کابینه پیشنهادی رئیسی چشم انتظار حمایت کانون‌های قدرت؟

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: انتظار این بود که قوی ترین وزرای دوران احمدی‌نژاد، در جایگاه کف خواسته‌های جامعه در کابینه پیشنهادی قرار بگیرند، اما در عمل شاهد هستیم که کابینه معرفی شده از نظر توانمندی، در سطح پایینی قرار دارد. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تا فردا تکلیف کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی مشخص می شود و آنها که موفق به کسب رأی اعتماد مجلسی ها شوند از بهارستان راهی پاستور خواهند شد. بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی در صحن مجلس اما خالی از حاشیه نبود و همچنان گلایه ها و انتقادات در داخل و خارج از مجلس از کابینه پیشنهادی و ضعف برخی گزینه ها ادامه دارد.

گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که احتمال رأی آوری چند وزیر پایین است و البته برخی وزرا که از قضا مخالفتی با حضور آنها در دولت نشد با رأی بالایی کلید وزارت را از مجلس خواهند گرفت.

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بر این باور است که افراد معرفی شده به کابینه آنقدر ضعیف هستند که این احتمال وجود دارد یک پنجم آنها علیرغم توصیه رهبر انقلاب برای تشکیل سریع دولت، با رأی ضعیف بهارستان‌نشینان مواجه شوند. او ضمن انتقاد از کابینه پیشنهادی رئیسی برای تشکیل دولت سیزدهم تاکید دارد که عده‌ای به عنوان وزیر در مجلس حاضر شده‌اند که در گذشته کارنامه قابل قبولی از خود به جا نگذاشتند. 

انتظار داشتیم رئیس یک تیم بسیار قوی از اصولگرایان را تشکیل دهد

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن تحلیل جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی از سوی سید ابراهیم رئیسی به مجلس، گفت: بنده به عنوان فردی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر حامی رقیب رئیسی بودم، از ایشان انتظار داشتم با سابقه بسیار خوبی که در دوران حضور در مسند ریاست قوه قضاییه از خود به جا گذاشته بود، یک تیم بسیار قوی اصولگرا را برای تشکیل کابینه خود به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد. 

کابینه پیشنهادی رئیسی در سطح پایینی از توانمندی است

وی افزود: انتظار این بود که قوی ترین وزرای دوران احمدی‌نژاد، در جایگاه کف خواسته‌های جامعه در کابینه پیشنهادی قرار بگیرند، اما در عمل شاهد هستیم که کابینه معرفی شده از نظر توانمندی، در سطح پایینی قرار دارد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با نقد وزرای معرفی شده از سوی سید ابراهیم رئیسی به پارلمان، تصریح کرد: بخشی از کابینه معرفی شده فاقد سابقه اجرایی هستند، از سوی دیگر افرادی که عمدتاً در دوران احمدی‌نژاد در مسند وزارت قرار داشتند، کارنامه قابل قبولی در دوران مسئولیت از خود به جا نگذاشته‌اند. 

عطریانفر همچنین دفاع سید ابراهیم رئیسی از کابینه خود را ضعیف دانست و علت آن را نیز عیار پایین وزرای پیشنهادی او به مجلس قلمداد کرد. 

کابینه پیشنهادی رئیسی چشم انتظار حمایت کانون‌های قدرت؟

کابینه رئیسی چشم انتظار حمایت کانون‌های قدرت 

این عضو شاخص حزب کارگزاران سازندگی در ادامه اظهار کرد: تنها نقطه امید برای موفقیت کابینه فعلی این است که علاوه بر حمایت مجلس از رئیسی، نهادهای قدرتمند در بدنه حاکمیت نیز با آنها همراهی کنند. 

عطریانفر با ارائه یک پیش‌بینی از نتیجه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی، ادامه داد: به نظر نمی‌رسد همه افرادی که از سوی رئیس‌جمهور به پارلمان معرفی شده‌اند، راهی پاستور شوند.‌ هرچند این احتمال وجود دارد که نمایندگان مجلس بر اساس دغدغه رهبر انقلاب مبنی بر آغاز به کار سریع دولت جدید، از برخی نقاط ضعف افراد معرفی شده چشم پوشی کرده و به ایشان اعتماد کنند. 

این چهره اصلاح‌طلب ابراز کرد: این احتمال نیز وجود دارد که نمایندگان مجلس بر اساس بررسی های خود و همچنین عیار وزرای پیشنهادی، به ۲۰ درصد از کابینه، رأی پایینی بدهند. 

قالیباف قابل مقایسه با هاشمی، ناطق و لاریجانی است؟ 

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که مدیریت رئیس مجلس در جلسات رأی اعتماد را چگونه ارزیابی می‌کند، بیان کرد: بنده همه جلسات رأی اعتماد را پیگیری نکرده‌ام، اما آنچه تا اکنون مشاهده کردم؛ عملکرد  قالیباف در حد یک اداره معمولی جلسات بوده است. 

وی نقش ریاست مجلس در دوران مرحوم هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری و حتی علی لاریجانی را در جلسات رأی اعتماد، بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: افرادی که ذکر شدند در جایگاهی فراتر از ریاست پارلمان قرار داشتند و می‌توانستند با مدیریت خود، حتی در روند رأی اعتماد به اعضای کابینه تأثیر بگذارند. 

عطریانفر یادآور شد: قالیباف با توجه به عملکرد ضعیفی که در یک سال گذشته از خود به جا گذاشته و بخشی از نمایندگان مجلس نیز به آن اذعان دارند، و اینکه در مسیر ریاست به کرسی ریاست مجلس یکسری توافق سیاسی انجام داده، در عمل توانایی این را ندارد که در موافقت و حتی مخالفت با کابینه پیشنهادی، کنش مؤثری انجام دهد.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1547667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =