روسیه خواستار اقدام قاطع شورای امنیت درباره افغانستان شد/هشدار شدیداللحن سناتور روس به آمریکا

روسیه از درخواست این کشور برای نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره افغانستان خبر داد گرچه گفت که انتظار تغییر زیادی از این نشست نمی‌رود.

به گزارش خبرآنلاین،رویترز اوایل صبح امروز (یکشنبه) به نقل از وزارت کشور افغانستان اعلام کرد نیروهای طالبان از چند جهت وارد کابل شدند. طالبان اما اعلام کرد دستور داده شده تا نیروهای این گروه در دروازه پایتخت کابل بایستند و سعی نکنند با زور وارد آن شوند. در حال حاضر مذاکرات در حال انجام است تا از اتمام فرایند انتقال قدرت با خیال راحت اطمینان حاصل شود.

 


کابلوف: روسیه برای تشکیل جلسه شورای امنیت درباره افغانستان تلاش می‌کند

در همین حال نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان امروز یکشنبه گفت، روسیه در کنار شرکایش برای تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مساله افغانستان تلاش میکند.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما تشکیل جلسه خواهیم داد اما این وضعیت را تغییر نخواهد داد. ما باید قبلا درباره این فکر میکردیم، نه اینکه الان جلسه بگذاریم.

همچنین «ولادیمیر جباروف» معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل امروز (یکشنبه) طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی «تاس»، خواستار تصویب قطعنامه‌ای درباره افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل به منظور آغاز گفت‌وگوها در این کشور شد.

این مقام پارلمانی روس تأکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل باید به آن چه در حال حاضر در افغانستان در حال رخ دادن است، واکنش نشان دهد و با تصویب قطعنامه‌ای، طرفین درگیر در این کشور را ملزم کند تا به منظور جلوگیری از خونریزی گسترده در افغانستان، بر سر میز مذاکره بنشینند.

جباروف تأکید کرد: «در این مورد، البته، لازم است که قبل از هرچیز واکنشی از سوی شورای امنیت سازمان ملل وجود داشته باشد. احتمالاً ما همچنان نیاز داریم که این موضوع در سطح شورای امنیت مورد بررسی قرار گیرد و قطعنامه‌ای به تصویب درآید که طرفین را ملزم به نشستن بر سر میز مذاکرات و جلوگیری از جنگ برادرکشی کند».

جباروف سپس در خصوص تسلیم شدن نیروهای امنیتی افغانستان در مقابل طالبان گفت که ارتش افغانستان ظاهراً به طور کامل امید و اعتماد خود را از دست داده‌اند و در مقابل طالبان مقاومت نکردند و ارتش این کشور در حال ترک پست‌های خود و فرار و تسلیم تجهیزات به طالبان هستند.

این سناتور روس ادامه داد: «با تحولات اخیر، فکر می‌کنم کابل احتمالاً سقوط کند. این به چه چیزی منجر می‌شود؟ متأسفانه، خطر آغاز عملیات پاکسازی و قتل عام مردمی وجود دارد که با دولت آمریکا همکاری کرده‌اند و متأسفانه تعداد زیادی از مردم بی‌گناه احتمالاً رنج خواهند کشید و کاملاً ناامید می‌شوند و در مقابل طالبان مقاومت نخواهند کرد».

جباروف سپس با انتقاد از عملکرد دولت آمریکا در افغانستان گفت که آمریکایی‌ها همانطور که لیبی و عراق را ترک کردند، افغانستان را نیز ترک کردند و «نکته اصلی این است که آمریکایی‌ها بیکار نمی‌نشینند و شروع به بمباران قلمروها می‌کنند و این هیچ فایده‌ای نخواهد داشت».

این سناتور تأکید کرد که جامعه جهانی باید در وهله اول واکنش نشان دهد «زیرا به این شکل تلاش می‌کنند تا روسیه را به حل مشکلاتی وارد کند که آمریکایی‌ها ایجاد کرده‌اند....ما چنین چیزی را نمی‌خواهیم. ما می‌دانستیم پایان کار چیست زیرا زمانی تجربه تلخ اعزام نظامی را داشتمی. معتقدم که از این مسئله درس گرفتیم».

جباروف تأکید کرد که روسیه از جدیت این موضوع و حقیقت که در جامعه افغانستان تضادهای قابل توجهی بین قبایل، اقوام و ملیت‌های مختلف وجود دارد، آگاه است، « بنابراین ، به نظر من فقط باید مذاکرات صلح بین همه اقشار جامعه انجام شود».

جباروف در پایان در خصوص مذاکره میان طرف‌های مختلف در افغانستان گفت: « مذاکرات دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد اما من می ترسم که ابتدا قتل‌عام صورت گیرد، مردم نابود شوند و آن وقت طرفین در میز مذاکره حاضر شوند».

با انتشار اخباری درباره ورود طالبان به «کابل» پایتخت افغانستان، بسیاری از کشورها از تخلیه سفارتخانه‌های خود در پایتخت افغانستان خبر داده‌اند اما «ضمیر کابلوف» نماینده ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیای وزارت خارجه این کشور به خبرگزاری «ریانووستی» گفت روسیه آماده تخلیه سفارت خود در کابل نمی‌شود و این مرکز دیپلماتیک با آرامش در حال فعالیت است.

طبق جدیدترین اخبار از تحولات افغانستان، قرار است تا ساعاتی دیگر «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از سمت خود کناره‌گیری کند و انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور صورت پذیرد.

بسیاری از تحلیلگران، وضعیت فعلی افغانستان را ناشی از سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا در افغانستان می‌دانند و در حالی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج کرده است، در پی فشارهای خارجی تهدید کرد که در صورتیکه وضعیت فعلی افغانستان ادامه داشته باشد، پنج هزار نظامی آمریکایی را وارد افغانستان می‌کند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1545437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    به همین سادگی رژیمها را عوض میکنند این دموکراتها.مواظب باشید.
  • زمانی IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    خدا لعنت کنه روسیه .آمریکا .سیاستمداران بی عقل افغان رو.که مردم خوب ونجیب افغانستان رو به خاک و خون کشیدن
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    خب ک چی؟به امریکاچ ربطی داره؟چراروسیه وچین حتی یه دلاربرای صلح توافغانستان هزینه نمیکنن؟
  • ایرانی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    این نقشه های امریکا باعث خشم پنهان دشمنانش میشه که انها این خشم رازخیره میکنند تا روزی که جنگ بزرگ اتفاق بیافتد انروز امریکاییها تیکه تیکه میشوند
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    خودتونم میدانید فایده ای نداره حالا هههه
  • DE ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    روسیه سیاست بازی هایش را شروع کرد ، عملیات نظامی در افغانستان توسط تروریستهای وحشی و خونخوار طالبانی با کمک و هدایت روسیه شکل گرفته است ! و مشوق اصلی این کشتارها روسیه است !
  • غفار IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    غلط کرده روس کثیف بایدبه خاک روسیه حمله کرد
  • اوغونک IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    طالبان به هیچ صراطی مستقیم نیستند وبه قطعنامه های سازمان ملل هیچ عکس العملی نشان نمیدهنداینهافقط حرف زور میفهمندوهمچنین دلارهای سعودی براشون ازهمه چیز مهمتره.
  • مجید IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    واقعأ خنده دار مشتی طالب بی سواد احمق بخواهندبشینن پشت صندلی ریاست با اون سرو وضع مملکت داری بکنند. افغانستان تا دنیا دنیاست حال وروز خوشی نخواهد دید. البته با این اوغونکها
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    این طالب ها باید به تیر غیب گرفتار بشوند. که اونم فقط بمب اتم هست. واسلام