نظر آیت‌ الله سیستانی درباره برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در شرایط کرونایی

آیت الله سیستانی به پرسشی درباره برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم الحرام امسال پاسخ داده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دفتر آیت الله سیستانی، در استفتائی از این مرجع تقلید شیعیان درباره برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم سال ۱۴۴۲ هجری قمری آمده است:
با نزدیک شدن به ماه محرم الحرام و فرا رسیدن سالروز فاجعه کربلا، و با توجه به ادامه وبای کرونا و تأکید مسئولان ذی‌ربط بر ضرورت پرهیز از برپایی تجمّعات بزرگ، بخصوص در فضاهای سرپوشیده، بسیاری از مؤمنان که تمایل بسیاری به ادامه برپایی مراسم معمول عزاداری دارند، از آنچه سزاوار است نسبت به برگزاری مراسم سوگواری حضرت سید الشهداء (صلوات الله علیه) و خاندان و یاران آن حضرت (علیهم السلام) انجام دهند سؤال می‌کنند. مستدعی است در این زمینه راهنمایی فرمایید. با تشکر فراوان.

پاسخ آیت الله سیستانی: 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و رحمه الله و برکاته

برای ابراز غم و اندوه در این مناسبت دردناک، و اظهار همدردی با پیامبر اکرم(ص) و خاندان پاک آن حضرت در این مصیبت بزرگی که به اسلام و مسلمانان وارد شده است، راه‌های مختلفی وجود دارد؛ که از جمله، موارد زیر است:

۱ـ افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت ابا عبد الله (علیه السلام) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی؛ برای این منظور شایسته است که مراکز و موسسات دینی و فرهنگی، با خطیبان برجسته و مداحان توانا هماهنگی به عمل آورند، و نیز مومنان را تشویق کنند تا در خانه‌های خود و جاهایی مانند آن، به برنامه‌های سخنرانی و مداحی گوش فرا داده و از آنها استفاده کنند.

۲ـ برگزاری مجالس خانگی در ساعت‌های معینی از شب یا روز؛ به گونه‌ای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفت‌ وآمد دارند در آن حضور یابند و به برخی از برنامه‌های عزاداری، هر چند مجالسی که به صورت مستقیم از شبکه‌های ماهواره‌ای یا در فضاهای اینترنتی پخش می‌شود، گوش بسپارند.

اما در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسک‌های بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

در این مورد همچنین لازم است به تعداد مجاز حاضران برابر با ضوابطی که مقامات ذی‌ربط تعیین می کنند، اکتفا شود، که البته این موضوع با توجه به برگزاری مراسم در فضاهای سرپوشیده یا باز، و بسته به میزان گسترش ویروس در شهرهای مختلف، تفاوت دارد.

۳ـ پخش و توزیع پردامنه نمادهای عاشورایی، و برافراشتن پرچم‌ها و قطعات سیاه رنگ در میدان‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها و دیگر فضاهای عمومی، با رعایت عدم تعرض به حرمت اموال و املاک خصوصی و مانند آن، و تبعیت از قوانین جاری در کشور. البته مناسب است که در این نمادها، بخش‌هایی از سخنان حضرت امام حسین (علیه السلام) در نهضت بزرگ اصلاح‌طلبانه آن حضرت و شاهکارهای اشعار و متون گفته‌شده پیرامون فاجعه کربلا آورده شود.

در زمینه خوراکی‌های مرسوم به این مناسبت، ضرورت دارد که شرایط بهداشتی لازم در تولید و توزیع آنها مد نظر قرار گیرد؛ هر چند رعایت این مسائل موجب گردد که برای جلوگیری از شلوغی در زمان توزیع، تنها به تهیه غذای خشک و رساندن آن به خانه‌های مؤمنان بسنده شود.

خداوند همه را در راه احیای این مناسبت مهم و اقامه عزای سرور جوانان بهشتی (صلوات الله و سلامه علیه) برابر با شرایط موجود موفّق بفرماید؛ انه ولیُّ التوفیق.

۹ ذی الحجه ۱۴۴۱ هـ. ق.  نجف اشرف.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1542939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی US ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    45 7
    اینه میگن مرجغ به کسی اهانت نمیکنه وحرفهاش پر از مهر ومحبت به مردمه خوش به حال عراقی ها که این مرجعشونه
  • US ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    9 25
    کرونا به ویروس هست نه وبا ، وبا هم یه بیماری است
    • دوست IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      0 0
      در عراق مصطلح هست که به بیماری همه گیر وبا میگن
  • علیرضا IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    36 7
    نظر آیت الله سیستانی بسیار نظر خوب و مطلوبی است در رابطه با مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین ( ع)
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    21 63
    اصلا مگه میشه محرم حسینیه بر گذار نشه شما یه حرف واسه خودتون میزنین انتخابات خبری نبود از کرونا حالا که محرم حسینیه شده نه محرم بر گذار نشه محرم باید برگذار شده اونم با رعایت بهداشت محرم باید باید مثل پارسال با شکوه تر برگذار شه و سلام نامه تمام
    • سید سجاد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
      13 3
      بزرگوار نکنه شما از ی مرجع تقلید بیشتر میدونی
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    30 20
    دوسش دارم مومن واقعی ایشون هستند
  • LU ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    16 3
    کو گوش شنوا ، محرم برای یک عده ایی بیماری و کرونا به همراه داره و صد البته برای یک عده دیگر منافع و بیزنس خوبی داره و سوال اینجاست که اگر شخص حضرت امام حسین (ع) ، الان تشریف و حضور داشتند ، با این اوضاع راضی به برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم بودند ؟؟؟ اون هم تو پیک وحشتناک پنجم کرونا ؟؟؟
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    14 0
    من خودم فشارخون دارم شرکت نمی کنم مقصد تو کعبه وبت خانه بهانه است مشکی می پوشم از تلویزیون نگاه می کنم
  • ...... IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    6 10
    ببینید ما خودمون پارسال هیئت گرفتیم بدون هیچ رعایتی فاصله میلی متری از ۳۲۰ نفر یه دونه بیمار نداشتیم ولی شما بیمار که هیچ روزانه ۳۲۰ تا تنها فوتی میدید که:، خنده داره
  • یه بنده ی خدا IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 36
    محرم باید به هر طریقی که ممکنه اجرا بشه.هرکس هم در این راه کرونا بگیره وبمیره شهید حساب میشه.محرم وعزاداریهاشه که اسلام ومسلمین را نگه داشته.دشمنان میخان این عزاداری رو از ما بگیرن تا اسلام نابود بشه.ما با حضور در مساجد وحسینه ها حتی اگه کرونا بدترهم بشه دست از امام حسین وخاندانش بر نخواهیم داشت.
    • مهران IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
      14 1
      خطبه ای از علی ع در نهج البلاغه اگر عمل مستحبی باعث از بین رفتن عمل واجبی شود موجب تقرب به خدا نخواهد بود حالا هی برید مراسم بگیرید و جون مردم رو به خطر بندازید
    • کامکار IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
      5 1
      مزاح میفرمایددیگه
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    7 3
    اخه اینم سوال کردن داره وقتی بیماری انقدر سرعت انتقال بالایی داره عقل حکم میکنه نباید مراسم بگیری حالا کل مراجع بیان بگن اشکال نداره .
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    5 1
    سلام من به شما سید عزیزوگرامی لبیک
  • مهرداد IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    6 5
    رهبر شیعیان جهان ،خدا به شما عمر با عزت بده
  • CH ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 0
    با سلام ، این فتوای یک سال پیش است الان نظرشون همون است
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 1
    آدم خیلی خوب و برگیه،
  • سعید IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 1
    اینکه دیگه فتوا نداره مردم خودشون عقل دارند رعایت میکنند
  • ایمان IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    مکارم اخلاق و انسانیت و شرافت و تزکیه هست که اسلام رو و هر دین الهی رو زنده نگه میداره. ما باید به عنوان مسلمان عقل و درایت از خودمون نشون بدیم. حضرت امام جعفر صادق هم بخاطر خطر جان اجازه عزاداری نمیدادند در حالیکه اون افراد میتونستن شهید باشن نه ما که بریم عزاداری و مسبب ابتلای دیگران بشیم و بگیم اگر مردیم شهید هستیم. اون بنده خدا که نخواسته مریض بشه و کشته شده به دست شما که دیگه شهید نیست.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام کرونا محرم و صفر و غیره حالیش نیست ویروسه نه آدم