فضای مجازی و دغدغه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ​با بیان این‌که فضای دیجیتال در همه حوزه‌های زندگی بشری، اتفاقات گسترده‌ای را پدید آورده است، گفت: «در این فضا می‌توانیم انسان را به انسان پیشا سایبر و پسا سایبر تقسیم کنیم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیین پایانی دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال، عصر امروز (دوشنبه ۱۰ مرداد) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد.

صالحی در ابتدای این آیین، در سخانی گفت: «دوره جدید به عنوان عصر مدرن، اتفاقات مختلفی را برای جامعه بشری رقم زده و ورود به عصر دیجیتال تحولات و اتفاقات تازه‌تری را ایجاد کرده است. ترکیب این اتفاقات، زیست تازه‌ای را در زندگی فردی و اجتماعی پدید آورده است که از جمله این تحولات می‌توان به فردگرایی، نسبت گرایی و هویت‌های موزائیکی در کنار مسیر سنتی که در دوره سنت طی کرده‌ایم، اشاره کرد.»

او افزود: «در همه حوزه‌های زندگی بشری در عصر مجازی و دیجیتال، اتفاقات گسترده‌ای پدید آمده است که می‌توان انسان را به انسان پسا سایبر و پیشا سایبر تقسیم کرد.»

عضو کابینه دوازدهم ادامه داد: «با ورود به این فضا چندین دغدغه وجود داشته است. اولین دغدغه، تکثیر و انباشت اطلاعات بوده که این حوزه را بحث سواد رسانه‌ای می‌خواهد حل کند و به عنوان یک شاخه موضوعی، این جشنواره برای آن کارها و فکرهایی کرده است. بنابراین فضای مجازی، فضای داده‌ها است که در کنار خود سواد مصرف و سواد توزیع را می‌طلبد و بحث سواد رسانه‌ای قابل توجه است.»

صالحی، واقعیت کاذب را دغدغه دوم برشمرد و ادامه داد: «این‌که فضای مجازی با واقعیت وصل باشد. اگر از واقعیت فیزیکال جدا شود تبدیل به رویایی می‌شود که این رویا، یک رویای صادقه نیست. این‌که چگونه می‌توانیم واقعیت مجازی را به واقعیت فیزیکی تبدیل کنیم دارای اهمیت است و در این‌جا است که فعالان عرصه مجازی باید به این فکر کنند که چگونه باید با واقعیت طبیعی ارتباط برقرار کنند.»

او تاکید کرد: «سومین دغدغه این‌که آیا فضای مجازی را می‌توان به یک فضای دینی و مناسکی هم نزدیک کرد. فضای مجازی چون مدرن و تازه است گاهی به نظر می‌آید که این فضا شاید با قدسیت و شعائر فاصله داشته باشد. آن هایی که چنین دغدغه‌هایی داشتند، با حضور فضای مجازی، دغدغه‌های‌شان عمیق‌تر می‌شد. این‌که آیا ورود به این فضا به معنای قدسیت‌زدایی نیست. اما تجربه نشان می‌دهد که فرصت‌هایی را پدید آورد که هویت قدسی دینی و مذهبی در فضای مجازی امتداد یابد و عمق پیداد کند و این دغدغه را کاهش دهد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هویت را دغدغه چهارم در این حوزه برشمرد و گفت: «ویژگی فضای مجازی، مرز شکنی و مرز گشایی است. به‌هم ریختن مرزهای کلاسیک است و دغدغه هویت نمود پیدا می‌کند، به این معنا که آیا مرزهای بومی، دینی، منطقه‌ای و ... باقی می‌ماند و بر اساس این دغدغه، تجربه‌هایی اتفاق می‌افتد که چگونه در فضای مجازی مرزهای جدیدی را برای خود خلق کنیم که در تعامل و گفت‌وگو پیش می‌رود. بنابراین این مسیر هم در حال شکل گیری است.»

صالحی در ادامه تاکید کرد: «در کنار این ۴ دغدغه که به حق هم هست، دغدغه پنجمی هم وجود دارد که در ترکیب دنیای مدرن و دیجیتال یکی از ویژگی‌های عصر مدرن بصری شدن است. فاصله گرفتن از دیتاهای مکتوب که این ویژگی را عصر دیجیتال سرعت بخشید و صوتی و تصویری شدن قالب آن است.»

او در پایان تاکید کرد: «عصر دیجیتال، فرصت‌هایی را ایجاد کرد که باید به دغدغه‌های موجود در این زمینه هم توجه داشت.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =