۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
میقاتی هم با بن‌بست حریری روبرو شد

ایرنا نوشت: آنطور که مشخص می باشد، با مکلف شدن "نجیب میقاتی" به عنوان نخست وزیر لبنان نیز گره تشکیل کابینه این کشور که در دوره "سعد حریری" زده شده بود باز نشده و این روند دوباره به دست انداز افتاده است.

منابع آگاه سه شنبه شب این هفته از اختلاف "نجیب میقاتی" و "میشل عون" رئیس جمهوری لبنان درباره روند تشکیل کابینه این کشور خبر دادند. پیش از این سعد حریری که برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه لبنان شده بود طی ۹ ماه و پس از کش و قوس های فراوان که نتوانست کابینه این کشور را تشکیل دهد، مجبور به استعفا شد.

منابع آگاه در گفت وگو با روزنامه اللواء درباره اختلاف عون و میقاتی گفته اند که، رئیس جمهوری لبنان بر اصل چرخشی بودن پست‌های وزارت کشور، خارجه، دارایی و دفاع اصرار دارد، اما نجیب میقاتی، نخست وزیر مکلف با این مساله مخالف است. همچنین میشل عون می‌خواهد مشاورانش "سلیم جریصاتی" به عنوان وزیر دادگستری و "جان سلوم" به عنوان وزیر کشور تعیین شوند، اما میقاتی این درخواست را رد کرده است.

روزنامه الدیار لبنان نیز در این باره نوشته است که میقاتی پس از دیداری که با عون داشت با فرانسوی‌ها تماس گرفته و به آن‌ها اطلاع داده که اوضاع تشکیل کابینه در مسیر خوبی پیش نمی‌رود و مدعی شده که عون همچنان بر سر معرفی وزرای یک سوم کابینه اصرار دارد.

منابع سیاسی لبنان نیز اعلام کرده اند که میقاتی از نبود فشار جدی از سوی فرانسه شکایت دارد، چراکه قبل از اینکه او به تشکیل دولت مکلف شود این وعده را از فرانسوی‌ها دریافت کرده بود.

"نجیب میقاتی" که چهارم مرداد ماه و پس از ۹ ماه ناتوانی "سعد حریری" در تشکیل کابینه این کشور با رای ۷۳ نماینده  پارلمان این کشور مکلف به تشکیل کابینه لبنان شده است در پنجم تیر ماه ترکیب لیست اولیه کابینه خود را با ۲۴ وزیر به رئیس جمهور این کشور ارائه داد.

پیش از این میقاتی چیزی دیگری گفته بود؛ وی پس از ارایه لیست کابینه خود به میشل عون و دیدار با وی اعلام کرده بود که تا حد زیادی با رییس جمهور لبنان در خصوص روند تشکیل کابینه هم نظر است و کابینه را سریعا تشکیل خواهد داد.

وی تصریح کرده بود که «رئیس جمهور لبنان را در جریان جزئیات رایزنی‌های پارلمانی غیر الزامی قرار داده و بر اهمیت تشکیل کابینه در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کردم».

وی افزوده بود: ما با عون تا حد زیادی هم نظریم و ما در روزهای آینده جلسات پی درپی برگزار خواهیم کرد و انشاالله به زودی دولت خواهیم داشت.

میقاتی قبل از دیدار با عون با فراکسیون‌های مختلف سیاسی در پارلمان لبنان و همچنین نمایندگان مستقل درباره تشکیل کابینه رایزنی کرده بود و پس از این رایزنی‌ها تاکید کرده که عون را در جریان نتایج رایزنی‌ها قرار می‌دهد.

نخست وزیر مکلف لبنان در دیدار با نمایندگان پارلمان این کشور تاکید کرده بود که ملاقات‌هایش را با میشل عون رئیس جمهور لبنان هم فشرده خواهد کرد تا خیلی زود با وی درباره تشکیل دولتی که بتواند لبنان را از بحران های جاری نجات دهد، به توافق برسد.

«محمد رعد» عضو پارلمان لبنان و رییس فراکسیون وفاداری به مقاومت (وابسته به حزب الله) نیز پس از دیدار خود با میقاتی گفته بود که «مابر همکاری جدی خود برای تشکیل هر چه سریع‌تر کابینه و نجات کشور تاکید می‌کنیم و همه ما در این خصوص همکاری کنیم و دولت هم باید لبنانی‌ها را در خصوص تامین معیشتشان مطمئن کند و اجازه ندهد آنها طعمه مافیاها و کاسبان بحران‌ها شوند.

وی با بیان اینکه فراکسیون حزب الله درخواست خاصی از میقاتی ندارد، تصریح کرده بود که «درخواست ما فقط این است که اعضای دولت از وزرایی متخصص و دارای صلاحیت و خرد در میدان زندگی اجتماعی عمومی باشند».

در حالی که میقاتی سه شنبه گذشته بر لزوم تشکیل دولت جدید این کشور در سریعترین زمان ممکن تاکید کرده بود، اما ظواهر امر نشان می دهد که این مساله در صورت تاکید طرف های مختلف به نظرات خود به زودی اتفاق نخواهد افتاد.

نخست‌وزیر مکلف لبنان روز دوشنبه همچنین گفته بود که کابینه وی قبل از سالگرد انفجار مهیب بندر بیروت یعنی چهار اوت (۱۴ مرداد) که۱۹۰ کشته و شش هزار زخمی به همراه داشت، آنطور که امیدوار بوده، تشکیل نمی‌شود؛ این تاریخ مصیبت بزرگی چه مستقیم و چه غیرمستقیم برای همه لبنانی‌ها است.

میقاتی در سخنرانی کوتاهی پس از دیدار با رئیس‌ جمهوری لبنان گفت که همچنان نقاط اختلاف برانگیز بین گروه‌های سیاسی که مانع تکمیل این ماموریت دشوار می‌شود، وجود دارد.

او در کاخ ریاست جمهوری لبنان تاکید کرد: امیدوار بودم پروسه تشکیل دولت سریع‌تر پیش برود.

نمایندگان پارلمان لبنان دوشنبه گذشته (۴ مرداد) "نجیب میقاتی" تاجر لبنانی را پس از انصراف "سعد حریری" از تشکیل دولت لبنان و ناکامی وی در تشکیل کابینه این کشور پس از ۹ ماه، با ۷۳ رای از مجموع ۱۱۸ نماینده حاضر پارلمان لبنان و تایید "میشل عون" رییس جمهوری این کشور مامور تشکیل دولت کردند.

میقاتی فردی شناخته شده و صاحب نفوذ در لبنان می باشد و پیش از این دو کابینه در این کشور تشکیل داده که اولی دولت موقت بین آوریل و ژوئیه ۲۰۰۵ و دومی از ژوئن ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۳ بود.

وی حمایت صریح فراکسیون‌هایی نظیر المستقبل، سوسیال پیشرو، جنبش امل به ریاست نبیه بری، فراکسیون‌ المرده به ریاست سلیمان فرنجیه، فراکسیون‌ حزب سوری قومی اجتماعی، ‌ فراکسیون نمایندگان‌ ارمنی ملحق شده به جریان آزاد ملی و حتی گفته شده که از حمایت حزب‌الله لبنان نیز برخوردار است، موضوعی که می تواند امتیاز خوبی برای برون رفت مشکلات لبنان و موفقیت این تاجر لبنانی باشد هر چند در مقابل «جریان آزاد ملی لبنان» به رهبری "جبران باسیل" مخالفت خود را با انتخاب "نجیب میقاتی" برای نامزدی نخست‌وزیری لبنان اعلام و بر انتخاب "نواف سلام" تاکید کرده است.

شرایط این روزهای لبنان که از دو سال پیش آغاز شده، برای مردم این کشور بسیار بغرنج شده و نبود برق و افت شدید ارزش «لیر» (پول ملی لبنان) در مقابل ارزهای خارجی در کنار کمبود شدید سوخت و همچنین گرانی افسار گسیخته قیمت کالاها در این کشور، فشار مضاعفی بر مردم لبنان وارد کرده، مشکلاتی که از دوره سوم نخست وزیر سوم "سعد حریری" به لبنان تحمیل شده و هم اکنون نخست وزیر مکلف لبنان باید برای آنها چاره اندیشی کند.

همچنین در چند ماه گذشته آمریکا، فرانسه و عربستان فشارهای زیادی را برای تحمیل خواسته‌های نامشروع خود در تشکیل کابینه لبنان تحمیل کرده‌اند، ولی تاکنون به نتیجه نرسیده اند، از این رو سعی کرده‌اند تا با به هم ریختن اوضاع اقتصادی این کشور و فشار بر مردم لبنان، به این خواسته‌های خود در مسیر تامین منافع رژیم صهیونیستی دست یابند.

در مقابل فشارهای آمریکایی - فرانسوی – سعودی به لبنان که همگی در راستای منافع رژیم صهیونیستی می‌باشد، ادامه "جنگ سرد" میان "میشل عون" (رئیس جمهوری) و "جبران باسیل" رئیس جریان ملی آزاد لبنان از یک سو و "نبیه بری" رئیس پارلمان و "سعد الحریری" در سوی دیگر در جریان است.

در کنار مشکلات یاد شده باید خسارت های وارده به لبنان که در اثر انفجار مهیب ۱۴ مرداد سال گذشته بندر بیروت روی داد و استاندار این شهر میزان آن را ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد و همچنین رکود شدید حاصل از شیوع کرونا را که لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد لبنانی ها زده را اضافه کرد.

هم اکنون که مرحله جدیدی در لبنان با انتخاب میقاتی شروع شده، مقامات و جریانات سیاسی این کشور باید با کوتاه آمدن از برخی خواسته‌های خود و دست در دست یکدیگر و وحدت ملی، توطئه و خواسته رژیم صهیونیستی و آمریکا را که ویرانی و فروپاشی لبنان می باشد، نقش برآب کنند و آبادانی را برای مردم این کشور به ارمغان بیاورند.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1542121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =