غربالگری سرطان پروستات با آزمایش خون ساده

ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال نیوز، نوشت: محققان دانشگاه کارولینسکا در سوئد موفق به توسعه یک آزمایش خون به نام Stockholm۳ شدند که می‌تواند نیاز به تصویربرداری MRI برای تشخیص سرطان پروستات را تا یک سوم کاهش دهد. کاهش هزینه‌ها، تسریع در تشخیص و شناسایی تومورها در مراحل اولیه از دیگر مزیت‌های این روش است.

تصویربرداری MRI در تشخیص سرطان پروستات نقش مهمی دارد. روش‌های کنونی تشخیص تومور غربالگری PSA (آنتی‌ژن اختصاصی پروستات) همراه با نمونه برداری است که گاهی کاملا غیرضروری است و باعث صدمه به بیمار می‌شود و به همین دلیل است که هیچ کشوری به غیر از لیتوانی، از برنامه ملی غربالگری سراسری پروستات استقبال نکرده‌اند.

در تاریخ ۹ جولای سال ۲۰۱۹ میلادی مطالعه‌ای صورت گرفت که نشان داد می‌توان تصویربرداری MRI را جایگزین نمونه‌برداری پروستات کرد. این مطالعه که STHLM۳MRI نام داشت، میزان نمونه‌برداری‌های غیر ضروری را تا حدی کاهش داد.

مطالعات جدید محققان سوئدی نشان می‌دهد یک آزمایش خون به نام Stockholm۳ می‌تواند میزان تصویربردای‌های غیر ضروری را نیز تا یک سوم کاهش دهد. این روش بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ میلادی روی بیش از ۱۲ هزار و ۷۵۰ مرد صورت گرفته است و نتایج دقیق و موثر گزارش شده‌اند. محققان بر این باورند این روش در کنار تصویربرداری MRI بسیار موثر است و می‌تواند با کاهش هزینه و تسریع در تشخیص، در درمان موثر سرطان پروستات موفقیت‌آمیز باشد.

به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از ۶۰ سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از ۴۰ سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای ۴۰ سال باید سالی دوبار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.  

در حال حاضر برای تشخیص سرطان پروستات از تست دیجیتال رکتوم، آزمایش خون، MRI، نمونه‌برداری و آنتی ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می‌شود.

نتایج این مطالعه در نشریه The Lancet Oncology منتشر شده است.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1545239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =