۰ نفر
۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹

در تیتر زنی ها باید مراقبت کنیم خواننده (منظور اکثریت خوانندگان است) به اشتباه نیفتد .

 ابهام ، ایهام ، کرشمه ، بازی ادبی با واژگان تیتر که در جای خود بسیار لازم هم هست نباید مغایر با این سیاست اصلی باشد . تیترها باید به نحوی انتخاب شوند که با روح حاکم بر متن مغایرت نداشته باشد و حتما از بخشی انتخاب شوند که روح اصلی را تشکیل می دهد . یک رسانه چند وجهی چنان تیتر می زند که اگر به آدم های رسانه ای آن فرد یا موضوع می گفتیم خودتان 3-2 تا تیتر برای این خبر پیشنهاد بدهید حتما یکی از پیشنهادهای آنان ، تیتر خود ما می بود . البته وقتی می گوییم «آدم های رسانه ای» ‌منظورمان کسانی است که فرق تیتر حرفه ای با تیتر فرمایشی و تبلیغاتی و غیر جذاب را می دانند .

ابتکار عمل و هوشمندی در تیتر زنی با شیطنت (و از آن بدتر ، رسوا بودن این شیطنت) تفاوت دارد . روزنامه نگار اگر هم قرار است شیطنت (با تعریف رایج در بین روزنامه نگاران) داشته باشد باید به سبک بی بی سی ، این شیطنت او فقط نزد اهالی خبره مشهود باشد . چنین روزنامه نگاری اگرچه به content بی توجه نیست اما بیشتر به context اهمیت می دهد ،‌ کاری که عمده رسانه های ما تقریبا" بلد نیستند . تیتر واحد در دو رسانه مختلف ، با دو پس زمینه متفاوت و با دو مخاطب متفاوت ، ‌دو معنی می دهد . یک روزنامه نگار هوشمند به جای واکنش های آشکار ، بر این بال سوار می شود و مقصود خود را می رساند و در عین حال ، هر مخاطبی که چنین رسانه ای را می بینید به اعتدال و انصاف آن گواهی می دهد . حالا اگر ویژگی هایی مثل دقت و سرعت و جامعیت و ادب نیز اضافه شود سمپاتی مخاطب با چنین رسانه ای افزایش می یابد و درونی و ماندگار می شود . برای آن که مخاطب به چنین صفت هایی باور یابد وسواس جدی روی تک تک مطالب ضروری است والا با یک مثال نقض ، حیثیت به زحمت بدست آمده ، بر باد می رود .

علاوه بر اینها اگر رسانه ای اصول سایبر را نیز رعایت کند و با جدیت ،‌ انرژی گذاری مخاطب را کاهش دهد (‌انتخاب دقیق خبرهای مرتبط ، تگ ، جستجو و ... ) در گزینه اول فهرست favorites او جای می گیرد.

کد خبر 154260

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
    0 0
    قابل توجه خودتان!
  • مخاطب IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
    0 0
    جناب دکتر، در بخش بین الملل خبرآنلاین این قاعده بسیار نادیده گرفته می شود. بنده که تحت هیچ عنوانی دیگر به تیترهای آن اعتماد ندارم. مثلا: http://www.khabaronline.ir/news-155460.aspx تیتر زده اند:اوباما رسوایی به بار آورد اما این تیتر تصور مصاحبه شونده است و... بهتر است خود بخوانید و قضاوت کنید.