سویه جدید ویروس کرونا در نیجریه شناسایی شد/ ترکیب این ویروس با دلتا یک فاجعه ایجاد می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: ویروس شناسان هشدار دادند سویه نیجریه‌ای ویروس کرونا به نام Eta در حال گسترش سریع و غالب شدن در جهان است.

نوع ETA ویروس کرونا در نیجریه  که بطور مخفیانه اما با سرعت زیادی در حال گسترش است. همچنین این نوع از ویروس وسط بسیاری از سیستم عامل‌های تست RT-PCR کووید ۱۹ قابل تشخیص نیست، که این امر سبب نگرانی متخصصان  و ویروس شناسان سراسر جهان شده است.

نوع ETA در ژوئن ۲۰۲۱ توسط سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شده است. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، نوع اتا برای اولین بار در دسامبر سال گذشته در نیجریه شناسایی شد.

این سویه تا ۵ مارس (۱۴ اسفند) سال گذشته، در ۲۳ کشور شناسایی شده بود، اما به روز رسانی اخیر در ۷ اوت ۲۰۲۱ (۱۶ مرداد) نشان داد که اکنون در ۶۸ کشور وجود دارد و در کشورهایی مانند هند، موارد بیشتری مرتبط با آن آشکار شده است.

سویه ETA دارای بیش از ۲۰ جهش شامل E ۴۸۴ K، ۹ نامعلوم و ۶۹-۷۰ حذف سنبله به علاوه دو حذف دیگر نیز است.

نوع ETA حامل جهش N ۵۰۱ Y موجود در آلفا، بتا و گاما نیست، اما حامل جهش E ۴۸۴ K در انواع گاما، زتا و بتاست. انتظار می‌رود در روزها یا هفته‌های آینده به وضعیت نگران کننده برسد.

سویه ETA به خاطر داشتن جهش E ۴۸۴ K و جهش F ۸۸۸ L جدید متفاوت از سایر گونه هاست.

۴۸ ساعت پیش، ایالت کارناتاکا هند مورد دیگری را در منطقه مانگالورو در مورد مردی هندی که از قطر سفر کرده بود، تأیید کرد.

لازم ذکر است که بسیاری از کشورهای خاورمیانه در حال حاضر منشأ اصلی نوع اِتا برای سایر کشورها هستند.

محققان هشدار می‌دهند در صورت ترکیب نوع اتا نیجریه ای با نوع دلتا هندی می تواند سبب بروز یک فاجعه بزرگ انسانی  شود.

التهاب ریه، مشکلات گوارشی شدید و بیماری‌های ثانویه که معمولاً با التهاب روده شدید همراه است، دیس بیوز میکروبی روده از جمله علائم این نوع از ویروس کروناست.

اغلب اوقات بیشتر افراد مبتلا به نوع ETA دچار سپسیس، نارسایی اندام و در نهایت نارسایی قلبی می‌شوند، یعنی میزان مرگ و میر بسیار زیاد است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =