استقبال مقامات و رسانه‌های چین از دولت جدید ایران

ایرنا نوشت: به دنبال پیروزی حجت الاسلام ابراهیم رییسی در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری اسلامی ایران و برگزاری آیین های تنفیذ و تحلیف وی طی هفته گذشته، مقامات و رسانه های چین به این انتخاب واکنش مثبتی نشان دادند.

چین که دستکم در چند دهه گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رابطه قوی و مستحکمی با جمهوری اسلامی ایران داشته است انتظار دارد این روابط که در سال ۲۰۱۶ به سطح راهبردی ارتقا یافت در دولت سیزدهم بیش از گذشته تقویت شود.

  «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین جزو نخستین سران جهان بود که با ارسال پیامی انتخاب حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به مقام ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و تاکید کرد ایران و چین شرکای جامع راهبردی هستند.

رئیس جمهوری چین در این پیام با یاداوری اینکه برای توسعه روابط چین - ایران اهمیت زیادی قائل است، افزود که او مایل به همکاری با رئیسی برای تقویت ارتباطات راهبردی، تحکیم اعتماد سیاسی متقابل و توسعه و تعمیق همکاری سودمند برای دو طرف است.

شی در این پیام با اشاره به اینکه امسال پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و ایران است بر ضرورت توسعه و تقویت روابط دو جانبه در دولت سیزدهم تاکید کرد.

استقبال مقات چین از آغازبکار دولت جدید تنها به پیام رییس جمهوری این کشور محدود نشده است. «هوا چون اینگ»  سخنگوی وزارت خارجه چین هم در واکنش به آغاز بکار آیت الله ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: اعتقاد داریم تحت رهبری رئیسی، ایران پیشرفت های بزرگتری را در زمینه های اقتصادی و اجتماعی کسب خواهد کرد.

خانم هوا در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آغاز بکار رییسی افزود: چین مراتب تبریکات خود را به مناسبت تحلیف رییس جمهوری ابراهیم رئیسی ابراز می دارد.

وی افزود: چندی پیش، شی جین‌پینگ رییس جمهوری چین با ارسال پیام تبریکی به آقای رئیسی انتخاب ایشان  را به این سمت تبریک گفته است.

جدا از مقامات چین، رسانه های این کشور نیز امیدوارند با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، روابط تهران - پکن بیش از گذشته تقویت شود به ویژه آنجایی که "سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین در تحلیلی نوشت روابط با همسایه ها و کشورهای آسیایی از اصول راهبردی روابط خارجی ابراهیم رییسی است.

این رسانه چینی در گزارش دیگری ضمن تحلیل چالش ها و فرصت های پیش روی دولت جدید ایران اسلامی نوشت: رییسی می خواهد با قدرت های جهانی از جمله چین روابط گسترده ای داشته باشد. در حال حاضر ایران و چین روابط خود را تقویت کرده و در مارس سال جاری هم با امضای برنامه جامع راهبردی ۲۵ ساله در زمینه های مختلف به توافق رسیدند.

گزارش با بیان اینکه رییسی می خواهد روابط ویژه ای با چین داشته باشد، می افزاید: اگر او بتواند این کار را انجام دهد می تواند کشور را از چالش های ناشی از مشکلات فعلی خود با ایالات متحده، به ویژه در خصوص برجام و رفع تحریم های آن، دور نگه دارد.

روزنامه گلوبال چین هم در گزارشی با استناد به استدلال برخی تحلیلگران چینی می نویسد: رییسی سیاست خارجی خود را بر استراتژی "نگاه به شرق" متمرکز می کند که به معنی همکاری نزدیکتر با چین و روسیه است.

بر اساس این گزارش پیشرفت روابط ایران و چین و روابط ایران و روسیه همواره مورد حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بوده است، لذا دولت رییسی نیز چارچوب همکاری و سازوکارهای موجود با چین و روسیه را ادامه خواهد داد.

این گزارش با یاداوری اینکه روابط ایران با چین و روسیه در دو زمینه توسعه پیدا می کند، نوشته است: نخست، چین و روسیه به احتمال زیاد گام های بیشتری در مورد توافق هسته ای ایران بر می دارند. دوم اینکه این دو کشور ممکن است از طریق انتصاب نماینده در سازمان همکاری اسلامی (OIC)، با ایران رابطه بیشتری برقرار کنند.

به هر حال مقامات و رسانه های چین امیدوارند روابط تهران و پکن در دوران ریاست جمهوری حجت الاسلام ابراهیم رییسی بیش از گذشته تقویت شود به ویژه اینکه روابط دو کشور از قبل نیز در سطح روابط راهبردی و استراتژیک بوده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =