پاکستان برای دولت بایدن خط و نشان کشید: گزینه‌هایی روی میز داریم

ایرنا نوشت: سفر اخیر هیات امنیتی-اطلاعاتی پاکستان به آمریکا نه تنها به کاهش سطح بی‌اعتمادی میان دو کشور کمک نکرد بلکه تظاهر واشنگتن به دوستانه بودن این روابط، اعتراض اسلام‌آباد را درپی داشته و باعث شده تا پاکستان خط و نشان جدیدی برای دولت جوبایدن بکشد.

سفر هفته گذشته مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به واشنگتن و رایزنی‌های فشرده چند روزه با طرف‌های آمریکایی نتواست به زدودن فضای غبار آلود در روابط دو کشور کمک کند بلکه اسلام‌آباد همچنان نسبت به نادیده گرفته شدن از سوی دولت بایدن شاکی است.

«معید یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان در جریان سفر به واشنگتن هرچند از توافق با همتای آمریکایی برای حرکت رو به جلو و ترمیم روابط سخن گفت، اما بی توجهی دولت بایدن به اسلام‌آباد و عدم تمایل بایدن به برقراری حتی یک تماس تلفنی با نخست وزیر پاکستان باعث شده تا دولت این کشور برای آمریکا خط و نشان تازه‌ای بکشد.

مشاور امنیت ملی دولت عمران‌خان خطاب به دولت آمریکا هشدار داد که در صورت تداوم نادیده گرفتن شدن اسلام‌آباد از سوی دولت بایدن، ما گزینه‌های روی میز داریم.

وی طی مصاحبه با روزنامه "فایننشال تایمز" اشاره‌ای به ماهیت گزینه‌های پاکستان در برابر بی‌توجهی دولت آمریکا به روابط دو کشور و یا چگونگی پاسخ اسلام‌آباد نکرد اما افزود: آمریکایی‌ها دلیل عدم تماس بایدن با نخست وزیر پاکستان را فنی و یا مسئله‌ای دیگر می‌دانند اما واقعیت این است که مردم چنین منطقی را باور ندارند و اگر واشنگتن روابط با اسلام‌آباد را محدود به نیازهای امنیتی کند، پاکستان گزینه‌های دیگری را امتحان خواهد کرد.

در عین حال سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز گذشته مدعی شد که این کشور نقش حیاتی پاکستان در برقراری صلح در افغانستان را به رسمیت می شناسد و می خواهد اسلام‌آباد به  نقش آفرینی ادامه دهد. 

فایننشال تایمز نوشت: مشاور امنیت ملی پاکستان شاکی رویکرد سرد آمریکا در قبال آن کشور است درحالی که واشنگتن به شدت درصدد جلوگیری از تصاحب قدرت به صورت تهاجم از سوی طالبان در کابل است.

سفر مشاور امنیت ملی دولت عمران‌خان به واشنگتن دومین دیدار یک مقام ارشد پاکستانی با مشاور امنیت ملی دولت جدید آمریکا محسوب می‌شود. معید یوسف اوایل خردادماه امسال در ژنو با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت وگو کردند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =