کابل در آستانه سقوط/انتقال سفارت امریکا به فرودگاه/واشنگتن:صبرکنید ما برویم بعد به کابل حمله کنید!/نشست امنیتی کاخ سفید/حملات سنگین آمریکا به طالبان

در آخرین تحولات افغانستان، کابل به سقوط نزدیک تر شد و این گروه به 11 کیلومتری پایتخت افغانستان رسیده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، شبکه تلوزیونی العربیه وابسته به سعودی در خبری فوری بامداد امروز از پیشروی طالبان و نزدیک شدن سقوط کابل خبر داد. این شبکه گزارش کرد: همزمان با تصرف مزارشریف توسط طالبان، درگیری‌ها در اطراف کابل آغاز شده و این شهر در آستانه تصرف قرار گرفته است.

 پس از پیشروی‌های طالبان به نقاط مختلف افغانستان ساعتی پیش شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ نیز به‌تصرف طالبان درآمد.

منابع خبری گزارش دادند که امشب شام نیروهای آمریکایی بر شماری از اعضای طالبان که بر فرودگاه قندهار حمله موشکی انجام داده بودند، حمله هوایی راه اندازی کردند.

به گفته منابع تلگرامی از افغانستان؛ پس از این حمله هواپیماها توانستند در فرودگاه قندهار نشست کرده و شماری از مقام ها را از آن جا به کابل انتقال دهند.

در همین حال برخی منابع گزارش دادند که جنگنده‌ها و چرخبال ها در آسمان کابل به پرواز درآمده‌اند.

همچنین خبر رسیده که در اطراف زندان پلچرخی کابل  درگیری صورت گرفته و زندانیان پس از درگیری خود و آزادی قصد دارند خود را به ارگ برسانند.

گفته می‌شود درگیری‌ها در حومه شهر کابل و در شهرستان‌های پغمان و پروان جریان دارد.

  در همین سی‌ان‌ان گزارش داد نظامیان آمریکایی وارد ارگ ریاست جمهوری افغانستان شده و یگان ویژه و گارد ریاست جمهوری را خلع سلاح کرده‌اند. ۳ چرخبال در محوطه ارگ مستقر است.

گفته می‌شود که ۳ پاسگاه امنیتی پغمان به تصرف طالبان درآمده است.به گفته شاهدان عینی صدای تیرهای متوالی در آسمان کابل شنیده می‌شود.

 قطعی برق در کابل و حملات هوایی آمریکا به حومه شهر

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر قطعی برق گسترده در پایتخت افغانستان، برخی رسانه‌ها از حملات هوایی آمریکا به کاروان‌های طالبان در نزدیکی کابل خبر می‌دهند.
به گزارش فارس، شبکه «اسکای نیوز» بامداد یکشنبه به نقل از برخی منابع افغانستانی گزارش داد که برق کابل به‌طور کامل قطع شده است و این شهر در خاموشی به سر می‌برد.

اسکای نیوز در ادامه گزارش خود به نقل از منابع خبری افغانستانی، نوشت که حومه شهر کابل هدف حملات هوایی قرار گرفته است.

 این شبکه عامل این حملات و همچنین اهداف آن را مشخص نکرد اما کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» نوشت: «آمریکا در حال بمباران سنگین کاروان‌های طالبان در نزدیکی کابل است».

ویدئوی زیر را برخی کاربران افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان خاموشی امشب در کابل دست‌به‌دست می‌کنند.

همزمان شبکه «الجزیره» نیز به نقل از یک منبع امنیتی افغانستان گزارش داد: «حدود ۳۵ شبه‌نظامی طالبان در حملات هوایی آمریکا در ۳ ولایت افغانستان کشته شدند».

این در حالی است که برخی منابع آمریکایی می‌گویند کارکنان و دیپلمات‌های سفارتخانه این کشور در افغانستان با نزدیک‌شدن طالبان به کابل، به فرودگاه این شهر منتقل شده‌اند.

 جلسه امنیتی کاخ سفید درباره افغانستان/ انگلیس، سفارت در کابل را تخلیه می‌کنند

 

دولت انگلیس از تصمیم خود برای تخلیه سفارتخانه‌اش در کابل خبر داده و کاخ سفید نیز شاهد برگزاری جلسه امنیتی برای گفت‌وگو درباره وضعیت افغانستان بود. همزمان با پیشروی گروه طالبان به سمت پایتخت افغانستان، تعدادی از کشورها در حال آماده‌شدن برای تخلیه اماکن دیپلماتیک خود در کابل هستند.

>>> بیشتر بخوانید:
لندن به حضور دیپلماتیک در افغانستان پایان می دهد؛ سفیر انگلیس در حال خروج
بایدن: برای رئیس‌جمهور بعدی جنگ به ارث نمی‌گذارم!
پس از مزارشریف،جلال‌آباد هم به طالبان واگذار شد/عکس

شبکه «اسکای‌نیوز» بامداد یکشنبه گزارش داد: «با نزدیک شدن طالبان به کابل، بریتانیا برای پایان دادن به حضور دیپلماتیک خود در افغانستان آماده می‌شود».

برخی منابع نیز خبر دادند که با رسیدن طالبان به فاصله ۱۰ کیلومتری پایتخت افغانستان، تیپ شانزدهم هوایی ارتش انگلیس در حال اعزام نیروهای کمکی به کابل است.

خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد دولت چک اعلام کرده که به دلیل وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، سفارتخانه خود در کابل را تخلیه و دو دیپلمات را به همراه کارکنان محلی از این شهر خارج می‌کند.

گفتگوی بلینکن و عبدالله برای تلاش های فوری دیپلماتیک جهت کاهش خشونت ها

در همین حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با پیشروی طالبان به سوی کابل با "عبدالله عبدالله" رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره تحولات افغانستان و تلاش های فوری دیپلماتیک و سیاسی به منظور کاهش خشونت ها گفتگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا این تماس را سازنده خواند و گفت که در این گفتگو از تمام تلاش های دولت افغانستان برای دستیابی به یک توافق سیاسی قدردانی کردم.

بلینکن پیش از این در تماس تلفنی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور همچنان مدعی تعهد واشنگتن به روابط امنیتی و دیپلماتیک با دولت افغانستان شده بود.به گزارش وزارت خارجه آمریکا، طرفین روز شنبه به وقت محلی درباره تحولات افغانستان و فوریت تلاش های دیپلماتیک و سیاسی جاری برای کاهش خشونت گفتگو کردند.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد که با استقرار پنج هزار نیروی نظامی در افغانستان برای تسهیل خروج اتباع آمریکایی از این کشور موافقت کرده است.

آمریکا: طالبان حمله به کابل را تا تخلیه نیروهای ما به تعویق بیندازد

همچنین آمریکا با گروه طالبان برای عدم حمله به نیروها و دیپلمات‌های این کشور هنگام خروج از فرودگاه بین المللی کابل مذاکره کرده است.

به گزارش "نیویورک تایمز"، به گفته مقامات آگاه آمریکایی، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، با نمایندگان گروه طالبان در دوحه قطر دیدار کرده و از آن‌ها خواسته است تا تخلیه دیپلمات‌ها و نیروهای نظامی آمریکایی از کابل دست به هیچ اقدامی نزنند.

این مقام آمریکایی افزود: خلیل زاد به طالبان گفته است در صورتی که این گروه در روند خروج پرسنل آمریکایی از کابل دخالت نکنند و با نیروهای آمریکایی حاضر در کابل درگیر نشوند، ورود طالبان به کابل راحت‌تر از سوی جامعه جهانی پذیرفته می‌شود.

خلیلزاد همچنین خواستار حفظ امنیت سفارت آمریکا در کابل از سوی طالبان شده است. نماینده آمریکا امیدوار است بتواند سفارت آمریکا در افغانستان را باز نگه دارد تا گروه طالبان به عنوان دولت احتمالی آینده افغانستان بتواند کمک‌های مالی آمریکا را دریافت کند.

این درحالی است که نشریه آمریکایی پولیتیکو روز شنبه به وقت محلی در مطلبی اعلام کرد کارکنان سفارت آمریکا در افغانستان با نزدیک شدن طالبان به کابل به سرعت در حال انتقال به فرودگاه بین المللی این شهر هستند.

طالبان از ماه آوریل در حالیکه نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان، در حال خروج از این کشور هستند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است.
اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشورش را ناشی از تصمیم "ناگهانی" خروج نیروهای آمریکایی اعلام کرده است.
رئیس جمهوری افغانستان به پارلمان کشورش گفته است: ما با یک وضعیت پیش بینی نشده در سه ماه گذشته مواجه بودیم. دلیل وضعیت کنونی ما این است که این تصمیم (خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان) ناگهانی گرفته شده است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1545246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    وقتی ترامپ لاشخور ۷۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد تو توافق صلح معلوم بود چه نقشه ای کشیدند برا افغانستان. بایدن هم مترسکه