۳۷ تا ۶۰ درصد هزینه خانوارها به مسکن تعلق دارد / وعده ایجاد بانک زمین

رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه علنی نوبت عصر امروز گفت: ۴ دوره خدمت برای خود ترسیم نمودم، نخست سربازی در دوران دفاع مقدس و سپس فعالیت در حوزه کارهای سازندگی و پس از آن قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء که فعالیت در بخش‌هایی از این مجموعه به مسئولیت پیشنهاد شده مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه علنی نوبت عصر امروز گفت: ۴ دوره خدمت برای خود ترسیم نمودم، نخست سربازی در دوران دفاع مقدس و سپس فعالیت در حوزه کارهای سازندگی و پس از آن قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء که فعالیت در بخش‌هایی از این مجموعه به مسئولیت پیشنهاد شده مرتبط است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه افزود: بسیاری باور نداشتند که طرح‌های بزرگ سازندگی توسط مجموعه‌های داخلی اجرا شود، در شروع ایام سازندگی و بازسازی کشور امام خمینی (ره) فرمودند « ما می‌توانیم» لذا مبتنی بر همین امر طرح‌های بزرگی توسط فرزندان کشور در حوزه‌های مختلف تهیه و اجرا شد و «ما می‌توانیم» به «توانستیم» تبدیل شد.

وی در ادامه افزود: اقداماتی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ساخت آزادراه و اتوبان  و راه‌های بین شهری و روستایی در دوران فعالیت بنده در قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام گرفته است، پیش از آن دوران طرح‌های کوچک مرتبط با حوزه دریایی توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌گرفت. ما حتی در دوران دفاع مقدس پایگاه کوچک دریایی را به کمک متخصصین کشور یوگسلاوی ساختیم اما بعد از جنگ با اعتماد و اعتقاد بر اصل «ما می‌توانیم» در قرارگاه خاتم و به کمک شرکت‌های خصوصی همکار، فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه حمل و نقل دریایی انجام دادیم.

رستم قاسمی در ادامه افزود: ساخت بندر شهید رجایی با ۷  میلیون ظرفیت، ساخت بنادری در مناطق عسلویه، توسعه بندر امام خمینی و ساخت بنادر کوچک و بزرگ دیگری در حوزه خلیج فارس و همچنین انجام اقداماتی در حوزه حمل و نقل هوایی و فرودگاه‌سازی از جمله تجربیات ایام گذشته است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اقداماتی در حوزه مسکن انجام گرفته است، تعداد خانه‌های زیادی در دورانی که در قرارگاه خاتم‌الانبیاء فعالیت داشتم، ساخته شد لذا از تجربیات بسیاری در حوزه مسکن برخوردار هستم. ما در حوزه حمل و نقل ۴ مقوله اصلی داریم که باید به آنها توجه شود. متأسفانه ۲۰۰ هزار کیلومتر آزادراه و راه‌های بین شهری و روستایی که در کشور ساخته شده که به لحاظ کاربردی مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش ریلی در همه کشورها حمل و نقل ایمن راه‌اندازی شده و ما با توجه به شرایط ژئوپلتیک نیازمند توسعه بخش ریلی برای حمل مسافر و بار داریم اما به لحاظ بستر و ناوگان و سرعت حداکثر ۱۰ درصد حمل مسافر و بار توسط حمل و نقل ریلی انجام می‌شود که این شایسته کشور ما نیست. در بخش‌های هوایی و دریایی نیز وضعیت خوبی نداریم.

قاسمی تأکید کرد: بخشی از فرصت های کشور را از دست داده‌ایم، برای بازپس‌گیری فرصت‌های از دست رفته تلاش زیادی لازم است و اگر تحولی ایجاد نکنیم فرصت‌های باقی مانده را هم از دست خواهیم داد. روش‌های گذشته و امروز نشان می‌دهد که ما به کمک آنها نتوانستیم به شاخص ها برسیم لذا نیازمند اقدام جهادی، ملی و شجاعانه هستیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه افزود: ما به کمک بودجه‌های عمومی و جاری حتی یک آزادراه هم نمی‌توانیم بسازیم بنابراین نگاهمان را باید تغییر دهیم و به دنبال روش‌های متداول دنیا برویم از این رو سرمایه‌گذاری به کمک بخش خصوصی داخلی، ایرانیان خارج  از کشور و کشورهای خارجی و استفاده از روش‌های BOT و تهاتر برای توسعه حوزه راه و شهرسازی امکان‌پذیر است و در غیر این صورت شدنی نیست.

رستم قاسمی در ادامه با اشاره به این موضوع که در برنامه ای که تقدیم مجلس و نمایندگان شده است، مشکلات کشور را در حوزه وزارتخانه تشریح کرده است؛ گفت: بی شک برای حل این مشکلات نیازمند همدلی قوای مختلف کشور هستیم و برای جلب سرمایه گذاری باید تصمیمات سخت بگیریم و جذابیت ایجاد کنیم و من امیدوارم با همدلی و بکارگیری تجربیات گذشته، برنامه ها محقق شود. من تمام توان و هستی خود را می گذارم تا بتوانم جواب رفقای شهیدم را بدهم و شرایط حمل و نقل کشور را تغییر دهم.

وی افزود: از همکاری و تعامل مجلس در مسیر بررسی صلاحیت خویش قدردانی و تشکر می کنم و امیدوارم این همکاری و تعامل در ادامه مسیر مسئولیتم نیز تداوم داشته باشد تا بتوانیم مسائل کشور را در کنار یکدیگر حل کنیم.

قاسمی در ادامه افزود: حوزه مسکن امروز پاشنه آشیل کشور است و سهم زیادی از خانوارها را به خود اختصاص داده است، به طوری که بین ۳۷ تا ۶۰ درصد هزینه خانوارها به مسکن تعلق دارد و برای تغییر این وضعیت باید یک همکاری چندجانبه انجام شود و همه دست به دست یکدیگر دهیم. با خود عهد بستم تا همه هستی ام را به کار بگیرم تا مسکن را سامان دهم.

وی گفت: مولفه زمین، ساخت و فروش در موضوع مسکن حائز اهمیت است، مسئله زمین به ویژه در شهرهای بزرگ ۵۰ درصد هزینه مسکن را به خود اختصاص داده است و با بررسی هایی که داشتم بیش از یک میلیون هکتار زمین متعلق به دولت وجود دارد و با اقدام مطلوب مجلس در قالب طرح جهش تولید مسکن بخشی از آن در اختیار محرومان قرار خواهد گرفت. مولفه بعدی مسئله ساخت مسکن است که برای حل این موضوع نیز راهکارهایی در برنامه وجود دارد.

وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسئله مسکن و برنامه جامع ملی مسکن یک اقدام فراوزارتخانه ای است و ما می خواهیم سهم ساخت مسکن از وزارتخانه به دولت منتقل شود تا همه نهادها درگیر مسئله مسکن شوند و با حل معضل مسکن شاهد بهبود و حل بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی و تغییر مشکلاتی نظیر تاخیر در ازدواج جوانان شویم.

رستم قاسمی گفت: من از یک منطقه محروم هستم و تقریبا تمامی مناطق محروم کشور را طی سفرهای خود شناسایی کرده ام، مردم بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب حق دارند، نسبت به نداشتن راه و مسکن نگران و ناراحت باشند، نگرانی و دغدغه نمایندگان در خصوص راه های روستایی و محرومیت این مناطق به جا و درست است. ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی باید ساخته شود و متاسفانه مردم در برخی مناطق از داشتن راه حتی برای بردن بیماران و زنان باردار خود به بیمارستان محروم هستند. طرح های ساخت راه و مسکن از جنس طرح های فاینانس نیست و نیازمند حمایت و کمک مجلس است تا بتوان در این حوزه ها محرومیت زدایی را در کشور انجام داد.

قاسمی اظهار کرد: تمامی مسئولان به ویژه دولت سیزدهم با شعار عدالت محوری دغدغه رفع محرومیت زدایی در کشور را دارند و حتی مقام معظم رهبری فرموده اند کاستی ها و مشکلات در کشور بسیار است اما ظرفیت های زیادی هم وجود دارد که می توان این مشکلات را حل کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی حتما نیاز به اصلاح ساختاری دارد، بیان کرد: من در این وزارتخانه از افراد جهادی، انقلابی، دستپاک و شایسته استفاده خواهم کرد و در کنار آن با حذف امضاهای طلایی و ایجاد ساز وکارهای جدید تحول را در این وزارتخانه ایجاد خواهم کرد. برای ساخت با کیفیت مسکن، راه و اتوبان ها باید از نخبگان کشور، مراکز تحقیقاتی، شرکت های دانش بنیان و ... بهره برد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: تعامل با کمیسیون های تخصصی و ارائه گزارش کار و پیشنهادات را در دستورکار خود قرار خواهم داد تا مشکلات عظیم کشور در حوزه راه و شهرسازی حل شود.

وی در خصوص حمایت از ساخت مسکن ایثارگران نیز، گفت: یکی از نمایندگان خانم به من اعلام کرد که ایثارگر ۷۰ درصدی به دلیل نداشتن مسکن در کارخانه ای که در آن کار می کند، زندگی هم می کند بنابراین ساخت و تامین مسکن ایثارگران، محرومان و خانواده شهدا را در دستورکار خود قرار خواهم داد.

قاسمی در آخر گفت: دستورکاری را با ۱۰ فرمان تدوین کرده ام تا در اولین روز کار خود در وزارت راه و شهرسازی به کارمندان این وزارتخانه ابلاغ کنم که ایجاد بانک زمین یکی از فرمان های این دستورکار است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1547783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =