حضور ترکیه در افغانستان؛خطری که روسیه و ایران را تهدید می‌کند/هدف اردوغان چیست؟/راهبرد درست،مذاکره با طالبان است؟

یک روزنامه عرب زبان در تحلیلی بیان کرده است که تهران و دیگر کشورهای ذیربط در موضوع افغانستان، با شک و نگرانی فراوان به نقش آفرینی ترکیه در این کشور نگاه می کنند به ویژه که این کشورها و در رأس آنها روسیه و ایران، نقش آفرینی غیرشفاف آنکارا را در بحران های خاورمیانه تجربه کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین، ایندیپندنت عربی در تحلیلی با عنوان «حضور ترکیه در افغانستان و نگرانی‌های کشورهای همسایه» به ورود مستقیم ترکیه به افغانستان پرداخت و نوشت:


مقامات ایرانی با نگرانی زیاد، اهداف ترکیه از تقویت حضور خود در مرزهای شرقی ایران یعنی افغانستان را دنبال می کنند به ویژه بعد از آن که آنکارا برای برعهده گرفتن مسئولیت امنیت فرودگاه کابل و مدیریت پروازهای بین المللی و تامین امنیت نمایندگی های دیپلماتیک و مقاماتی که به افغانستان سفر می کنند، اعلام آمادگی کرد. این مقامات گمان می کنند اهداف ترکیه از این اقدامات، فراتر از اهداف اعلام شده است به ویژه که تصمیم ترکیه پس از تفاهم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور با همتای آمریکایی اش جو بایدن اتخاذ شد که به عقیده ایران، راه را به روی شکل گیری واقعیت سیاسی متفاوتی بعد از تصمیم آمریکا برای خروج کامل از افغانستان در ابتدای سپتامبر آینده باز می کند.

توافق ترکیه و آمریکا در تعارض با توافق دوحه بین دولت آمریکا و گروه طالبان است که در آن خروج همه نیروها از جمله نیروهای ناتو مورد تاکید قرار گرفته است در حالی که نیروهای ترکیه بخشی از نیروهای ناتو محسوب می شوند. درست به همین علت بود که طالبان اعلام کرد نیروهای ترکیه در افغانستان را نیروهای اشغالگر قلمداد خواهد کرد.

این وبگاه تحلیلی عرب زبان در ادامه یادداشت به زعم خود معتقد است: « ایران، برنامه ترکیه در افغانستان را بخشی از جاه طلبی های آنکارا برای توسعه نفوذ خود در منطقه آسیای میانه و قفقاز می داند. این سیاستی است که اردوغان به منظور تبدیل کردن ترکیه به یک قدرت منطقه ای با جاه طلبی های بین المللی در پیش گرفته است به ویژه در صورتی که بتواند نقش و جایگاه خود را در منطقه راهبردی آسیای میانه که قلب جهان توصیف می شود، تثبیت کند. مقامات ایرانی همچنین نگرانند که مداخله و حضور ترکیه در افغانستان، موجب تشدید کشمکش های قومی و مذهبی در افغانستان شود.»

نویسنده این یادداشت با تاکید بر تبعات حضور ترکیه در افغانستان که نه تنها دامن ایران را می گیرد در ارزیابی خود از سیاست ایران نوشت: «محافل سیاسی در ایران معتقدند ترکیه در یک دهه اخیر به ویژه بعد  از نقش آفرینی در سوریه و لیبی و عراق، به گذرگاه تروریست ها و تندروها برای ورود به عراق و سوریه تبدیل شده و در تقویت نفوذ داعش نیز نقش داشته است. همچنین ترکیه از تروریست ها و تندروهایی که در سوریه حضور داشتند برای حمایت از باکو در جنگ بین ارمنستان و آذربایجان بهره برداری کرد. در نتیجه، این نگرانی وجود دارد که سیطره ترکیه بر فرودگاه کابل، موجب تسهیل روند انتقال تندروها از کشورهای مختلف به داخل افغانستان با هدف تقویت نفوذ امنیتی ترکیه در این کشور شود.»


در ادامه این یادداشت آمده است: «افغانستان در دهه های گذشته برای کشورهایی که به دنبال اشغال و سیطره بر آن بودند بحران ساز بود و در عین حال به سرزمینی برای جذب گروه های مختلف افراط گرا و تندرو و تروریستی تبدیل شد. با توجه به این که مقامات ترکیه به حامی گروه های تروریستی و پناه دادن به آنها متهم هستند، این نگرانی وجود دارد که حضور و نفوذ مستقیم آنان در افغانستان، به تقویت افراط گرایان منجر شود. ترکیه با نفوذ در افغانستان می تواند پایگاه جدیدی برای آنان در افغانستان ایجاد کند و از سوی دیگر، بخش زیادی از گروه های افراطی را از مرزهای خود به ویژه سوریه دور نگه دارد.این گونه تلاش های ترکیه مطلوب سایر بازیگران در صحنه افغانستان و آسیای میانه و قفقاز نیست. ایران و هند و چین و روسیه، حضور ترکیه و گروه های افراطی مورد حمایت آن را منبع تهدید امنیتی برای خود می دانند زیرا حضور این گروه ها در افغانستان و در مرزهای چین و هند و مناطق جنوبی روسیه، تهدیدی برای منافع اقتصادی این کشورها و تهدیدی امنیتی است که ممکن است اردوغان از آن برای تقویت جایگاه خود در صحنه بین المللی و اقتصادی بهره برداری کند.»


ایندیپندنت در ادامه به سیاست روس ها و اهداف مشترک تهران و مسکو اشاره کرد و نوشت: «روسیه که ابتدا تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان را عامل بازگشت خشونت و هرج و مرج به این کشور می دانست، اخیرا تغییر موضع داده و به نوعی از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان حمایت کرده است. این موضع جدید روسیه، ریشه در نقشی دارد که طالبان می تواند برای جلوگیری از گسترش نفوذ داعش در افغانستان ایفا کند چرا که تقویت داعش، دغدغه واقعی مقامات روسیه است که می تواند عمق راهبردی این کشور را تهدید کند.تهران نیز در تعامل با بحران افغانستان و بازگشت طالبان، دغدغه هایی شبیه روسیه دارد. ایران زودهنگام تلاش کرد کانال های گفتگو با طالبان را باز کند و با این گروه در خصوص ساز و کارهای تعامل آن با دولت رسمی افغانستان به تفاهم برسد به طوری که دولت افغانستان دچار فروپاشی نشود. در واقع تهران نگران است تحولات به گونه ای رقم بخورد که به رویارویی بین ایران و گروه طالبان منجر شود که در شرایط بین المللی کنونی ایران، به صلاح این کشور نیست.
تهران و دیگر کشورهای ذیربط در موضوع افغانستان، با شک و نگرانی فراوان به نقش آفرینی ترکیه در این کشور نگاه می کنند به ویژه که این کشورها و در رأس آنها روسیه و ایران، نقش آفرینی غیرشفاف آنکارا را در بحران های خاورمیانه تجربه کرده اند. آنکارا، در برابر تلاش های تهران و مسکو برای حرکت سریع به سمت حل سیاسی بحران سوریه مانع تراشی کرده است و احتمالا آماده می شود با توجه به نتایج گفتگوهای آمریکا و ایران، نقشی منفی در آینده عراق ایفا کند. 

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هوشنگ حیدری RO ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    9 3
    جنگ عثمانی صفوی تازه شروع شده ملتهای دیگه پیشرفت میکنند و ما پس رفت و اردوغان هم مثل ما
  • سرباز وطن US ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    21 12
    اردوغان به فکر ترکسازی اونجا به وسیله عده ی کمی از ترکمنان هست...دقیقا کاره کثیفی که با منطقه آذربایجان ما و جنگ بین ارمنستان و باکو کرده...اردوغان ادعای خلیفه گری عثمانی رادارد ولی نمیداند که آخرین سلطعه سلطنت عثمانی ها توسط ایرانیان منقرض شد.حالا این حرومی تخم مغول منتظر سقوطش باشین...
  • آلپ ارسلان IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    16 13
    تورکیه چه تهدیدی داره ارمنستان چه پوخی هست که جبهه النصره و چچنی ها هم وارد میدان شن اگر کمک خارجی به ارمنستان نباشه ارمنستان دو روزه نابود میشه
    • NO ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      7 0
      بشین بابا تروریست مغول یهودی!
  • سامیار IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    12 6
    دولت ترکیه یک دولت به شدت قوم گرا و فاشیست هست و حضور ترکیه در سوریه و عراق و لیبی به ضرر مردم این کشورها تمام شد زیرا ترکیه در این کشورها از گروه هایی حمایت کرد که آن گروه ها بیشتر مقابل مردم ایستاده بودند و همین باعث شد مردم این کشورها دردسرهای زیادی را تجربه کنند و متاسفانه همین گروه های زیر دست اردوغان با ایدوئولوژی جمهوری اسلامی ایران در تضاده بنابراین باید در برابر دخالتهای ترکیه در افغانستان و قفقاز و لیبی و سوریه را گرفت
  • Ali IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    23 8
    وقتشه یه گوشت مالی حسابی به ترکیه بدیم . باید میگذاشتیم کولن کودتا کنه . اردوغان زیاد پرو شده . کل اقتصاد ترکیه وابسته به ایران و توریست های ما هست . با اون شبکه ی جم چه بلاهایی سر خانواده های ما آورد . باید باهاش علنی مقابله کرد و کاری کرد بره تو سوراخ موش . نیاز داریم .
    • سعید. IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 4
      سلام دوست عزیز. ترکیه سالانه بالای سه دو میلیون گردشگر خارجی داره. که از این بین به زور دویست هزار نفرش ایرانی هستن از گردشگرا. چطور اون هشتاد درصد گردشگر تو اقتصاد ترکیه تاثیر ندارن اما ایرانی جماعت با اون بیست درصد کل اقتصاد ترکیه متحول کرده؟؟ در حالی که ایرانی ها هم اکثرا از شهر وان به اونطرف نمیرن.
  • Ali IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    19 8
    ترکیه نژادپرست و نژاد و اختلاف افکنی رو دنبال می‌کنه . آذری های ما ربطی به ترکیه ندارند اما تبلیغات منفی نشر می‌کنه . این ترکیه خطر جدی دیگری برای خاور میانه است . بخصوص برای ما . سفر به ترکیه رو با ایجاد شرایط سفر و شادی در ایران و ایجاد محدودیت برای رفتن ترکیه کم کمش کنیم . کاش کشور ما برای آزادی و حتا رقص قانون گذاری و مجاز میشد تا کسی برای این چیزها پول در کشور دوشمن خرج نکنه .
    • Parviz IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 2
      شما برو جنگ کن . ما رازی هستیم . دمت گرم . ما از پشت جبهه حمایت می‌کنیم
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    13 7
    ترکیه دنبال منافع خودش و گسترش پان ترکسیم و ادامه نفوذ در منطقه برای استیلای اقتصادی دراز مدت خودش هست و بدانید ک کوچکترین اهمیتی برای افغانستان و دیگران قایل نسیت.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    8 9
    هر کسی که با گروه وحشی طالبان که چرک و کثافت بشریت هستند بجنگه، دمش گرممممممم
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      1 1
      مطمعنم تو یه افغانی احمق هستی که از کشته شدن مردم خودت لذت میبری از بیوه شدن زنان و یتیم شدن کودکان کیف میکنی . ورگرنه دوست نداری جنگ ادامه پیدا کنه برو گمشو از وطن من
  • Ghasim IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    16 7
    همیشه ترکهای ،ترکیه زیرقولشان می زنند.ایران به ترکیه نباید اعتماد کند،هدف ترکیه جهت حضور در افغانستان، جزاشغالگری وتهدید برای ایران وهمسایه ها چیزدیگری نمی باشد.
  • عماد IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    5 8
    چقدر چرت پرت می‌نویسد از بیکاری
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    4 10
    کسی که پاک باشه نبایدنگران باشه
  • محمد IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    4 5
    فعلا که کشورهای دیگه از افراطی ها (طالبان) حمایت می کنن
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    9 7
    تحلیل عالی بود اضافه بکنیم غرب با استفاده از روحیه جاه طلبانه اردوغان داره با کارت ترکیه بازی میکند
  • اهواز IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    9 10
    با سلام و احترام.لطفآ حرمت ملیت ها و کشورها را بجا آورید....احترام گذاشتن به دیگر قشرها و دولت ها نشانه شخصیت ماست.و تا آن جای که یادم هست فرهنگ و تمدن کشور عزیزمان ایران‌.مهر ورزی و احترام بوده ،هست و خواهد بود...لطفآ از الفاض .زیبا و بجا استفاده شود....اگر من جای بخوانم کشور عجم زبان .مطمئنن ناراحت میشم .تا اینکه بنویسن. کشور ایران....پس کمی تفکر و تآمل در نحوه ای نوشتاری هم شخصیت نویسنده و هم کشور را نشان خواهد داد.یاحق
  • سرباز حاج قاسم IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    4 4
    سلام اولا این عربها اگر قدرت و فکر تحلیل داشتن بهشون نمیگفتن گاو شیرده ما پوزه امریکا را به خاک مالیدیم کشتی انگلیس را میگیریم هیچ غلطی نکرد حالا ما رو از ترکیه میترسونین برین یک فکری به حال خودتون بکنید که فقط نوکر بی مزد غرب شدین و از ترس اینکه از حکومت بردارنتون تن به هر ضلتی میدین
  • Morteza IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    9 4
    نه روسیه و نه هند هیچ کدام همسایه افغانستان نیستند .چین هم بخاطرنسل کشی مسلماناناویغور متهم هست و از این میترسد افغانستان به مرکز مبارزه با چین تبدیل شود ‌.ایرانو روسیه هم رفیق دزد و شریک قافله هستند همزمان هم با طالب و هم با دولت در ارتباط هستند .اونوقت اینجا نوشته های مغرضانه بر علیه ترکیه مینویسن .کدوم کار ایران و روسیه شفافه اخه
    • NO ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      2 1
      برو رد کارت تروریست ترمیه بزرگترین قاتل شیعیان هست در منطقه و جهان 1-حمایت از داعش ضد شیعیان عراق 2-حمایت از عربستان سعودی برای کشتار شیعیان حوثی با پهپاد 3 - کشتار علویان سوریه 4- شهادت هزارن ایرانی مداقع حرم بدست مزدوران ترکیه و اسراییل ترکیه منافق ترین ملت جهان برادر صهیونیست
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    12 7
    ترکیه جرعت جنگیدن با طالبان نداره
  • حسین IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    7 10
    آمریکا با اون اباهتش نتونست دوام بیاره ترکیه که عددی نیست نیروهاشم که همه عرب هستن همون عرب‌های ترسو که در جنگ زرتی فرار میکردن تا اسم داعش رو می‌شنیدند الان شدن مزدور ترکیه .. اولشه هنوز جنگ طالب رو ندیدن کم کم خودشون دموشون رو میذاره رو کولشون فرار می‌کنند
  • علی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    10 6
    کار درستی کرده ترکیه.ما هم بجای ملاقاتهای مختلف با طالبان باید حق حاکمیت دولت افعانستان رو به رسمیت بشناسیم وبه دولت کمک کنیم.
  • یعقوب IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    11 4
    ترک ها از آسیای میانه اومدن و خاورمیانه را گرفتن . حالا هم رفتن سراغ افغانستان.
  • آیهان IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    9 14
    ترکیه در آینده تنها کشوریه که میتونه ثبات منطقه رو تامین کنه .این عربا وروسیه همراه بعضیا که خودشون میدونن عامل نا امنی در منطقه هستند
  • سید IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    5 10
    با سلام بر سربازان همیشه بیدار ایران بزرگ ما ملت ایران دستان مهربانتان را می‌بوسیم چرا که با هوشیاری شما عزیزان با آرامش کامل در کنار خانواده مان به زندیگیمان ادامه میدهیم ما با دلوجان پشتیبان حضرت آقا و شما سربازان با غیرت ایران بزرگ هستیم احسن و دورود خداوند بر شما باد ای کاش این سعادت در ما بود که پاسی از این دوران نگهبان مرز بوم مان بوده ایم
  • حمدان IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    11 7
    چطور حضور طالبان خطرناک نیس ولی حضور ترکیه خطرناک شده؟؟؟
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      1 1
      چونکه افغانستان مال طالبان و طالبان شهروند افغانستان هستن اونجا زادگاهشان هست زادگاه خودشون و اجدادشون هست طالبان ملیت افغان دارن و حقشو افعانستانو بگیرن و 70 درصد مردم افغانستان طالبان را میخواهند
  • بنده خدا IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    5 10
    سلام ایران بايد کارگروهی متشکل از خبرگان و کارشناسان در وزارت خارجه در باره ترکیه تشکیل داده و با حساسیت برابر اسرائیل غاصب تحولات و سیاست های ترکیه را رصد کند...
  • FR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    5 4
    روسیه برادر دینی غارتگر ماست هر بلایی که در طی سالهای گذشته بسر ما آورده ارزش یک وتو را دارد نوش جانش
  • ناشناس IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    10 3
    فعلا که ایران چسبیده به هلال در حالیکه بقیه دارن ماه را می گیرن
  • امیرعبدالرضایی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    8 11
    چنانچه ازسوی افغانستان وازطریق نیروهای وابسته به ترکیه گزندی متوجه ایران شود اردوغان باید بداندانتقال این آسیب دقیقا متوجه کشورت کیه خواهد شد چراکه ماهرگز قربانی سیاست بازی‌های ترکیه وارذوغان نخواهیم شد.
  • علی TR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 6
    بس کنید شما رسانه های فارسی زبان داخلی و خارجی کارتان فقط هوچی گری در مورد ترکیه است خجالت بکشید یه کم به جای حسادت به کشور همسایه به فکر مردم خودتون باشید.
  • ALI TR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 6
    شما کلاه خودتون رو محکم بچسیبد باد نبره چه کار به ترکیه دارید.تو امور همه کشورها باید فضولی کنید!
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    6 0
    ترکیه بره گمشه از وطن من ما خارجی که با توپ و تانگ و توفنگ میاد نمیخواهیم . خدا اشغالگران را نابود کنه
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    9 0
    اردوغان می خواهد کنترل منطقه را داشته باشد تا پشت سرهم اواره به سمت اروپا بفرستد تا باج بگیرد و جنگ را گسترش بدهد و در اخر هم با سرازیر کردن اورگان به سمت اروپا غرب را نابود کند و قدرت ترکیه را افزایش بدهد. همین کار را هم باید ایران انجام می داد.
  • رضا مهدوی GB ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 2
    بیچاره شدن مردم افخانستان طالبان یه گروه وحشی و آدمکش چه خارجیها توی افخانستان باشن یا نباشن توی این کشور حنگ‌. دودش هم توی چشم مردم بیچاره افخانستان می ره.
  • یول آشان IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 5
    ایران . واقعا باید هواسش به ترکیه باشه. اردوغان فقط فکرش اینکه آذری زبان هارو متحد خودش کنه . دراصل برای تجزیه قسمت هایی از ایران خود آذربایجان.ازبک و تاجیکستان باید ایران کاری کنه که اردوغان واقعا سر جاش بنشینه اگر ذره ای شک و تردید یا حتی هشدار دریافت کرد تنها راهش هم مسلح و حمایت از کردهای ترکیه و پ.ک.ک هستش و خود طالبان تا جنگ برگرده به خاک ترکیه ضربالمثلی هست به زبان ترکی ال اله یو وار ال قییدر اوزو یو وار
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 4
    می شود اینطور به قضیه نگاه کرد ترکیه به افغانستان تنها به چشم یک قطعه از پازل پان تورانیسم خود که با قتل عام ملل هند و اروپایی کرد ارمنی گرجی فارس و تاجیک ممکن می شود ممکن است نگاه می کند سابقه‌اش نشان داده پتانسیل و انگیزه این کار را دارد و بخش اعظم پول لازم برای این کار را هم از صدقه سر بی تدبیری همیشگی مسئولین ایرانی و فرار سرمایه های ایرانی ها به این کشور فراهم می کند.
  • Nima IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 1
    واقعا جای تاسف داره ایران در مرزهای فرهنگی خودش حضور نداره اونوقت ترکیه که هیچ ربطی به این کشورها نداره حضور داره همینطوری پیش بره احتمالا در ایرانم حضور پیدا میکنه همونطور که به تمامیت ارضی ایران چندین بار توهین کردن و آقازاده های بزدل هیچکاری نکردن از واژه یک ملت دو دولت در مورد جمهوری آذربایجان استفاده میکنه و حتی مردم آذربایجان ایران رو کشونده سمت خودش بنظر من اگر ایران کردهای ترکیه سوریه عراق رو نکشونه سمت خودش در مرزهای فرهنگی خودش حضور نداشته باشه با این سیاست های ترکیه یک چالدران دیگه اتفاق میوفته