هادی با ساخت فیلم‌های سینمایی‌اش یا سریال‌های شبکه خانگی‌اش مانند «عاشقانه»، «دل» یا «گیسو» نشان داده است در محتوا و اجرا تسلط کافی ندارد. آنچه ما در آثار هادی مشاهده می‌کنیم هیچ ربط منطقی به هنر یا سینما ندارد.

آنچه ما در آثار هادی مشاهده می‌کنیم هیچ ربط منطقی به هنر یا سینما ندارد. چگونه می‌شود کارگردانی فصل دوم از یک سریال را بسازد و در انتهای آن که با کامنت‌های منفی مخاطبانش مواجه شده با نوشتن یک بیانیه چند خطی بگوید این پایان اجباری است و دیگر مسئولیت ادامه گیسو با بنده نیست، این دقیقاً همان شانه خالی کردن به دلیل عدم تسلط در کیفیت یک مجموعه است.

حالا که ماحصل کار اینچنین شده است و قرار نیست چند بازیگر این سریال با هادی همکاری داشته باشند، نوشتن یک یادداشت چند خطی مشخص می‌کند ما با کارگردانی طرف هستیم که با اختیار داشتن امکانات اجرایی نتوانسته است سریالی درخور سلیقه مخاطب بسازد، در این میان گناه مخاطب چیست که باید هزینه کند و ۲۵ قسمت را ببیند و در آخر با یادداشت کارگردانش مواجه شود و با پایان نیمه تمامی که همه چیزش روی هوا مانده است و کارگردانش قصد ساختن ادامه‌اش را ندارد.

به سریال برگردیم؛ به سریالی که آنقدر ضعف محتوایی و اجرایی دارد که نمی‌شود همه آن را در این یادداشت گنجاند. آنچه در سریال گیسو قابل مشاهده است نداشتن یک قصه منسجم و سرراست است و این به دلیل نابلدی کارگردانش در ایجاد قصه و روایت و اجرا می‌باشد. هادی با در اختیار داشتن چند بازیگر شبه‌ستاره سعی داشته سریالی عامه‌پسند بسازد، اما شکست خورده است چرا که آثار عامه‌پسند هم حتماً باید قواعدی را در خود داشته باشند.

گیسو به هیچ وجه نمی‌تواند حتی یک سریال عامه‌پسند باشد چرا که کارگردانش به هیچ وجه اجرا و چگونگی روایت برایش مهم نبوده است، به همین جهت ما با یکسری کاراکترهای بی‌هویت مواجهیم که نه شغلی دارند و نه زندگی مرسومی. کارگردان کوشیده آدم‌های تک‌بعدی خلق کند. حاج یونس/ پیمان/ رضا / سهیل/ هوشنگ و مابقی آدم‌های داستان هیچ کدام مصداق خارجی ندارند، حتی پیمان که از نظر رفتاری شباهت به جوانان نسل امروز دارد به دلیل ویژگی‌های شخصیتی نمی‌تواند باورپذیر باشد.

اوج نابلدی در روایت توسط کارگردان در دو قسمت پایانی به طور واضح مشخص می‌شود؛ اینکه بازیگر نقش گیسو مهاجرت کرده و حالا با استفاده از جراحی پلاستیک مهناز افشار شده هانیه توسلی فاجعه است. چطور جراحی پلاستیک باعث تغییر صدا می‌شود که این می‌تواند حاصل ذهن فانتزی هادی باشد، حاج یونس در شهر می‌چرخد و پلیس او را دستگیر نمی‌کند. اینکه آدرس افرا و پدر و مادر درسا را می‌داند به شدت تعجب‌آور است، کاملاً مشخص است که هادی در قصه نیم‌بندش کم‌آورده که توسط پیمان و درسا خواسته به مخاطبش رکب بزند که اساساً پیگیری هم نمی‌شود و همه چیز موکول می‌شود به فصل بعدی که ساخته نمی‌شود.

این همه نابلدی در سریال‌سازی چگونه در یک کارگردان جمع شده است؟ چرا فکر می‌کند مخاطبش نمی‌فهمد؟ در بخش اجرایی هم با نماهای به شدت نادرست و شلخته مواجهیم؛ میزانسن‌هایی که اساساً ضعف‌های بیشماری دارند، بازی‌های سرد و بی‌روح و البته به شدت مصنوعی که این از ضعف کارگردان و نداشتن شخصیت‌پردازی در فیلمنامه می‌آید! چرا باید این همه بودجه صرف چنین اثری بشود که در آخر هم کارگردانش نتواند از سریالش دفاع کند، سریال ناموفق دل و پایان نیمه‌تمام گیسو دلیل خوبی برای مخاطب است که دیگر فیلم‌ها و سریال این کارگردان را دنبال نکند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1540261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرانک IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    44 9
    آقای هادی خواهشا دیگه فیلم نساز پولتونو دور نریز
  • عرفان IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    11 31
    این سریال عالیه وقتی حسین یاری توش باشه مگه میشه بد باشه کی گفته فصل بعدی نداره فصل بعد یک کارگردان دیگه خواهد بود
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      7 2
      گلزار و سیدی هم گفتن دیگه با این پروژه همکاری نمیکنن... اونوقت حسین یاری باید تنهایی بازی کنه
    • عرفان IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 1
      در جواب دوست عزیز که جواب دادن اگه منوچهرهادی نباشه کی به گلزار بازی میده
  • ایمان IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    7 6
    این بنده خدا که اینقدر بلده آثارٍ بی محتوا بسازه بهتره بره ترکیه برای جٍم کار کنه. اینجوری حداقل مخاطبش غیر از پول برق ، هزینه ی دیگه ای متحمل نمیشه. طفلک خیلی دوست داشت وودی آلن سینمای آیران باشه ولی ایرج ملکی نشد.
  • ناشناس IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 2
    ایرج ملکی از این مسلط تره.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 5
    واقعا افتضاح و پر از ضعف بود، اینم از آخرش، من که اصلا نفهمیدم قسمت آخره، از همین یادداشت ها متوجه شدم. حیف پول اینترنت که حروم کردم. لطفا دیگه این آقا فیلم و سریال نسازه. فقط چون فصل یک رو دیده بودم این فصل رو میخواستم ببینم چی میشه.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 8
    هرکسی اشتباه میکنه اما دلیل نمیشه به این دلیل کنار گذاشته بشه
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    12 2
    منوچهر هادی،از سریال دل خودشو خراب کرد ولی اونقدر مغرور بود تا انتقادات مردم رو با توهین جواب داد.... به مردم گفت هرچی دوست نداره نبینه..... اینهمه مردمو سرکار گذاشت....اینهمه سرمایه خرج کردن، فکر کرد خیلی بلده.... سر این کار دیگه واقعا ضایع شدن
  • ... IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    7 5
    سریال عاشقانه عالییی بود بعد این فصل هم فقط به خاطر اقای گلزار و سیدی دیدیم اینا نباشن اصلا نمیشه
  • سینا IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 22
    عالیییییییییه خووو گیسو. اونای ک میگن خوب نیس و اینا درک و شعورشون در حد این فیلم نیست
  • هولو IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    7 15
    عاشق کار منوچ هادی هستم .
  • کاربر IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 17
    از نظر من گیسو یک سریال بسیار فوق العاده است نمیشه تا کارگردان و تهیه کننده یک‌ حرف بی ربط میزنن حاشیه سازی کنید و از سریال بد بگید 😑
  • شهریار IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    9 7
    این سریال رو نود درصد بخاطر ستاره هایی که درش حضور داشتند می دیدند ولی اینکه نیمه کار تموم شد توهین به بیننده ها بود. برا خودم متاسفم که پول و زمانم رو به خاطر همچین فیلمی هدر دادم
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    7 6
    این انتقادات خیلی فنی و دقیقه ولی بازم این سریال مخاطبای زیادی داشت جذابیت و هیجان سریال هم داشت به اوج می رسید
  • نگین IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    4 1
    آخ گل گفتی بهترین و صادقانه ترین و منصفانه ترین انتقادی که میشه یک دوست واقعی به شخصی کرد همین روزنامه جوان گفت که مثل یک دوست واقعی و عین یک آینه و آب زلال از منوچهر هادی انتقاد کرد و عین حقیقت رو گفت .امیدوارم منوچهر هادی جنبه پذیرش این انتقاد دوستانه واقعی رو داشته باشند که براشون بهترین درس است .
  • مهدی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 0
    حالا کی ازین روزنامه انتقاد کنه ؟؟؟؟؟؟
  • اسی IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 1
    چی عجب یکی از این پولدارا انتقاد کرد . هرچی میساختن بعد فک میکردن خیلی خوبه. برای کسیکه حتی فیلم هم ندیده این فیلم ها خسته کنندس چه برسه که خیلی ها فرار از زندان و بازی تاج تخت و دیدن و حتی سریال شهرزاد و اقا زاده ایرانی این کجا و ان کجا.
  • طاها ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 1
    ای کاش هومن سیدی یک کلاس کارگردانی پایه برای هادی بزاره
    • احمدی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      0 1
      دستیار اصغر فرهادی بوده توی چهارشنبه سوری به نظرم اگه قرار بود یاد بگیره اونجا یاد میگرفت اصلا بهترِ بره دنبال یه کار دیگه