۰ نفر
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
گزارش اشپیگل از بازار خودرو ایران

نشریه اشپیگل آلمان در گزارش مبسوطی به بررسی وضعیت بازار خودرو ایران پرداخته و نوشته است: ایران، تحریم ها، تورم، در یک نمایشگاه اتومبیل در تهران می‌توان بازتابی از اوضاع اقتصادی کل کشور را مشاهده کرد.

مونیکا بولیگر خبرنگار این نشریه ضمن ارزیابی روند خرید و فروش خودرو در بازار ایران طی سالهای پس از تحریم به سراغ فعالان بازار خودرو ایران نیز رفته و طی گفت و گویی با علی خسروانی یکی از فعالان بازار خودرو تهران نوشته است: او بیشتر از همه، دوست دارد مرسدس و ب ام و بفروشد. بنا به گفته این فروشنده اتومبیل، این خودروها پرطرفدارترین مدل‌ها در ایران هستند. «وقتی این خودروها به بازار بیایند، نیازی به تبلیغات ندارند.»

 خسروانی در تهران زندگی می‌کند، اتوشناس و اتوخسروانی برندهای اوست. یکی از نمایشگاه اتومبیل او در مرکز تهران منطقه شریعتی در پایتخت ایران قرار دارد. در حال حاضر هیچ خودرویی بصورت رسمی و غیر رسمی از خارج وارد کشور نمی‌شود.

در مجموع 350 کارمند در دو برند برای آقای خسروانی کار می‌کنند. از آنجایی که او در حال حاضر نمی‌تواند از خارج اتومبیل وارد کشور کند، تمرکز خود را بر جنبه دیگری از فعالیت های خودرویی خود معطوف کرده است که عبارت است از فروش و خدمات خودروهای دسته دوم. الگوی او در کارش شرکت‌های اروپایی هستند و او ترجیح می‌دهد در صورت امکان آنها را به عنوان همکاران تجاری خود برگزیند. آقای خسروانی در حال حاضر تنها می‌تواند رویای این را در سر داشته باشد.

روی چهره‌ی آقای خسروانی یک سبیل قهوه ای مایل به قرمز نشسته است، یک تیشرت یقه دار سفید رنگ نیز به تن دارد و از «اتوکافه» درون خود شرکتش اسپرسو سفارش می‌دهد. دکور و مبلمان دفتر او سبکی بسیار آمریکایی دارد. در گوشه دفتر او یک یخچال رِترو زرد رنگ قرار دارد و بر روی دیوار سه نقاشی به سبک پاپ-آرت از نیمرخ‌های اتومبیل در پس زمینه ای زرد رنگ قرار دارد. در مجموع 350 کارمند در دو برند برای آقای خسروانی کار می‌کنند.

 از آنجایی که او در حال حاضر نمی‌تواند از خارج اتومبیل وارد کشور کند، تمرکز خود را بر جنبه دیگری از فعالیت های خودرویی خود معطوف کرده است که عبارت است از فروش و خدمات خودروهای دسته دوم. الگوی او در کارش شرکت‌های اروپایی هستند و او ترجیح می‌دهد در صورت امکان آنها را به عنوان همکاران تجاری خود برگزیند. آقای خسروانی در حال حاضر تنها می‌تواند رویای این را در سر داشته باشد.

خارج شدن دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق ایالات متحده، از توافقنامه هسته ای«برجام» و اعمال تحریم‌های اقتصادی شدید علیه ایران باعث شده است که شرکت اتومبیل سازی پژوی فرانسه از بازار کشور خارج شود.  با کاهش شدید ذخایر ارزی کشور به خاطر بلوکه شدن درآمد حاصل از فروش نفت در خارج از کشور، دولت، احتمالا به منظور در اختیار داشتن اعتبار کافی برای واردات کالاهای ضروری، ممنوعیت واردات خودرو را اعمال کرده است. جانشین ترامپ یعنی جو بایدن نیز تا کنون اعمال تحریم‌های سخت را حفظ کرده است.

اکنون شرکت های چینی جایگزین شرکت های کره ای، ژاپنی و اروپایی شده اند و با ورود قطعات به ایران در حال مونتاژ خودرو در این کشور هستند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541438