۰ نفر
۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
گشایش فصل‌جدیدی از روابط ایران و ژاپن

گفت‌وگو امروز روزنامه جام‌جم با محسن پاک آیین درباره سفر وزیرخارجه ژاپن به ایران

توشیمیتسو موته‌گی، وزیرخارجه ژاپن در جریان سفر دوره‌ای خود به کشورهای خاورمیانه دیروز وارد تهران شد و درخصوص روابط دو جانبه، مسائل خاورمیانه و دیگر مباحث مرتبط با شرایط بین‌المللی با مقامات دولت‌سیزدهم گفت‌وگو کرد.
محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در آذربایجان و دیپلمات‌ارشد وزارت‌خارجه در گفت‌وگو با جام‌جم سفر وزیرخارجه ژاپن به ایران در مقطع فعلی و در زمانی که چند روز از آغاز به کار رئیس جمهور نگذشته را بسیار حائز اهمیت توصیف و عنوان کرد که این رویداد بیانگر اراده ژاپن برای توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه با ایران است و از سوی دیگر حاکی از این است که دولت‌سیزدهم برای ادامه همکاری با ژاپن از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به این‌که این سفر در زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر دونالد ترامپ بر سرکار نیست، خاطرنشان کرد: ژاپن در زمان رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده با محدودیت‌های زیادی برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص در حوزه خرید نفت و انتقال تکنولوژی مواجه بود و به نظر می‌رسد از این پس ژاپن درصدد آن است که در رویکرد مستقلی را تعاملات بین‌المللی در پیش بگیرد و سعی دارد جزو اولین کشورهایی باشد که آمادگی خود را برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران اعلام کند.

به‌گفته پاک‌آیین، ژاپن کشوری است که با نگاه به غرب علاقه‌مند است با کشورهای جنوب آسیا و همچنین ایران روابط خود را تقویت کند و این احتمال وجود دارد که این کشور در پی کاهش وابستگی خود به غرب باشد. برای ایران هم سفر وزیرخارجه ژاپن فرصت مغتنمی است تا سیاست نگاه به شرق را به عنوان یک سیاست منطقی تقویت کند و این مساله در چارچوب سیاست‌های دولت‌سیزدهم قابل فهم است.

این دیپلمات‌ارشد وزارت‌خارجه با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور تصریح کرد: ژاپن در پی واردات انرژی است و ایران هم خواهان انتقال فناوری و از این رو این دو کشور می‌توانند در چارچوب سیاست‌های منطقه‌ای خود تعاملات خوبی را با هم داشته باشند. از سوی دیگر ایران کشوری ثبات‌ساز و خواهان امنیت در خلیج‌فارس است و از این رو این مساله برای ژاپن بسیار اهمیت دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1547517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =