تزریق واکسن به گروه‌‍‌های مختلف شغلی در خانه کارگر/ کارگران در معرض کرونا از روند واکسیناسیون خیلی عقب هستند

ایلنا نوشت: دبیرکل خانه کارگر گفت: کارگران به خصوص کارگاه‌های کوچک که اتفاقا در معرض کرونا قرار دارند، از روند واکسیناسیون خیلی عقب هستند، ما برای رسیدگی به آن‌ها نامه نوشته‌ایم و درخواست هم کرده‌ایم، اما ظاهرا گروه‌های متعدد شغلی به خصوص گروه‌های پرنفوذتر صدایشان گویاتر است و برای آن‌ها زودتر واکسن زده شده است.

علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر درباره روند واکسیناسیون در خانه کارگر اظهار داشت: چند گروه شغلی که مشمول قانون کار می‌شوند و مشاغلی که مراکزی برای آن‌ها وجود ندارد، به این مرکز برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند. تاکنون پنج گروه از گروه‌های شغلی به ما معرفی شده‌اند. شرکت رجا، برق تهران از وزارت نیرو و راهور نیروی انتظامی از جمله گروه‌های شغلی بودند که به ما مراجعه کردند. 

وی افزود: از اتوبوسرانی هم قرار است به زودی مراجعه کنند، البته ما به مدت یک هفته است که کار خود را آغاز کرده‌ایم و ادامه آن به اراده وزارت بهداشت بستگی دارد. اگر کرونا هم تمام شود، باید موضوع واکسیناسیون ادامه یابد تا خطر ابتلا به صفر نزدیک شود. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: اینکه ما هر کدام باید چند نوبت واکسینه شویم فعلا مشخص نیست و امیدواریم که دانشمندان و پزشکان برجسته کشور و دنیا بتوانند واکسن پایداری را برای یک بازه زمانی طولانی کشف کنند که از مراجعه‌های مکرر معاف شویم. در کل تا خطر رفع نشده تنها راه مقابله با کرونا، زدن ماسک و تزریق واکسن‌های فعلی است. 

مکاتبه خانه کارگر برای رسیدگی به واکسیناسیون کارگران

محجوب در پاسخ به این سوال که تاکنون چند نفر برای تزریق واکسن به خانه کارگر مراجعه کرده‌اند؟ گفت: کارگران، به خصوص کارگاه‌های کوچک که اتفاقا در معرض کرونا قرار دارند، از روند واکسیناسیون خیلی عقب هستند، ما برای رسیدگی به آن‌ها نامه نوشته‌ایم و درخواست هم کرده‌ایم، اما ظاهرا گروه‌های متعدد شغلی به خصوص گروه‌های پرنفوذتر صدایشان گویاتر است و برای آن‌ها زودتر واکسن زده شده است. 

وی اشاره کرد: کارگری که در یک فضای کوچک کارگاهی و تعمیری کار می‌کند، در یک محیط کاملا غیربهداشتی قرار دارد. در هتل‌ها، کارگران زیادی حضور دارند که باید به آن‌ها توجه شود، همچنین زنان خانه‌دار هم در معرض این خطر قرار دارند. ما برای رسیدگی به آن‌ها درخواست کرده‌ایم، اما هنوز جوابی برای این امر نگرفته‌ایم. 

دبیرکل خانه کارگر در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که در این مرکز برای واکسن مراجعه می‌کنند، حتما باید عضو خانه کارگر باشند؟ گفت: ما اینجا به عنوان یک عامل اجرایی عمل می‌کنیم و درخواستمان این است که اجازه بدهند به اعضای خودمان رسیدگی کنیم، زیرا این اعضا کم نبوده و بیش از دو میلیون نفر هستند، البته این آمار بدون احتساب خانواده اعضا است و با احتساب خانواده آن‌ها حدود ۱۰ میلیون نفر می‌شود. 

واکسیناسیون گروه‌های شغلی پرجمعیت در خانه کارگر

محجوب با اشاره به واکسیناسیون گروه‌های شغلی پرجمعیت گفت: اکنون اراده بر این است که گروه‌های شغلی که معرفی شده‌اند، واکسن دریافت کنند. البته گروه‌های شغلی که مراجعه کردند گروه‌های پرجمعیتی بوده‌اند مانند نیروی‌های برق و رجا. ما هنوز در ریل کامل کار خود واقع نشده‌ایم که بگوییم به نیروهای غیر از کارگری‌ یا به غیر از عضوهای خودمان سرویس نمی‌دهیم. 

وی افزود: به همین جهت تصمیم گرفته شده اینجا و چند جای دیگر برای واکسیناسیون در نظر گرفته شود. هم از سوی وزارت بهداشت یک سری مراکز مشخص شده که ما مستقر شویم و هم ما خودمان درخواست یک سری مراکز را داده‌ایم. به عنوان مثال در جنوب تهران منطقه ۱۹ معتقدند که روند واکسیناسیون خیلی عقب است و باید ما به آن‌ها کمک کنیم. 

دبیرکل خانه کارگر در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که برای واکسیناسیون به خانه کارگر مراجعه می‌کنند حتما باید دارای بیمه تامین اجتماعی باشند؟ گفت: این بستگی به تراکم و مراجعه افراد دارد، اگر در یک مرکز مراجعه کم باشد یا حتی تراکم نباشد، این مساله ضرورتش را از دست خواهد داد. در حال حاضر برخی مراکز مانند سالن‌های ورزشی کاربردی ندارند، از این رو برای این امر باید مورد استفاده قرار بگیرند. 

 ۲۰ مرکز برای واکسیناسیون معرفی کرده‌ایم

وی اشاره کرد: تعدادی مرکز در نقاط تهران به ما معرفی شده است، ما نیز بیش از ۲۰ مرکز خودمان را معرفی کرده‌ایم، ولی هنوز یا ما در آن مراکز مستقر نشده‌ایم یا هنوز وزارت بهداشت موافقت خود را در این خصوص اعلام نکرده است. مراکزی که آن‌ها به ما معرفی کرده‌اند، امکانات وسیعی می‌خواهد، به طور مثال لازم است که سیستم مجهز به اینترنت در آنجا وجود داشته باشد تا اطلاعات افراد را ثبت کند. 

وی درباره نوع واکسنی که برای مراجعه کنندگان به خانه کارگر تزریق می‌شود، گفت: این بستگی به وزارت بهداشت دارد و یک موضوع ثابت نیست. معمولا واکسن‌هایی که بیشتر در اختیارشان قرار می‌گیرد را تزریق می‌کنند. از نظر پزشکی این واکسن‌ها با هم فرق نمی‌کنند و افراد با هر واکسنی که باشد باید خود را واکسینه کنند. 

دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر تزریق واکسن افزود: بدون واکسن درجه امنیت صفر است، در حالی که ایمنی برای هیچ واکسنی کمتر از ۸۰ تا ۸۵ درصد عنوان نشده است. هر چه که افراد واکسینه شوند، ایمنی آن‌ها از صفر به بالا است، یعنی هر ایمنی که فرد را از صفر عبور دهد به فرد کمک می‌کند، بنابراین واکسیناسیون جای ایستادن و معطل شدن ندارد. 

واکسن داخلی به اندازه کافی در اختیار مراکز نیست

محجوب در خصوص واکسن‌های تولید داخل بیان کرد: بنده واکسن داخلی تزریق کردم و به همه تزریق واکسن داخلی را توصیه می‌کنم، اما هنوز بسترش آماده نشده و به اندازه کافی در اختیار مراکز نیست که بتوانیم به این توصیه عمل کنیم تا هر فردی خواست واکسن داخلی تزریق کند و امیدوارم دوره‌های بعد واکسن داخلی به اندازه کافی تولید شود و این اتفاق حتما بیفتد، در غیر اینصورت کشور هزینه سنگینی متحمل خواهد شد. البته که طی این مدت واکسن‌های داخلی به خوبی جواب داده‌اند و در آینده هم جواب خوبی خواهند داد.

وی در پاسخ به این سوال که تعامل شما با وزارت بهداشت برای انجام واکسیناسیون چطور بوده است؟ گفت: ما دستگاه رقیب نبودیم و همیشه با هم تعامل و رابطه خوب داشتیم. آقای دکتر نمکی هم اساسا اهل تعامل است، چون از دستگاهی آمدند که هزینه، درآمد و ضرورت کمک گرفتن از همه را می‌شناسند. 

محجوب خاطرنشان کرد: به این شکل که هر کسی هر امکان کوچکی برای همکاری داشته باشد، پای کار خواهد آمد. به عنوان مثال اتحادیه‌های صنفی یا بسیج دستش را رد نمی‌کند، زیرا اگر اینها نباشند، کشور و دستگاه‌های مربوطه باید هزینه کنند و سپس از انجام اقدامات ناتوان می‌شوند. 

دبیرکل خانه کارگر درباره اهمیت بهداشت کار بیان کرد: ما پیش‌تر موافقت نامه‌ای در خصوص بهداشت کار در کارگاه‌ها با وزارت بهداشت مبادله کردیم، زیرا عوامل بهداشت محیط یا مشکل بهداشت محیط خیلی بزرگ بود از این رو آن‌ها بهداشت کار و بهداشت محیط را در هم ادغام کردند. ما به این اعتراض داشتیم و نامه‌های متعددی به آقای وزیر نوشتیم که بهداشت کار یک موضوع مهم است. این قانون قابل حذف نیست و قانون این وظیفه را به عهده آن وزارتخانه گذاشته است. 

محجوب گفت: آن‌ها به ما گفتند که حذف نکردیم و فقط به یک بخش دیگر سپرده شده است؛ ما هم درجواب گفتیم به هر حال آن بخش پرمشغله است و اگر بتواند به کار خودش رسیدگی خواهد کرد؛ با این وجود ما برای حسن نیت موافقت نامه را مبادله کردیم. البته کار در کرونا افتاد و ناچار شدیم بازرسی‌هایمان را محدود کنیم. امیدواریم موضوع کرونا منتفی شود و بتوانیم موافقت نامه را عملی کنیم؛ یعنی کارگاه‌ها و محیط‌های صنعتی در معرض خطر، به خصوص کارگاه‌های کوچک که هیچ کسی به آن نظارت نمی‌کند را مراقبت کنیم. 

وی افزود: البته موافقت‌نامه مشابهی‌ هم با وزارت کار برای بازرسی در ایمنی و حفاظت کار مبادله کردیم که همه اینها کمک است، زیرا از نظر قانون آن‌ها حق قانونی برای بازرسی و نظارت دارند. کمک به بازرسی و کمک به آن دستگاه بدون داشتن دخالت و امکان دخالت است. پس ما در اینجا در حکم بهداشتیار به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

در حوزه بهداشت کار دارای نقیصه بسیاری هستیم

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اهمیت بهداشت کار گفت: البته این اقدام کار دشواری است و ما از تشکل‌های کارگری و هم از دستگاه‌ها خواستیم در این زمینه کمک بگیرند و همه حتی اگر تشکل‌های کارفرمایی حاضر به کمک باشند. در حوزه بهداشت کار و بازرسی کار دارای نقیصه بسیاری هستیم و اگر بخواهیم به این کار رسیدگی کنیم باید باید بازرسی بهداشت و بازرسان کار را صد برابر کنیم تا بتوانیم کار به این بزرگی را انجام دهیم. 

محجوب در پایان گفت: چون این کار از نظر استخدامی و مالی فراهم نیست، تصمیم گرفتیم با یک موافقت نامه آن را پیش ببریم، زیرا نفرات ما نمی‌توانند مداخله کند و فقط می‌توانند با احکامی که در اختیارشان قرار می‌گیرد سرکشی کنند و به دستگاه مربوطه گزارش دهند. آن دستگاه هم اگر لازم دید روی گزارش اقدام می‌کند یا برای مرجع قضایی می‌فرستد یا خودش بازرسی مجدد انجام می‌دهد.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1548302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =